Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Ni borde läsa på innan ni kritiserar. "Kardantunneln" är full av batterier då man skapat "hål" i batteripacket för att man ska få bättre sitthöjd. Jag tycker det är bra. Framförallt baksätet i Model S är löjligt nära golvet.
Re: Polestar 2
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel...Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Vi är alla olika, tar jag fossilbilen så kör jag inte ner till 5 liter i tanken bara för att utan åker in och tankar.Svenssons skrev:Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?Bruno skrev:
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.Bruno skrev:Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel...Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Re: Polestar 2
Nä, menar att det är skönt att vara utan den i Teslan Finns ICE SUVar som inte har en men de är högre och har den möjligheten.Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.Bruno skrev:Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel...Laban skrev:Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.Fredrik j skrev:Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Re: Polestar 2
Nejdå, inte riktigt av alla! Jag satt också och med stigande förvåning följde konversationen. Tänkte, hur kan de ha missat att du redan förklarat förekomsten av en "kardantunnel"?Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Re: Polestar 2
Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Re: Polestar 2
Jag kan tänka mig att man resonerar så här: Oftast är den ändå bara barn som sitter bak, speciellt om det ska sitta nån på mittenplatsen. Kundgruppen som vill kunna ha fem vuxna i bilen är antagligen inte så stor, så det är bättre att prioritera en bra benställning på två av platserna. Kardantunnel är ju kunderna ändå vana vid.Laban skrev:Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?
Re: Polestar 2
Jag tycker inte heller att det är ett misstag med tanke att man utgick från ett fossilbilschassi. Men får jag välja så har jag en bil utan kardantunnel. Inte bara pga mittensätet bak utan för att man får lite mer utrymme fram i mittkonsollen. Sannolikt också en billigare konstruktion, framförallt batteripacket.Mickep skrev:Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Fast kardantunneln i PS2 upplevs ju som extra hög eftersom golvet på båda sidor är sänkt. Det är ju gjort så för att man ska få bättre ben- och fotplats. Hade man inte haft ”fotgarage” så hade inte kardantunneln upplevts så hög, men självklart inte helt platt som hos Tesla.Laban skrev:Jag tycker inte heller att det är ett misstag med tanke att man utgick från ett fossilbilschassi. Men får jag välja så har jag en bil utan kardantunnel. Inte bara pga mittensätet bak utan för att man får lite mer utrymme fram i mittkonsollen. Sannolikt också en billigare konstruktion, framförallt batteripacket.Mickep skrev:Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Det är väl bra att olika tillverkare designar bilar olika, det gör att vi kunder som värderar bilar efter olika egenskaper kan köpa den bil som passar oss bäst.
Själv är jag glad att Polestar har byggt batteriet som de har gjort. Vi är 4 i familjen och reser väldigt sällan med 3 i baksätet. Jag har inte heller något emot det ombonade känslan i framsätet men tiden får väl utvisa om mittkonsollen blir i vägen med tiden.
Själv är jag glad att Polestar har byggt batteriet som de har gjort. Vi är 4 i familjen och reser väldigt sällan med 3 i baksätet. Jag har inte heller något emot det ombonade känslan i framsätet men tiden får väl utvisa om mittkonsollen blir i vägen med tiden.
Re: Polestar 2
Jag har full förståelse för att det finns de som föredrar PS2:ans konstruktion. Men vi kan nog anta att väldigt få rena elbilskonstruktioner kommer att ha en kardantunnel. Speciellt med tanke på att det kommer att vara främst SUV/crossovers där man kommer att sitta bra även utan ett sänkt golv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Hur känner ni som beställt Polestar inför faktumet att snabbladdning över 100kw kostar 6-12kr per kwh? Plugsurfing som finns inbyggt i bilen verkar ta 11.50 per kwh för ionity.
Används bilen som stadsbil och bara laddas hemma förstår jag att det inte spelar någon roll, men för er som tänker ha det som familjens enda bil och köra lite längre resor?
Används bilen som stadsbil och bara laddas hemma förstår jag att det inte spelar någon roll, men för er som tänker ha det som familjens enda bil och köra lite längre resor?
Re: Polestar 2
Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Finns väl ingen som har sagt att Model 3 är tystare men däremot att den har mjukare fjädring.taliz skrev:Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
Re: Polestar 2
Laddar både hemma och på jobbet så kanske inte representativ här.. men självklart är det negativt. Förhoppningsvis kommer priserna ner, jag kör en del resor mellan väst och östkust och då är planen ionity via Meingau dvs 6-7kr/kWh. Såklart dyrt men för min egna del blir totalkalkylen ändå extremt fördelaktig mot den dieselbil jag kör idaghooked skrev:Hur känner ni som beställt Polestar inför faktumet att snabbladdning över 100kw kostar 6-12kr per kwh? Plugsurfing som finns inbyggt i bilen verkar ta 11.50 per kwh för ionity.
Används bilen som stadsbil och bara laddas hemma förstår jag att det inte spelar någon roll, men för er som tänker ha det som familjens enda bil och köra lite längre resor?
Mvh
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
Har ingen aning, men det kanske går att välja olika sorters fjädringsinställningar. Sannolikt måste man inte välja 20"-fälgarna heller...taliz skrev:Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Det syns också på bilden att man utnyttjar utrymmet där bränsletanken finns på en fossilbil.Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Re: Polestar 2
Jag har för mig att amerika ska bilar generellt har mjukare fjädring än bilar för Europa. Vissa tillverkare sägs ha olika fjädrar beroende på marknad.SwedishAdvocate skrev:Har ingen aning, men det kanske går att välja olika sorters fjädringsinställningar. Sannolikt måste man inte välja 20"-fälgarna heller...taliz skrev:Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
Jag tror däremot inte tesla skiljer på marknaderna vad de gäller detta dvs vi har en "amerikans" fjädring i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19