Detta är ju för att filtrera bort Tesla från Ionity.
Audi med flera kommer ha lösningar, typ abonnemang, så man får ett bättre pris.
Polestar och Jaguar tex är inte med i Ionity och har inget eget SuC-nätverk. De blir ju också bortfiltrerade
Detta visar ju med all önskvärd tydlighet, är man sen att hoppa på elbilståget och inte har någon långsiktig plan.
Då kan det gå riktigt illa.
Man kan inte ladda till vettiga priser.
Tyskarna vill ju med Ionity låsa in kunden i Ionity världen.
VW ID3 folket får ju 2000kWh gratis att ladda på Ionity.
Så att kunden kommer igång med Ionity, och mest troligt stannar hos Ionity.
Fast du har inte en aning om vad som händer bakom kulisserna. Volvo har ju själva sagt att dom för diskussioner med lämpliga leverantörer utav laddstolpar. Knyter dom samarbete med Bee så är det ju ut svensk synvinkel bättre än ionity och relativt billigt med månadsabonemang. Eller kanske Circle K som slänger upp stolpar? Händer nog något till sommaren skall vi se.
Men då måste de kommunicera ut det IDAG.
För folk köper ju redan en Tesla 3 istället för Polestar 2 pga laddningsmöjligheterna.
Och vad finns det för alternativ?
Hur många +120kW laddstolpar finns det i Sverige idag som inte är Tesla eller Ionity?
Bee laddning på 50kW är helt ointressant.
Kia/Hyundai har ju gått med i Ionity och kommer med 350kW 800V bilar 2021.
The decision to join this network will provide enhanced benefits for Kia and Hyundai’s European customers. Starting in 2021, Kia and Hyundai EVs will be equipped with 800 volt charging systems to accommodate IONITY’s maximum charging power of 350 kilowatts. Customers will be able to use IONITY’s HPC facilities, which are equipped with digital payment options, to significantly reduce charging times and better facilitate long-distance travel.
Detta är ju för att filtrera bort Tesla från Ionity.
Audi med flera kommer ha lösningar, typ abonnemang, så man får ett bättre pris.
Polestar och Jaguar tex är inte med i Ionity och har inget eget SuC-nätverk. De blir ju också bortfiltrerade
Detta visar ju med all önskvärd tydlighet, är man sen att hoppa på elbilståget och inte har någon långsiktig plan.
Då kan det gå riktigt illa.
Man kan inte ladda till vettiga priser.
Tyskarna vill ju med Ionity låsa in kunden i Ionity världen.
VW ID3 folket får ju 2000kWh gratis att ladda på Ionity.
Så att kunden kommer igång med Ionity, och mest troligt stannar hos Ionity.
Fast du har inte en aning om vad som händer bakom kulisserna. Volvo har ju själva sagt att dom för diskussioner med lämpliga leverantörer utav laddstolpar. Knyter dom samarbete med Bee så är det ju ut svensk synvinkel bättre än ionity och relativt billigt med månadsabonemang. Eller kanske Circle K som slänger upp stolpar? Händer nog något till sommaren skall vi se.
Men då måste de kommunicera ut det IDAG.
För folk köper ju redan en Tesla 3 istället för Polestar 2 pga laddningsmöjligheterna.
Och vad finns det för alternativ?
Hur många +120kW laddstolpar finns det i Sverige idag som inte är Tesla eller Ionity?
Bee laddning på 50kW är helt ointressant.
Kia/Hyundai har ju gått med i Ionity och kommer med 350kW 800V bilar 2021.
The decision to join this network will provide enhanced benefits for Kia and Hyundai’s European customers. Starting in 2021, Kia and Hyundai EVs will be equipped with 800 volt charging systems to accommodate IONITY’s maximum charging power of 350 kilowatts. Customers will be able to use IONITY’s HPC facilities, which are equipped with digital payment options, to significantly reduce charging times and better facilitate long-distance travel.
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
Fast vadå snart? Du pratade nu. Sluta slingra dig hela tiden.
750% lägg ner nu.
Skall bli intressant att se om du har rätt. Troligtvis inte.
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
Fast vadå snart? Du pratade nu. Sluta slingra dig hela tiden.
750% lägg ner nu.
Skall bli intressant att se om du har rätt. Troligtvis inte.
Enligt Teknikens värld så höjdes bilskatten med 751,7%
1 januari 2020,
För Peugeot 208 puretech 130 aut.
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
När du säger fossilbil, menar du då även laddhybrid med 50km batteri som sedan går på bensin?
Jag tror försäljningen av laddhybrider kommer öka kraftigt under 2020.
Är det någon som fått information om när man kan få börja provköra dessa? Frun vill ha bil ASAP egentligen men jag skulle jättegärna få testa en Polestar 2 innan jag går och köper en 3a.
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
När du säger fossilbil, menar du då även laddhybrid med 50km batteri som sedan går på bensin?
Jag tror försäljningen av laddhybrider kommer öka kraftigt under 2020.
Jag tror att bensin och dieselbilar är förlorare.
Pluginbilar som klarar 70g CO2 gränsen och elbilar är vinnare.
Lite märkligt är att VÄLDIGT många nya pluginbilar kommer nu 2020.
Förutom alla elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
När du säger fossilbil, menar du då även laddhybrid med 50km batteri som sedan går på bensin?
Jag tror försäljningen av laddhybrider kommer öka kraftigt under 2020.
Jag tror att bensin och dieselbilar är förlorare.
Pluginbilar som klarar 70g CO2 gränsen och elbilar är vinnare.
