Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Det är mkt säkerhetsuppdateringar nuförtiden. Inte särskilt kul.
Men inte särskilt roligt att sitta med ett osäkert system heller.
När det kommer ett nytt iOS, macOS, Ubuntu etc så ser iaf jag fram emot det, brukar vara en del funktioner man gärna vill ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.
För min del har det kommit många trevliga grejer senaste året.
Dashcam/Sentry samt viewer för det.
Trackmode v2 med driftmode & laptimes etc.
Youtube!
Enpedals-mode.
Bättre prestanda.
Mycket bättre "regnsensor".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
För att hårdvaran inte räckte till?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Förmodligen upptäcker man efter ett tag att man varit för konservativ och kan släppa upp lite.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av d3marcus »

taliz skrev:
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
För att det var helt annan hårdvara och mobilnät då. Detta stämmer för Tesla också. Över 50% av nuvarande uppdateringar gäller ju inte MCU1 och AP1 så mytbildningen om att det hela tiden kommer ny funktionalitet via OTA-uppdateringar stämmer inte. OTA används ju också av Tesla för att minska prestandan kunden har köpt (battery gate) så det är ett tveeggat svärd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
taliz skrev:
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
För att det var helt annan hårdvara och mobilnät då. Detta stämmer för Tesla också. Över 50% av nuvarande uppdateringar gäller ju inte MCU1 och AP1 så mytbildningen om att det hela tiden kommer ny funktionalitet via OTA-uppdateringar stämmer inte. OTA används ju också av Tesla för att minska prestandan kunden har köpt (battery gate) så det är ett tveeggat svärd.
En iPhone 6S är 5 år gammal nu och kommer få iOS 14 också.
Det har hänt en hel del på iOS-fronten sen den släpptes.

50%? Var får du den siffran ifrån.
Faktum är att de fortfarande får uppdateringar med nya funktioner, likt en gammal iPhone. Det betyder inte att alla nya funktioner funkar dock, återigen likt en gammal iPhone.
Man kan också se det som förbättrad säkerhet och minskad risk för driftstopp gällande laddhastigheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Mmm. Hoppas Apple fixar den buggiga youtube-appen på min X snart. Min gamla samsung funkade bättre.

Även samtal över blåtand funkar dåligt numera.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Mmm. Hoppas Apple fixar den buggiga youtube-appen på min X snart. Min gamla samsung funkade bättre.

Även samtal över blåtand funkar dåligt numera.
Youtube-appen byggs av Google.
BT har mkt kompabilitetsproblem, olika chip funkar olika bra med andra chip.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Mmm. Hoppas Apple fixar den buggiga youtube-appen på min X snart. Min gamla samsung funkade bättre.

Även samtal över blåtand funkar dåligt numera.
Youtube-appen byggs av Google.
BT har mkt kompabilitetsproblem, olika chip funkar olika bra med andra chip.
Jag vet. Men det är iPhone X som fungerar dåligt. Dotterns iPhone 6 fungerar fortfarande som innan. Apples mjukvara för att hantera youtube?
Bluetooth är som det är nu oanvändbart som handsfree. Klarar mig eftersom det funkar via carplay. Vilken tur att Apple kan fixa det här utan OTA...
Men bättre hade ju varit om det hade funkat från början....
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Samma visa varje gång OTA kommer på tal... Kan vi inte slippa alla jämförelser med mobiltelefoner och återgå till bilen?

Jag tror absolut att OTA är viktigt för Polestar, precis som för Tesla som också försöker minska på besök till verkstaden. Det finns redan några saker som har lovats att fixas i efterhand och det är väl inte helt olikt Tesla. Sparköppningen av bakluckan ryktas vara buggig på pressbilarna med besked att det skall bli fixat till leveranser. Även BLIS har jag sett står som "disabled" I många testklipp. Sedan har vi WiFi hotspot och apple carplay som lovas släppas i efterhand.

Jag kan leva med sånt men förstår också er som helst vill ha allt fungerande från dag 1
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

Det finns helt klart två olika filosofier angående automatiska uppdateringar, antingen så tycker man att det är livsviktigt eller så skiter man i det. Jag tillhör den sista kategorin. Jag har alltid avaktiverat automatiska uppdateringar i datorn och mobilen. Slutar nånting att fungera, t..ex. bank-appen i mobilen, ja, då uppdaterar jag den. Annars inte. Med datorn gör jag likadant. Säkerhetsuppdateringar, finemang. Men det som Microsoft håller på med nuförtiden, att trycka ut random bajs till Windows som jag inte behöver, utan att man kan göra så jättemycket åt det, hatar jag som pesten. Rätt vad det är så fungerar ingenting längre och jag måste tillbringa halva dagen med att fixa nånting som uppdateringen har orsakat. Nej tack.
Jag orkar inte med sånt. Det är samma sak i bilen. Funkar den så är det bra. Gör rätt från början, då krävs inte massor med updates. Och sedan gäller "Never fix what ain't broken", det fick vi lära oss redan på universitetet inom software-engineering.
Missförstå mig rätt. Det är bra att kunna uppdatera saker och ting. Ibland är det nödvändigt, det kan alltid bli fel nånstans, framförallt med dagens komplexitet i alla system. Det är inget konstigt med det. Men tyvärr gör OTA-uppdaterngar det väldigt enkelt för tillverkarna att missbruka kunderna som beta-testare. När det visar sig att uppdateringen var kass så kan man ju skicka en ny, osv osv. Det vill jag inte ha i en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av bjelkeman »

