Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Provade att designa en long range (för att någorlunda motsvarade sr model 3) med vinterhjul och dragkrok. hamnade på över 700 vilket är nästan samma pris som för model 3 sr. (hugaligen!)
Sedan provade jag att designa en volvo c40 med vinterhjul dragkrok och plus nivån. 580 000!!! (jag vet att det är ca 50 mil i räckvidd som skiljer och 7 sek vs 6 sek 0-100, men har inte volvo insett att det är kris i europa?. lev i sep för volvo och augusti för tesla så det är jämt ut. men 120 000 skillnad går inte att bortse från. Tesla-Björn var dessutom lyrisk. hög förbrukning avskräcker. men skaplig laddhastighet och porten på rätt ställe är plus. lite sugen på volvo när övriga höjer priserna.
Har och kollade en ionic 5 igår, ca 12 månaders leverans.. Så nja Volvo är snabba på leverans.. Välsigt många bilmärken har problem med leverans tiderna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

ElBop skrev:

Long range single motor med pilot paketet med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder. Valde en färdig specad, annars hade jag nog skippat pluspaketet.
Det är en riktigt trevlig bil, jag har hunnit köra 3000 mil med min och njuter fortfarande. Bra att du fick en med pixelljus, de är väldigt bra! :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Maw skrev:
ElBop skrev:

Long range single motor med pilot paketet med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder. Valde en färdig specad, annars hade jag nog skippat pluspaketet.
Det är en riktigt trevlig bil, jag har hunnit köra 3000 mil med min och njuter fortfarande. Bra att du fick en med pixelljus, de är väldigt bra! :)
Vad har du för förbrukning i typ motorvägsfart (110) ?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

leiflodde skrev:
Maw skrev:
ElBop skrev:

Long range single motor med pilot paketet med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder. Valde en färdig specad, annars hade jag nog skippat pluspaketet.
Det är en riktigt trevlig bil, jag har hunnit köra 3000 mil med min och njuter fortfarande. Bra att du fick en med pixelljus, de är väldigt bra! :)
Vad har du för förbrukning i typ motorvägsfart (110) ?
Från ca 200 Wh/km vid bra väder till 250 Wh/km vid dåligt (kallt och reg/snö) eller något mer vid riktigt dåligt väder tror jag. Jag har AWD och 245:or på 19", ingen värmepump.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Maw skrev:
leiflodde skrev:
Maw skrev:
ElBop skrev:

Long range single motor med pilot paketet med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder. Valde en färdig specad, annars hade jag nog skippat pluspaketet.
Det är en riktigt trevlig bil, jag har hunnit köra 3000 mil med min och njuter fortfarande. Bra att du fick en med pixelljus, de är väldigt bra! :)
Vad har du för förbrukning i typ motorvägsfart (110) ?
Från ca 200 Wh/km vid bra väder till 250 Wh/km vid dåligt (kallt och reg/snö) eller något mer vid riktigt dåligt väder tror jag. Jag har AWD och 245:or på 19", ingen värmepump.
Tackar för info, de vi (sonen) beställt privat är en long range RWD ingen värmepump, svart, vinterdäck, drag och pilot och kommer att huvudsak att användas som pendlarbil 2-4 dagar i veckan mellan Malmö-Getinge ca 30 mil så den kommer att rulla ganska mycket.

Nu har jag lyckats övertyga 2 av 3 barn att köpa elbil och kravet är ingen elbil ingen söndagsmiddag :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

leiflodde skrev:

Tackar för info, de vi (sonen) beställt privat är en long range RWD ingen värmepump, svart, vinterdäck, drag och pilot och kommer att huvudsak att användas som pendlarbil 2-4 dagar i veckan mellan Malmö-Getinge ca 30 mil så den kommer att rulla ganska mycket.

Nu har jag lyckats övertyga 2 av 3 barn att köpa elbil och kravet är ingen elbil ingen söndagsmiddag :)
Bra jobbat! :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

ElBop skrev:
martinot skrev:
ElBop skrev:
Hej. Sitter med en order på en Polestar 2 med leverans i April. Det är en long range single motor med pilot med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder.
Men jag är så jädra tveksam till om det är ett vettigt köp.

Vi är bara några i hushållet så platsen i bilen är tillräcklig. Litet bagage, men det borde funka för det mesta.
Men så läser man om hög förbrukning och osäkert andrahandsvärde osv. Kommer massa nya modeller från alla tillverkare och nya funktioner mm mm.
Vad tror ni skall vi slå till ändå? :| Tror ni man förlorar mycket om man tröttnar efter nått halvår och vill byta?