Lite märkligt är att VÄLDIGT många nya pluginbilar kommer nu 2020.
Förutom alla elbilar.
Ok. Då tror jag du har helt rätt. Försäljningen av rena bensin/diesel-bilar kommer förmodligen sjunka kraftigt under 2020 men till stor del ersättas av laddhybridvarianterna av samma modeller som tidigare låg på topplistan.
Men först kommer det 1-2 baksmällemånader där försäljningen kommer vara låg p.g.a. stor registrering i december.
Det måste väll ingenting sålänge dom säljer tillräckligt med bilar.
Det kommer att ändras mycket snart.
Dels för att folk inser hur dyrt det blir med upp till 750% höjning av bilskatten den 1 januari 2020.
Dels för att staten inför nya miljöbilsregler den 1 mars.
Max 70g CO2 för inköp av bilar, men även för Taxi och hyrbilar.
Kommuner och företag kommer också att införa dessa gränser.
Kan tänka mig att i augusti så har fossilbilsförsäljningen halverats jämfört med augusti 2019.
Fast vadå snart? Du pratade nu. Sluta slingra dig hela tiden.
750% lägg ner nu.
Skall bli intressant att se om du har rätt. Troligtvis inte.
Enligt Teknikens värld så höjdes bilskatten med 751,7%
1 januari 2020,
För Peugeot 208 puretech 130 aut.
Nu är iaf bilen beställd! Det är öppet köp mer eller mindre på samma sätt som Tesla har, så bilen kan lämnas tillbaks om den inte uppfyller förväntningarna.
Får se när den kommer och om det blir sommarsemester med den och Ionity eller inte
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är iaf bilen beställd! Det är öppet köp mer eller mindre på samma sätt som Tesla har, så bilen kan lämnas tillbaks om den inte uppfyller förväntningarna.
Får se när den kommer och om det blir sommarsemester med den och Ionity eller inte
Nu är iaf bilen beställd! Det är öppet köp mer eller mindre på samma sätt som Tesla har, så bilen kan lämnas tillbaks om den inte uppfyller förväntningarna.
Får se när den kommer och om det blir sommarsemester med den och Ionity eller inte
Ingen uppskattad leveranstid?
jo, det står juli, men det har hoppat lite fram och tillbaks senaste veckorna mellan maj, juni och juli, så det återstår att se vad det faktiskt blir.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är iaf bilen beställd! Det är öppet köp mer eller mindre på samma sätt som Tesla har, så bilen kan lämnas tillbaks om den inte uppfyller förväntningarna.
Får se när den kommer och om det blir sommarsemester med den och Ionity eller inte
Nice och grattis! Ser själv fram mot att ta en provtur i Polestar 2 när det finns demo-bilar tillgängliga att testa.
Intressant att de har samma returpolicy som Tesla. Är det 7 dagar och ett antal mil som är begränsningen, eller hur ser detaljerna ut för återlämning?
Nu är iaf bilen beställd! Det är öppet köp mer eller mindre på samma sätt som Tesla har, så bilen kan lämnas tillbaks om den inte uppfyller förväntningarna.
Får se när den kommer och om det blir sommarsemester med den och Ionity eller inte
Nice och grattis! Ser själv fram mot att ta en provtur i Polestar 2 när det finns demo-bilar tillgängliga att testa.
Intressant att de har samma returpolicy som Tesla. Är det 7 dagar och ett antal mil som är begränsningen, eller hur ser detaljerna ut för återlämning?
vet inte helt, det står inte någon kmbegränsning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är iaf bilen beställd! Det är öppet köp mer eller mindre på samma sätt som Tesla har, så bilen kan lämnas tillbaks om den inte uppfyller förväntningarna.
Får se när den kommer och om det blir sommarsemester med den och Ionity eller inte
Oj! Samma återlämningsvillkor? Då kanske det kan vara ett alternativ ändå om vi bara kan sitta i en först, får prata med frun.
Ska jag vara ärlig är Polestar 2 nog den elbil som ger mig mest "ha begär" (om jag skall betala för den), kan ju ändras efter jag suttit i den/kört den såklart.
Skojigt detta
”Mitt konto” hos Polestar liknar ju ganska mycket Teslas. Väldigt smidig koppling till finansiering, några klick, bankID verifikation, så var det ordnat!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Snygg i svart, vilket jag också tänkte beställa fram till igår när pungsparken kom från IONITY. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska få ekonomi i alla mina tjänsteresor med en PS2. Hur som helst, grattis till en fin kommande bil
Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.
Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.
Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Är väl trevligt att ha men inte avgörande,
på höst och vår kan den göra lite nytta men när det är riktigt kallt tillför den inte mycket och det är väl då man får som sämst räckvidd egentligen och hade
haft mest nytta av den...
Skapligt stort batteri är mycket mer intressant i en elbil
Skojigt detta
”Mitt konto” hos Polestar liknar ju ganska mycket Teslas. Väldigt smidig koppling till finansiering, några klick, bankID verifikation, så var det ordnat!
Haha vi får se om den funkar! Teslas sida var mycket buggig iaf i början.
Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.
Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Alla Tesla klarar ju sig fint utan, Ipace har VP, men klarar sig kanske inte så bra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skojigt detta
”Mitt konto” hos Polestar liknar ju ganska mycket Teslas. Väldigt smidig koppling till finansiering, några klick, bankID verifikation, så var det ordnat!
Haha vi får se om den funkar! Teslas sida var mycket buggig iaf i början.
PS har iaf en bra chat kopplad till mitt konto. Har svarat personligt på under 5min de gånger jag frågat nåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.