Jag såg en Polestar i Upplans Väsby igår. Har 2an kommit, eller var det en etta?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaM »

bjelkeman skrev:
Jag såg en Polestar i Upplans Väsby igår. Har 2an kommit, eller var det en etta?
Såg också en 2:a för ett par veckor sen vid Infracity.
Igår stod det även en 1:a vid Bra Bil.
MYP svart/svart -23
SwedishAdvocate
Inlägg: 5417
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Polestar 2

Inlägg av mans71 »

SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Har funderat mer och mer på det rent allmänt när det gäller vad jag köper (och därmed stödjer) inte minst med tanke på vad som nu sker i Hongkong.
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Polestar ägs av Volvo cars och geely. Volvo cars ägs i sin tur av geely. I en diktatur kan man ju ifrågasätta om inte allt i slutänden kontrolleras av staten men geely är ett privatägt bolag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Och i det sammanhanget ställs ju frågan vem som servar dem och vem man vänder sig till när nånting går sönder osv. Det har jag inte riktigt fått klart för mig. Jag frågade min granne som jobbar som reselvdelschef (eller nåt sånt) på Bilia, det är ju inget orimligt antagande att en Volvo-verkstad även kommer ta hand om Polestar, men det visste han inget om. Det tyckte jag var lite konstigt. För det borde han ju veta i så fall, kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Har funderat mer och mer på det rent allmänt när det gäller vad jag köper (och därmed stödjer) inte minst med tanke på vad som nu sker i Hongkong.
Tesla bygger fabrik i Kina, de flesta tillverkare har också fabriker alternativt samarbeten med tillverkare i Kina. Så det blir snårigt att helt undvika Kina om det är det man vill. Jag ser inget större problem med Geely. De flesta är väl också överrens om att det har varit positivt för Volvo. Men visst, jag hade gärna sett att man hade startat elbilstillverkning i Sverige nu, inte om x antal år.

När det gäller full OTA eller ej så är jag till 100% övertygad om att de som inte stöder detta inom de närmsta åren kommer att tappa marknadsandelar.

Och oavsett vad man tror om "begränsad effekt" vs "man lär sig eftersom" när det gäller Teslas prestandauppdateringar så har detta varit något som fossilbilstillverkarna har gjort i stor utsträckning. Exakt samma motor men kanske 150 hk alt 200 hk beroende på mjukvaran, prisnivå. Det blir helt enkelt billigare så. Detsamma gäller förstås även på elbilssidan, och i ännu större utsträckning eftersom batteriet ger effekten och det är den stora kostnaden i bilen.

Jag ser då Teslas prestandauppdateringar som en win-win, bra för Tesla, bra för kunden. Har inget behov av det själv så jag väljer att inte betala. Den som köper bilen efter mig kanske tycker annorlunda. Att det går att missbruka ser jag som ett icke problem. Det kan man göra oavsett hur mycket OTA som stöds, den som missköter sig får missnöjda och färre kunder, tvärtom ger nöjdare/fler kunder. Marknaden får råda..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Och i det sammanhanget ställs ju frågan vem som servar dem och vem man vänder sig till när nånting går sönder osv. Det har jag inte riktigt fått klart för mig. Jag frågade min granne som jobbar som reselvdelschef (eller nåt sånt) på Bilia, det är ju inget orimligt antagande att en Volvo-verkstad även kommer ta hand om Polestar, men det visste han inget om. Det tyckte jag var lite konstigt. För det borde han ju veta i så fall, kan man tycka.
Eftersom Polestar som sagt ägs av Volvo Cars skulle det ju vara mycket märkligt om man inte utnyttjar det redan existerande nät av verkstäder som Volvo förfogar över.
Sen gäller det kanske för varumärkesbyggandet att hålla isär dom med separata showrooms och så men en kund som har problem uppskattar säkert smidigheten i att, iallafall i sverige, ha flera verkstäder i närområdet.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Och i det sammanhanget ställs ju frågan vem som servar dem och vem man vänder sig till när nånting går sönder osv. Det har jag inte riktigt fått klart för mig. Jag frågade min granne som jobbar som reselvdelschef (eller nåt sånt) på Bilia, det är ju inget orimligt antagande att en Volvo-verkstad även kommer ta hand om Polestar, men det visste han inget om. Det tyckte jag var lite konstigt. För det borde han ju veta i så fall, kan man tycka.
Volvohandlarna ska sköta det:

"Service av Polestar kommer att erbjudas av Svensk Volvohandel runt om i Sverige. Vid köp av Polestar 2 ingår tre års originalservice och underhåll, samt hämta-/lämna vid service, i enlighet med tillverkarens riktlinjer (maxavstånd tillämpas)."

https://www.polestar.com/se/press/press ... maren-2020
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
När det gäller full OTA eller ej så är jag till 100% övertygad om att de som inte stöder detta inom de närmsta åren kommer att tappa marknadsandelar.
Tror jag också. Den tillverkare som har mjukvaruproblem som kunden lider av kommer att tappa marknadsandelar om det, som tidigare, blir nödvändigt för kunden att besöka en verkstad för uppdateringar. Särskilt om man har ett glest verkstadsnät. OTA kommer bli standard av den enkla anledningen att det är billigast för tillverkaren.
Tesla hade ju haft stora problem om alla kunderna hade behövt besöka ett service center för att få uppdateringar. Det hade ju varit genomförbart.

Däremot är jag tveksam till om man kan ta betalt för det som en extra feature.
Skriv svar