Jättetacksam för eran feedback.
Nej, köp. Inflation, batteribrist, halvledarbrist, ökade fossila drivmedelskostnader kommer innebära att efterfrågan kommer vara större än tillverkningskapacitet de närmaste 1-2 åren. Du får troligen igen lika mycket som du gav för bilen om du säljer den om ett år. Tveka inte. Prishöjningar kommer komma, och miljöbonus sänkas/försvinna.
Hej. Ville bara tacka er för all feedback. Det blev en beställning. Väntar spänt på leverans ! :D :D :D
Kul! Grattis till nya elbilen! :D

När blir det leverans?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
Maw skrev:
leiflodde skrev:
Maw skrev:
ElBop skrev:

Long range single motor med pilot paketet med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder. Valde en färdig specad, annars hade jag nog skippat pluspaketet.
Det är en riktigt trevlig bil, jag har hunnit köra 3000 mil med min och njuter fortfarande. Bra att du fick en med pixelljus, de är väldigt bra! :)
Vad har du för förbrukning i typ motorvägsfart (110) ?
Från ca 200 Wh/km vid bra väder till 250 Wh/km vid dåligt (kallt och reg/snö) eller något mer vid riktigt dåligt väder tror jag. Jag har AWD och 245:or på 19", ingen värmepump.
Tackar för info, de vi (sonen) beställt privat är en long range RWD ingen värmepump, svart, vinterdäck, drag och pilot och kommer att huvudsak att användas som pendlarbil 2-4 dagar i veckan mellan Malmö-Getinge ca 30 mil så den kommer att rulla ganska mycket.

Nu har jag lyckats övertyga 2 av 3 barn att köpa elbil och kravet är ingen elbil ingen söndagsmiddag :)
Du menar väl fwd för visst ärde så att polestar Bara finns som awd eller fwd?

Känns som polestar är en välsigt fin och bra bil, dock i mista laget för oss som första bil kan jag känna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

leiflodde skrev:
Maw skrev:
leiflodde skrev:
Maw skrev:
ElBop skrev:

Long range single motor med pilot paketet med pixel ljusen, pluspaket, samt drag, färg Thunder. Valde en färdig specad, annars hade jag nog skippat pluspaketet.
Det är en riktigt trevlig bil, jag har hunnit köra 3000 mil med min och njuter fortfarande. Bra att du fick en med pixelljus, de är väldigt bra! :)
Vad har du för förbrukning i typ motorvägsfart (110) ?
Från ca 200 Wh/km vid bra väder till 250 Wh/km vid dåligt (kallt och reg/snö) eller något mer vid riktigt dåligt väder tror jag. Jag har AWD och 245:or på 19", ingen värmepump.
Tackar för info, de vi (sonen) beställt privat är en long range RWD ingen värmepump, svart, vinterdäck, drag och pilot och kommer att huvudsak att användas som pendlarbil 2-4 dagar i veckan mellan Malmö-Getinge ca 30 mil så den kommer att rulla ganska mycket.

Nu har jag lyckats övertyga 2 av 3 barn att köpa elbil och kravet är ingen elbil ingen söndagsmiddag :)
Sånt gillar vi! :)
Förbrukningen låter ganska OK också tycker jag :) både sambon och jag gillar Polestar 2:an och ser några
ganska ofta även här i lilla Bollnäs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Svar till Chaffis75 (kom upp ett meddelande om max 5 svar i tråden osv)

Naturligtvis har du rätt jag tänker Tesla hela dagarna :) Men verkar vara en hyfsat trevlig bil.

Vi kollade Polstar2, MG, Hyundai och Kia och tänkte kolla andra märke senare men han slog till direkt och först tänkt som privatleasing men blev privat ägd istället.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

leiflodde skrev:
En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
Kanske dessa:

https://polestarclubsweden.se/

https://www.polestar-forum.com/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
Svar till Chaffis75 (kom upp ett meddelande om max 5 svar i tråden osv)

Naturligtvis har du rätt jag tänker Tesla hela dagarna :) Men verkar vara en hyfsat trevlig bil.

