Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.
Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.
Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen. :mrgreen:
Ja utan keyless elbaklucka skulle nog många känna sig besvikna. Har man vant sig så...

Jag har redan vant mig av med tanklocket. Står där och trycker med munstycket på mina andra bilar.
Dom andra bilarna går jag dessutom ur utan att stänga av numera.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
Jag har t.o.m. en bil som har olika nycklar till dörren och tändningen från fabrik.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Svenssons skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.

Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?
Yes, Samma lösning som i Volvo men bredare sensor som går på båda sidor.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Fredrik j skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?
Ja det har den.

"Tack vare en sensor under den bakre stötfångaren kan föraren öppna bakluckan genom att röra foten under den, förutsatt att autentiseringsenheten är i närheten."

https://www.polestar.com/se/polestar-2/ ... -features/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
Svenssons skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.

Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
Varför skulle dom inte kunna göra likadant? PS2 har ju kopierat mkt i övrigt från Tesla.
En PS-brandad laddstation med knapp som öppnar luckan vore väl utmärkt.

Ptjah, Y har ju elektrisk baklucka. För min del är det tvärtom. Laddluckan öppnas varje dag, bakluckan kanske nån gång i kvartalet. Skulle nog hellre se en elektrisk frunk faktiskt, lastar extremt sällan stora grejer och de flyger inte runt i frunken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Hur öppnar folk laddluckan? Man rör på den. (väldigt få som tar upp mobilen eftersom det blir 3-4 extra steg). Hur exakt svårt är det att stänga? Jämför med bakluckan som är betydligt tyngre. (det är egentligen bara ett krav för att priset är så högt och man förväntar sig att den funktionen skall finnas där). Hade polestar kostat hälften hade inget saknat det, men ingen hade klagat om den fanns heller). Tycker polestar gjorde rätt.
Om det skulle vara enklare att öppna framluckan (frunken) får man fundera på om men hellre ser att den åker upp under färd på autobahn för att någon unge tryck på appen eller ej.
men jag tycker att funken inte behövs alls (bara om man vill betala dyrt för tomhet eftersom ingen motor finns där), fack med storlek som passar för laddkablar är precis det utrymme som behövs enligt mig, (så man slipper dem i backluckan).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt. Det hela tar väl 2 sekunder. Detta har absolut inget att göra med polstar 2.

Är det obekvämt att trycka för att öppna laddluckan. Nej, behövs det en motor? Nej. Har folk som inte haft motor betalt för att sätta dit någon? Har folk som inte haft motoriserad baklucka betalat extra för att montera? Jag tror det senare är mer frekvent. Inget ont om laddluckan men det är nog en sak man gillar men inget man inte kan leva utan.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt.
Troligtvis finns det folk här som inte orkar handla i butiker där dom får öppna dörren själva.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Har jag sagt att det är ett problem att öppna dörrar? Konstaterar bara hur det funkar på min bil och minns hur det funkade på mina föräldrars bilar för 30-40 år sedan. Jag har inte behövt fixa något alls för att få funktionen som min bil har idag, den kom med dessa funktioner. Man behöver inte bli kränkt för att en modell har något som en annan modell har, valet är fritt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

roligt att laddluckan ska vara ett sånt tema :D Självklart är PS2 laddlucka stor och klumpig. Avbeställer jag bilen pga det? Nej, verkligen inte. Finns det någon som ska beställa bil, men avstår PS2 enbart pga luckan? Nej, tror inte det.

Så där ja, nu kan vi gå vidare till att diskutera nåt annat än laddluckan. Tex den fantastiska ventilationen i röven, som jag ser fram emot något enormt. Efter 110mil under helgen i Teslas plaststolar, så satt jag och tänkte på hur fantastiskt det skal bli med ventilation!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Har jag sagt att det är ett problem att öppna dörrar? Konstaterar bara hur det funkar på min bil och minns hur det funkade på mina föräldrars bilar för 30-40 år sedan. Jag har inte behövt fixa något alls för att få funktionen som min bil har idag, den kom med dessa funktioner. Man behöver inte bli kränkt för att en modell har något som en annan modell har, valet är fritt.
Inte kränkt alls. Förstår mig bara inte på var det är påväg med att det verkar vara en tävling i hur man kan glida igenom livet med minimal ansträngning. Personligheten verkar tveklöst vara vanligast bland teslaägare som vars högsta önskan verkar vara att helt slippa köra sin bil och t.ex. väntar otåligt på en funktion som parkerar bilen själv så att man slipper.
Som no cost option så är det väl ok men skulle inte betala 1kr för något sånt i min bil och det gick att undvika.
Ser ärligt inte poängen med en självkörande bil som kräver övervakning och är lite överraskad över att så många tycker det är viktigt.
Självstängande dörrar/laddlucka ser jag som ett rent handikapphjälpmedel och är lite nervös att "teslakopierande" bland biltillverkarna kommer göra att jag också kommer behöva betala för alla dessa funktioner på min nästa bil. Man får väl göra sitt yttersta för att försäka förmedla till tillverkarna att det inte är nödvändigt för att sälja bilar.
Jag tror många av dom fått för sig det precis som många teslaägare också tror att biltillverkare måste attrahera just dom för att lyckas i framtiden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Ganska säker på att framtida Polestar kommer med smidigare lösning. Har inget att göra med Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Ganska säker på att framtida Polestar kommer med smidigare lösning. Har inget att göra med Tesla.
Säkert. Behövs lucka egentligen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga. Å andrasidan öppnades och stängdes de inte flera ggr varje dag...)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Så ni diskuterar fortfarande laddluckan? :shock: :lol:

När jag kom till det här forumet för några år sen trodde jag folk skämtade om den där luckan när de skrev att de var arga för att Tesla inte bytt till en självstängande åt dem osv. Men nu inser jag att det är fullt allvar. :D

Det är ju en skitgrej. Har inga som helst problem med i3:ans manuella lucka. Hjärnan ställer om sig direkt. Däremot är det lite lurigt när man får en äldre lånebil av Tesla som saknar självstängande lucka. Den glömmer jag bort hela tiden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Den låga nivån av automation i ett modernt kök är för mig faktiskt ett av de största dagliga irritationsmomenten. No joke.
Helt otroligt att man 2020 skall behöva spendera massa tid varje dag på samma monotona uppgifter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar