Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
Re: Polestar 2
Kanske dessa:leiflodde skrev:En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
https://polestarclubsweden.se/
https://www.polestar-forum.com/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Ja räcker den till i storlek så jade jag halt klart tittat på polestar, och tja kanske är de jag som kräver för stor bil, man anpassar ofta packning till den bil man har..leiflodde skrev:Svar till Chaffis75 (kom upp ett meddelande om max 5 svar i tråden osv)
Naturligtvis har du rätt jag tänker Tesla hela dagarna Men verkar vara en hyfsat trevlig bil.
Vi kollade Polstar2, MG, Hyundai och Kia och tänkte kolla andra märke senare men han slog till direkt och först tänkt som privatleasing men blev privat ägd istället.
Blir nog ett superbra köp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Tror det är helt rätt att välja privatägd med tanke på hur andrahandsvärdet ser ut. Bara hoppas att det håller i sigleiflodde skrev:Svar till Chaffis75 (kom upp ett meddelande om max 5 svar i tråden osv)
Naturligtvis har du rätt jag tänker Tesla hela dagarna Men verkar vara en hyfsat trevlig bil.
Vi kollade Polstar2, MG, Hyundai och Kia och tänkte kolla andra märke senare men han slog till direkt och först tänkt som privatleasing men blev privat ägd istället.
Re: Polestar 2
martinot skrev:Kanske dessa:leiflodde skrev:En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
https://polestarclubsweden.se/
https://www.polestar-forum.com/
Re: Polestar 2
På ansiktsboken finns också några informativa grupper som förtjänar ett omnämnande, typ https://www.facebook.com/groups/polesta ... ?ref=shareleiflodde skrev:En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
https://www.facebook.com/groups/officia ... ?ref=share
Öppen grupp med lite mer smågnabb från ägare av andra fabrikat https://www.facebook.com/groups/polesta ... ?ref=share
I det officiella forumet skriver Thomas I ibland och det finns en del duktiga tekniker med också. Samma med ägargruppen, gott om kompetent folk där också.
Lycka till!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 2
Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt. Tom. snabbare än syskonet Polestar 2.
Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge
Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Den laddar snabbare än Standard range Polestar, men med Longrange (78kWh) kommer man upp i 154-155kW som bäst.martinot skrev:Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt. Tom. snabbare än syskonet Polestar 2.
Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Björn nämner även att Polestar 2 SR fått samma förbättringar som XC40 SR. Den Polestar han jämför med har det gamla och lite mindre batteriet
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544martinot skrev:Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.
– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad då slammer från hjulupphängning, gnirkande i karossen och andra iakttagelser som brukar komma när bilarna rullat ett par år lyser med sin frånvaro. Därför är min personliga uppfattning att bilens intryck av att vara väldesignad och -byggd verkar hålla över tid. Visst kan det hjälpa att plattformen redan använts för produktion innan den elektifierades.SwedishAdvocate skrev:Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544martinot skrev:Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?....../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.
– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
Ägarundersökningar är kanske en något vansklig källa att luta sig emot, olika bilar och olika fabrikat tenderar att attrahera olika kundgrupper med sina preferenser och lojaliteter. De bör nog kompletteras med annan relevant statistik för att fungera som underlag för mer definitiva slutsatser Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 2
Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)...SwedishAdvocate skrev:Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544martinot skrev:Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?....../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.
– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?
https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... -xc40-2021
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...Maw skrev:Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)...
... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?
[En rätt stor bild. Se inlägget ovan.]
Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...
2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.
Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)
Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...
https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...
Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Okey, förstår jag det rätt kopplar Du därför samman egenskaper som t ex rostskydd av ett fordon med bolagens ägarförhållanden? I min värld verkar det lite långsökt och sambandet minst sagt svagt.SwedishAdvocate skrev:…1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...
Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...
2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.
Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)
Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...
https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...
Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...
Själv försöker jag argumentera för eller emot när det gäller sakerna var för sig. När det gäller t ex finish, byggkvalitet, elektriska funktioner, strålkastare och lackkvalitet levererar P2 enligt mina relativt höga förväntningar.