Vi kollade Polstar2, MG, Hyundai och Kia och tänkte kolla andra märke senare men han slog till direkt och först tänkt som privatleasing men blev privat ägd istället.
Ja räcker den till i storlek så jade jag halt klart tittat på polestar, och tja kanske är de jag som kräver för stor bil, man anpassar ofta packning till den bil man har..
Blir nog ett superbra köp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

leiflodde skrev:
Svar till Chaffis75 (kom upp ett meddelande om max 5 svar i tråden osv)

Naturligtvis har du rätt jag tänker Tesla hela dagarna :) Men verkar vara en hyfsat trevlig bil.

Vi kollade Polstar2, MG, Hyundai och Kia och tänkte kolla andra märke senare men han slog till direkt och först tänkt som privatleasing men blev privat ägd istället.
Tror det är helt rätt att välja privatägd med tanke på hur andrahandsvärdet ser ut. Bara hoppas att det håller i sig :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

martinot skrev:
leiflodde skrev:
En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
Kanske dessa:

https://polestarclubsweden.se/

https://www.polestar-forum.com/
:)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

leiflodde skrev:
En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
På ansiktsboken finns också några informativa grupper som förtjänar ett omnämnande, typ https://www.facebook.com/groups/polesta ... ?ref=share
https://www.facebook.com/groups/officia ... ?ref=share
Öppen grupp med lite mer smågnabb från ägare av andra fabrikat ;) https://www.facebook.com/groups/polesta ... ?ref=share

I det officiella forumet skriver Thomas I ibland och det finns en del duktiga tekniker med också. Samma med ägargruppen, gott om kompetent folk där också.

Lycka till!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt. Tom. snabbare än syskonet Polestar 2.

Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge


M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt. Tom. snabbare än syskonet Polestar 2.

Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge


Den laddar snabbare än Standard range Polestar, men med Longrange (78kWh) kommer man upp i 154-155kW som bäst. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Björn nämner även att Polestar 2 SR fått samma förbättringar som XC40 SR. Den Polestar han jämför med har det gamla och lite mindre batteriet :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
martinot skrev:
Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544

Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

SwedishAdvocate skrev:
Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
martinot skrev:
Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544

Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad då slammer från hjulupphängning, gnirkande i karossen och andra iakttagelser som brukar komma när bilarna rullat ett par år lyser med sin frånvaro. Därför är min personliga uppfattning att bilens intryck av att vara väldesignad och -byggd verkar hålla över tid. Visst kan det hjälpa att plattformen redan använts för produktion innan den elektifierades.

Ägarundersökningar är kanske en något vansklig källa att luta sig emot, olika bilar och olika fabrikat tenderar att attrahera olika kundgrupper med sina preferenser och lojaliteter. De bör nog kompletteras med annan relevant statistik för att fungera som underlag för mer definitiva slutsatser ;) Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
martinot skrev:
Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544

Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)... :D

... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?

https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... -xc40-2021
Screenshot_20220525-110121_Chrome.jpg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)... :D

... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?

[En rätt stor bild. Se inlägget ovan.]
1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...

Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...

2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.

Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)

Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...

https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...

Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

SwedishAdvocate skrev:
…1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...

Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...

2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.

Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)

Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...

https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...

Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...
Okey, förstår jag det rätt kopplar Du därför samman egenskaper som t ex rostskydd av ett fordon med bolagens ägarförhållanden? I min värld verkar det lite långsökt och sambandet minst sagt svagt.

Själv försöker jag argumentera för eller emot när det gäller sakerna var för sig. När det gäller t ex finish, byggkvalitet, elektriska funktioner, strålkastare och lackkvalitet levererar P2 enligt mina relativt höga förväntningar.

När det gäller ägarfrågor skulle även jag förvisso föredra att vinsten från verksamheten hamnade i svenska fickor. Å andra sidan sysselsätter Volvo och Polestar betydligt fler personer på svensk mark och tillför därmed mer skatteintäkter till staten än något annat bilfabrikat jag känner till på marknaden. Den kompetensen försvinner inte om än varumärket skulle försvinna och det argumentet äger väl också en viss relevans i sammanhanget, eller hur? Världen är sällan svart eller vit utan målas med en oändlig mängd gråskalor, i alla fall i min bok…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev:
Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad
Stilla frågan mitt i alla kontroverser av olika bilplattformar och bilmodeller; skulle vi inte kunna kalla Polestar 2 för PS2?

När du skriver P2 ovan, och även diskuterar plattformar som SPA och CMA, så tänker jag ju på P2-plattformen från Volvo Cars (som ligger till grund för gamla XC90 och V70N).

Så kan man låta P2 fortsätta benämna just Volvo-plattformen, så kan man kalla Polestar 2 för PS2 för att särskilja och undvika missförstånd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar