Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Eftersom de inte villkorar vilka som kan räkna med hämta&lämna service så kommer de garanterat att välja samarbete med verkstäder som täcker landet på ett bra sätt, vore ju bara dumt annars. Känns som Bilia ligger bäst till där.

Sedan vad gäller tekniker och kompetens så kan det säkert iaf i början vara några som åker mellan verkstäder och betar av en ort i taget, framförallt utanför storstäderna, tills underlaget tillsammans med Volvo vuxit tillräckligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

filippb skrev:
Eftersom de inte villkorar vilka som kan räkna med hämta&lämna service så kommer de garanterat att välja samarbete med verkstäder som täcker landet på ett bra sätt, vore ju bara dumt annars. Känns som Bilia ligger bäst till där.

Sedan vad gäller tekniker och kompetens så kan det säkert iaf i början vara några som åker mellan verkstäder och betar av en ort i taget, framförallt utanför storstäderna, tills underlaget tillsammans med Volvo vuxit tillräckligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det är ju inte så svårt att tänka sig att iaf PS2 och XC40 Recharge kommer att servas på samma ställe, eftersom de är likadana under skalet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Polestar pickup?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Är det sagt något om produktionskapaciteten?
Med tanke på all reklam funderar man ju på om de kanske tvingas "göra en étron". Dvs börja med kampanjer med rejäla rabatter efter bara några månader.
Étron är ju en Audi, dvs välkänt märke, ändå lyckades de inte. Polestar not so much, kanske är svårare än de tänkt att boka upp de volymer de planerat för?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Polestar 2

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Är det sagt något om produktionskapaciteten?
Med tanke på all reklam funderar man ju på om de kanske tvingas "göra en étron". Dvs börja med kampanjer med rejäla rabatter efter bara några månader.
Étron är ju en Audi, dvs välkänt märke, ändå lyckades de inte. Polestar not so much, kanske är svårare än de tänkt att boka upp de volymer de planerat för?
Det var iaf massivt intresse på eCarExpo, det var helt klart den enda bilen där besökarna flockades.

Detta var ju iofs på "hemmaplan", men jag misstänker ändå att detta kommer att bli en mycket populär bil, iaf i Sverige, problemet blir nog snarare tillgång än efterfrågan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Blir säkert provkörningar sen ute hos större företag.
På min arbetsplats har det varit ”testdagar” där leasingbolagen kommit ut med främst diverse pluginer, men aldrig nån tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

"Polestar said that a lower-priced $45,000 version is in the works. "

Hmm... undra vad den kommer få för specs, och när den kommer.
Nån som vet nått mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Daniel_S »

taliz skrev:
"Polestar said that a lower-priced $45,000 version is in the works. "

Hmm... undra vad den kommer få för specs, och när den kommer.
Nån som vet nått mer?
Jag frågade men fick bara ”inget vi går ut med nu” som svar :/
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Polestar 2

Inlägg av KristoferL »

taliz skrev:
"Polestar said that a lower-priced $45,000 version is in the works. "

Hmm... undra vad den kommer få för specs, och när den kommer.
Nån som vet nått mer?
Antagligen lite som M3 SR om man får gissa lite ...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Elektriskt infällbar krok med 1500kg dragvikt kommer kosta 13.000kr. Helt ok måste jag säga!
https://www.polestar.com/press-release/ ... g-capacity
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Daniel_S »

HelectriC skrev:
Elektriskt infällbar krok med 1500kg dragvikt kommer kosta 13.000kr. Helt ok måste jag säga!
https://www.polestar.com/press-release/ ... g-capacity
Det är ju lätt värt 13000kr bara att få den smidiga infällbara varianten över MX’s jobbiga lösning.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Första elbilen med elektriskt infällbar dragkrok?
Även étron har väl manuellt monterbar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Första elbilen med elektriskt infällbar dragkrok?
Även étron har väl manuellt monterbar.
Antagligen är det väl volvos nuvarande lösning. Den är elektriskt låst men man får fälla upp den manuellt.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av Rubiks »

taliz skrev:
Första elbilen med elektriskt infällbar dragkrok?
Även étron har väl manuellt monterbar.
Mercedes visade den elektriskt utfällbara dragkroken på deras EQC för mig när jag provkörde den för någon vecka sedan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Undra när den billigare versionen ska komma? 2021? 2022?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Filipleven »

Hade tänkt att skaffa M3. Men Polestar 2 ser ju lockande ut med samma pris som M3LR, bra markfrigång och 1500 kg på kroken.

Jag betalade in reservationen i veckan. Så jag får väl räkna med att vänta ett år.

Vilka förhoppningar har ni andra på leverans av Polestar 2?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Filipleven skrev:
Hade tänkt att skaffa M3. Men Polestar 2 ser ju lockande ut med samma pris som M3LR, bra markfrigång och 1500 kg på kroken.

Jag betalade in reservationen i veckan. Så jag får väl räkna med att vänta ett år.

Vilka förhoppningar har ni andra på leverans av Polestar 2?
Det är sagt att alla som reserverar 2019 ska få bil 2020, men 2020 kan ju vara 23 dec, så då är det 1år :? själv reserverade jag första dagen det var möjligt och räknar med leverans innan sommaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Jag har en reservation på ps2. Om jag lägger en skarp order på den så gissar jag på leverans efter sommaren. Hur tänker ni andra kring performance paketet? Är det värt det. Varför kan man inte få en röd metallic? Tycker man valt en lite diskret färgskala.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

cosmos skrev:
Jag har en reservation på ps2. Om jag lägger en skarp order på den så gissar jag på leverans efter sommaren. Hur tänker ni andra kring performance paketet? Är det värt det. Varför kan man inte få en röd metallic? Tycker man valt en lite diskret färgskala.
Kunde definitivt varit fler färgval. Polestarblå borde ju varit valbart. Jag ska absolut ha perf paketet, de journalister som kört säger det är mkt bra och så ser det bättre ut :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.
Känns som det var Tesla som startade tråkfärgslistan, 50 shades of grey plus röd :( fanns ju många trevliga färger tidigare, magnesium, grön, brun, mörkare blå. Polestar har ju hängt sig på Teslas affärsmodell på flera andra punkter också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Polestar 2

Inlägg av mans71 »

Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Den stora skillnaden är att en elbil inte tar permanent skada av att inte servas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar