Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Polestar 2

Inlägg av juristen »

Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med tanke på att dom inte börjar bygga dem förrens om 12 månader hinner det kanske ikapp lite. ;) I Allafall längst med de stora vägarna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
78kWh batteri.. Man får nog räkna med 350km i motorvägsfart på vintern.. Fortfarande helt okej, men långresor kräven nått stopp ibland. :)
Men jag tror det går rätt fort nu... Ionity är ju bara en aktör som sätter upp snabba laddstationer nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Polestar 2

Inlägg av fnystrom »

50 mil (WLTP) är inte 50 mil på motorväg med lite moms på hastigheten. Skall man åka långt på motorväg måste det finnas ett välutbyggt snabbladdarnätverk.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Ric »

Herr X skrev:
Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000 :(
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Ric skrev:
Herr X skrev:
Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000 :(
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.
Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Polestar 2

Inlägg av fnystrom »

Tesla kommer alltid ha ett försprång med avseende på snabbladdarnätverk i och med att Teslas modeller kan eller kommer kunna ladda både på Teslas egna snabbladdarnätverk och alla CCS-stationer.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.

Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fåtölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.
Ionity.jpg
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.

Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fotölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?

Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Polestar 2

Inlägg av juristen »

Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.

På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.

Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Ric »

Herr X skrev:
Väldigt väldigt likt Teslas arkitektur. Samma USP:er som Tesla har också. Men det är coolt och smart att de bygger på Teslas framgångar! Detta ser ut som den första riktiga Tesla-utmanaren?
Det ser bra ut.

Om jag förstått det rätt så utgör inte batteripacket enskilt chassistyvheten i Tesla 3. Jag tolkade det som att i Polestar 2 så utgjorde batteripacket hela chassistyvheten.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.
För en sådan som mig som typ ligger ned i stolen/fåtöljen/soffan när jag skall sitta bekvämt gör det tyvärr att det inte känns som att sitta hemma i soffan. Bland annat det jag kommit på är bekvämt i en S, man har plats för samma sätt att sitta. Visste inte att det var den vägen Porsche tagit med Taycan, då får jag kanske stryka en till bil från listan.

Får se hur det blir med räckvidden på Polestar 2, såg ju inte ut som den var världens mest strömlinjeformade och har samma batteristorlek som en Model 3 LR eller S75D men den var ju mindre och då kanske lättare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Ric »

joel80 skrev:
Ric skrev:
Herr X skrev:
Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000 :(
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.
Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller. :D
Blev fel, ta bort. Jag läste fel först.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Ja.. va fn.. :)

Thunder (Grå metallic?) med Slate Weave Tech med svart askträ. Den bockade av ganska många av mina boxar.
polestar2-order.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Ric »

Verdi skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.
Ser oroväckande tomt ut för norra halvan av Norden.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Ric »

Någon som vet tjänstevikten?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

juristen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.

På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.

Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.
Tja, så är det ju. Men sen kan man fundera på om pumpa motorväg i Norrland på vintern är kärnkunden. Tom Teslafolketm ed sina fina SuC gnäller ju på sportlovsresan, så det är inte helt lätt att fånga in de sista procenten hur snabbt eller tätt laddarna än står.

Sen glömde du nämna husvagn också. Alltså, så vi kan stryka hela Ionity också eftersom de inte har drive through stall... :lol: :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
Verdi skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.
Ser oroväckande tomt ut för norra halvan av Norden.

För mig räcker det om de täcker E4:an söderut.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Ric skrev:
Någon som vet tjänstevikten?
Skulle bli förvånad om det är något dom kommunicerar utåt, vet inte om dom släppt vikten för Polestar 1 än och det var länge sen den presenterades.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.

På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.

Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.
Tja, så är det ju. Men sen kan man fundera på om pumpa motorväg i Norrland på vintern är kärnkunden. Tom Teslafolketm ed sina fina SuC gnäller ju på sportlovsresan, så det är inte helt lätt att fånga in de sista procenten hur snabbt eller tätt laddarna än står.

Sen glömde du nämna husvagn också. Alltså, så vi kan stryka hela Ionity också eftersom de inte har drive through stall... :lol: :lol:
Precis som för SuC så varierar det för Ionity från plats till plats om det är drive through eller inte. Den i Stenungsund ser ut att vara drive through.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Polestar 2

Inlägg av Tars »

Maj 2020......
Fin bil annars!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Henrik Torphammar skrev:

Sen glömde du nämna husvagn också. Alltså, så vi kan stryka hela Ionity också eftersom de inte har drive through stall... :lol: :lol:
Äh.. Om jag har att välja på att behöva hyra fossil eller kunna ta min framtida Polestar 2 på husvagnssemesterna kan jag stå up med de 2 minuter det tar mig att koppla loss vagnen vid laddaren. ;)

Ser det i allafall inte som ett avgörande problem. Bara den får krok så löser det sig!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Tars skrev:
Maj 2020......
Fin bil annars!
Med tanke på att flera elbilar man idag beställer verkar ha 12 månaders leveranstid är det inte så himla illa! Även om jag hade hoppas på årsskiftet 2019/2020 då min leasing går ut. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar