Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Bruno skrev:

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Svenssons skrev:
Bruno skrev:

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Bruno skrev:

Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?

Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.

Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?
Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?
Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Zalman3 skrev:
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?

Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.

Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Vad har laddningen hemma med förbrukningen att göra?
Min står inte heller i garage...
Jag vet bara vad bilen säger att den drar, har inte mätt, vet inte om förvärmning/nedkylning/vakt räknas in (antagligen inte).

Men som sagt, vi kör fort och snabbt, så det är den största boven. Jag får Svensson-köra och återkomma... ;)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Precis. Man måste kunna tillverka alla sorters bilar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Polestar 2

Inlägg av 12man »

Kardantunneln saknar jag
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.

Ni borde läsa på innan ni kritiserar. "Kardantunneln" är full av batterier då man skapat "hål" i batteripacket för att man ska få bättre sitthöjd. Jag tycker det är bra. Framförallt baksätet i Model S är löjligt nära golvet.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel... :D
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Svenssons skrev:
Bruno skrev:

Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?
Vi är alla olika, tar jag fossilbilen så kör jag inte ner till 5 liter i tanken bara för att utan åker in och tankar.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel... :D
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel... :D
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Nä, menar att det är skönt att vara utan den i Teslan :) Finns ICE SUVar som inte har en men de är högre och har den möjligheten.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Såg nån mitt inlägg om varför den finns?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:

Bild

Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:

Bild

Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden? 8-) :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:

Bild

Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden? 8-) :lol:
:lol: Nejdå, inte riktigt av alla! Jag satt också och med stigande förvåning följde konversationen. Tänkte, hur kan de ha missat att du redan förklarat förekomsten av en "kardantunnel"?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden? 8-) :lol:
Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden? 8-) :lol:
Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.
Jag kan tänka mig att man resonerar så här: Oftast är den ändå bara barn som sitter bak, speciellt om det ska sitta nån på mittenplatsen. Kundgruppen som vill kunna ha fem vuxna i bilen är antagligen inte så stor, så det är bättre att prioritera en bra benställning på två av platserna. Kardantunnel är ju kunderna ändå vana vid.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Jag tycker inte heller att det är ett misstag med tanke att man utgick från ett fossilbilschassi. Men får jag välja så har jag en bil utan kardantunnel. Inte bara pga mittensätet bak utan för att man får lite mer utrymme fram i mittkonsollen. Sannolikt också en billigare konstruktion, framförallt batteripacket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?
Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar