Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.


Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Har upplevt -32 i Aneby
Sedan har vi under -30 i Bosnien också
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Elof »

HelectriC skrev:
enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Även skramlet när man stänger dörren med rutan nere drar ner coolheten något, dock ej under normal rutramsnivå. :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Hur är det egentligen med ihopsättningskvalitén? :lol:
446B5843-B9BA-4EB6-A905-C76075F7355E.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Skapligt uppmärksammat! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Samma på min S90..... :o
200707_3.PNG
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Ser inte så farligt ut eller dåligt. (finns ju pressveck på byxor), Frågan är väl om det är design eller tillverkningsmisstag?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Ju precis. Jag var lite ironisk när jag tryckte på min list och tog en bild.
Det är flärpen på gummilisten som fastnat på mattan. Blir så om man trycker på den. Bara att dra ut med fingret igen.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Ännu en positiv provkörning. Denna gången av tidningen Ny Teknik. Öhlinspaketet verkar göra bilen gott.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... d=msedgntp
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?
Givetvis. Det är ju sagt att den skall klara 150kw, men än har vi inte sett något om hur länge den kan hålla det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Vibilägare samanfattar från olika tester

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-ty ... och-kritik
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.
Jo, men dom klämmer nog ofta in sig under 500k. Har för mig det går en gräns där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

lawe skrev:
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
Av de som skaffar Tesla ja. Pluginer så tror jag mer storbolag med striktare policies runt prisbasbelopp, vilka märken man får välja etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Skulle inte Polestar 2 vara nyckellöst som Model 3 där mobilen används som nyckel? Jag har läst i manualen och där finns bara referenser till en vanlig traditionell fob :?

OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:

"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."


länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
Skriv svar