När det gäller ägarfrågor skulle även jag förvisso föredra att vinsten från verksamheten hamnade i svenska fickor. Å andra sidan sysselsätter Volvo och Polestar betydligt fler personer på svensk mark och tillför därmed mer skatteintäkter till staten än något annat bilfabrikat jag känner till på marknaden. Den kompetensen försvinner inte om än varumärket skulle försvinna och det argumentet äger väl också en viss relevans i sammanhanget, eller hur? Världen är sällan svart eller vit utan målas med en oändlig mängd gråskalor, i alla fall i min bok…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 2
Stilla frågan mitt i alla kontroverser av olika bilplattformar och bilmodeller; skulle vi inte kunna kalla Polestar 2 för PS2?roffe_s skrev:Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad
När du skriver P2 ovan, och även diskuterar plattformar som SPA och CMA, så tänker jag ju på P2-plattformen från Volvo Cars (som ligger till grund för gamla XC90 och V70N).
Så kan man låta P2 fortsätta benämna just Volvo-plattformen, så kan man kalla Polestar 2 för PS2 för att särskilja och undvika missförstånd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Så tänker jag ofta när jag handlar oavsett produkt, finns inte så många helt svenskägda tillverkningsbolag kvar men kan man bidra till att jobb och utvecklingsmöjligheter lever kvar i Sverige så kan beslutet avgöras på det. Alltså när det står och väger i val mellan hyfsat jämbördiga saker, är inte så patriotisk att "made in sweden" uppväger att resten är undermåligt..roffe_s skrev:När det gäller ägarfrågor skulle även jag förvisso föredra att vinsten från verksamheten hamnade i svenska fickor. Å andra sidan sysselsätter Volvo och Polestar betydligt fler personer på svensk mark och tillför därmed mer skatteintäkter till staten än något annat bilfabrikat jag känner till på marknaden. Den kompetensen försvinner inte om än varumärket skulle försvinna och det argumentet äger väl också en viss relevans i sammanhanget, eller hur? Världen är sällan svart eller vit utan målas med en oändlig mängd gråskalor, i alla fall i min bok…
Re: Polestar 2
https://media.polestar.com/global/en/me ... ses/652854Polestar referral programme focuses on customer recognition.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
För oss snåla som inte kommer åt artikeln vilka betyg fick de andra bilarna? (så det finns något att jämföra med)
Re: Polestar 2
denna verkar ju kul. Nerlackad och allt. Ser ut som den är lättare att justera dämparna på. Krypa under bilen blev liksom aldrig aktuelt för mig.
https://www.polestar.com/no/news/polest ... ition-270/
https://www.polestar.com/no/news/polest ... ition-270/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Den där såg ju riktigt fin ut!HelectriC skrev:denna verkar ju kul. Nerlackad och allt. Ser ut som den är lättare att justera dämparna på. Krypa under bilen blev liksom aldrig aktuelt för mig.
https://www.polestar.com/no/news/polest ... ition-270/
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 2
Till alperna med elbil: https://www.freeride.se/elbil-till-alpe ... mmarbilen/
Att sitta i en elbil med över 400 hästkrafter (ca 2 000 000 fjällämmlar) med en så kallad dual engine, där varje hjulpar drivs av en egen motor, är det närmaste Nirvana mina två medförare kan komma.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Polestar 2
Det där ville jag göra med min Model S i vintras men jag fick inget gehör hos mina kompisar.MrRun skrev:Till alperna med elbil: https://www.freeride.se/elbil-till-alpe ... mmarbilen/
Att sitta i en elbil med över 400 hästkrafter (ca 2 000 000 fjällämmlar) med en så kallad dual engine, där varje hjulpar drivs av en egen motor, är det närmaste Nirvana mina två medförare kan komma.
Re: Polestar 2
Det här var lockande på riktigt! Lyckas dock inte hitta någon som helst info om hur man kan beställa...
https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/
https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Gå in på den svenska sidan så kan du anmäla ditt intresse till att vilja köpa den. Endast 270st kommer byggas så det lär väl bli huggsexa om bilarnaLegato skrev:Det här var lockande på riktigt! Lyckas dock inte hitta någon som helst info om hur man kan beställa...
https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/
Från pris 859 000:-
Anmälde intresse själv igår
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 2
Skumt, den kom inte upp första ggn jag var inne men nu kom det upp. Tack! Men ja, känns inte som så stor chans att få köpa.Nect skrev:Gå in på den svenska sidan så kan du anmäla ditt intresse till att vilja köpa den. Endast 270st kommer byggas så det lär väl bli huggsexa om bilarnaLegato skrev:Det här var lockande på riktigt! Lyckas dock inte hitta någon som helst info om hur man kan beställa...
https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/
Från pris 859 000:-
Anmälde intresse själv igår
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021