20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.Bruno skrev:
Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.Svenssons skrev:20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.Bruno skrev:
Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?Bruno skrev:
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?Bruno skrev:Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?Zalman3 skrev:Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Re: Polestar 2
Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Det handlar om balanseringar och kompromisser.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Re: Polestar 2
Vad har laddningen hemma med förbrukningen att göra?Zalman3 skrev:Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?Bruno skrev:Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?Zalman3 skrev:Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.Front242 skrev:Ett test till
Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Min står inte heller i garage...
Jag vet bara vad bilen säger att den drar, har inte mätt, vet inte om förvärmning/nedkylning/vakt räknas in (antagligen inte).
Men som sagt, vi kör fort och snabbt, så det är den största boven. Jag får Svensson-köra och återkomma...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Precis. Man måste kunna tillverka alla sorters bilar.Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Re: Polestar 2
Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Ni borde läsa på innan ni kritiserar. "Kardantunneln" är full av batterier då man skapat "hål" i batteripacket för att man ska få bättre sitthöjd. Jag tycker det är bra. Framförallt baksätet i Model S är löjligt nära golvet.
Re: Polestar 2
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel...Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Vi är alla olika, tar jag fossilbilen så kör jag inte ner till 5 liter i tanken bara för att utan åker in och tankar.Svenssons skrev:Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?Bruno skrev:
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.Bruno skrev:Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel...Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Re: Polestar 2
Nä, menar att det är skönt att vara utan den i Teslan Finns ICE SUVar som inte har en men de är högre och har den möjligheten.Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.Bruno skrev:Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel...Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Re: Polestar 2
Nejdå, inte riktigt av alla! Jag satt också och med stigande förvåning följde konversationen. Tänkte, hur kan de ha missat att du redan förklarat förekomsten av en "kardantunnel"?Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Re: Polestar 2
Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Re: Polestar 2
Jag kan tänka mig att man resonerar så här: Oftast är den ändå bara barn som sitter bak, speciellt om det ska sitta nån på mittenplatsen. Kundgruppen som vill kunna ha fem vuxna i bilen är antagligen inte så stor, så det är bättre att prioritera en bra benställning på två av platserna. Kardantunnel är ju kunderna ändå vana vid.Laban skrev:Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?
Re: Polestar 2
Jag tycker inte heller att det är ett misstag med tanke att man utgick från ett fossilbilschassi. Men får jag välja så har jag en bil utan kardantunnel. Inte bara pga mittensätet bak utan för att man får lite mer utrymme fram i mittkonsollen. Sannolikt också en billigare konstruktion, framförallt batteripacket.Mickep skrev:Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14