Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Samma på Porsche. Trycka på emblemet.hooked skrev:Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Re: Polestar 2
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.hooked skrev:Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Re: Polestar 2
I manualen till Tesla 3 står det uttryckligen att man inte ska trycka på emblemet utan med båda händerna på var sida om det.Fredrik j skrev:Samma på Porsche. Trycka på emblemet.hooked skrev:Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Re: Polestar 2
Tvärt om på Porsche. Trycka på emblemet. Med handflatan står det.Jerker skrev:I manualen till Tesla 3 står det uttryckligen att man inte ska trycka på emblemet utan med båda händerna på var sida om det.Fredrik j skrev:Samma på Porsche. Trycka på emblemet.hooked skrev:Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Polestar 2
Det här med varningstriangel på nyckelfjärren, vad har man den till?OfarligTesla skrev:Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.
Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Re: Polestar 2
Det är paniklarm/trygghetslarm på volvospråk.TiborBlomhall skrev:Det här med varningstriangel på nyckelfjärren, vad ska man ha den till?OfarligTesla skrev:Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.
Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Polestar 2
Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen?
Re: Polestar 2
Korrekt det är mest för den amerikanska marknaden dock, likadant med inställning att låsa upp alla dörrar eller bara förardörren.TiborBlomhall skrev:Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen?
Re: Polestar 2
..och funktionen som tänder innerbelysningen direkt när man låser upp bilen om man låser upp med fjärr. Så att amerikanerna ska kunna kolla så ingen gömmer sig i baksätet. Lite som monster under sängen.filippb skrev:Korrekt det är mest för den amerikanska marknaden dock, likadant med inställning att låsa upp alla dörrar eller bara förardörren.TiborBlomhall skrev:Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen?
Re: Polestar 2
Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen.Fredrik j skrev:Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.hooked skrev:Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja utan keyless elbaklucka skulle nog många känna sig besvikna. Har man vant sig så...taliz skrev:Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen.Fredrik j skrev:Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.hooked skrev:Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Jag har redan vant mig av med tanklocket. Står där och trycker med munstycket på mina andra bilar.
Dom andra bilarna går jag dessutom ur utan att stänga av numera.
Re: Polestar 2
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Re: Polestar 2
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Re: Polestar 2
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Jag har t.o.m. en bil som har olika nycklar till dörren och tändningen från fabrik.Svenssons skrev:Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Re: Polestar 2
Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.Svenssons skrev:Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
Re: Polestar 2
Yes, Samma lösning som i Volvo men bredare sensor som går på båda sidor.Fredrik j skrev:Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Ja det har den.Fredrik j skrev:Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
"Tack vare en sensor under den bakre stötfångaren kan föraren öppna bakluckan genom att röra foten under den, förutsatt att autentiseringsenheten är i närheten."
https://www.polestar.com/se/polestar-2/ ... -features/
Re: Polestar 2
Varför skulle dom inte kunna göra likadant? PS2 har ju kopierat mkt i övrigt från Tesla.filippb skrev:Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.Svenssons skrev:Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
En PS-brandad laddstation med knapp som öppnar luckan vore väl utmärkt.
Ptjah, Y har ju elektrisk baklucka. För min del är det tvärtom. Laddluckan öppnas varje dag, bakluckan kanske nån gång i kvartalet. Skulle nog hellre se en elektrisk frunk faktiskt, lastar extremt sällan stora grejer och de flyger inte runt i frunken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Hur öppnar folk laddluckan? Man rör på den. (väldigt få som tar upp mobilen eftersom det blir 3-4 extra steg). Hur exakt svårt är det att stänga? Jämför med bakluckan som är betydligt tyngre. (det är egentligen bara ett krav för att priset är så högt och man förväntar sig att den funktionen skall finnas där). Hade polestar kostat hälften hade inget saknat det, men ingen hade klagat om den fanns heller). Tycker polestar gjorde rätt.
Om det skulle vara enklare att öppna framluckan (frunken) får man fundera på om men hellre ser att den åker upp under färd på autobahn för att någon unge tryck på appen eller ej.
men jag tycker att funken inte behövs alls (bara om man vill betala dyrt för tomhet eftersom ingen motor finns där), fack med storlek som passar för laddkablar är precis det utrymme som behövs enligt mig, (så man slipper dem i backluckan).
Om det skulle vara enklare att öppna framluckan (frunken) får man fundera på om men hellre ser att den åker upp under färd på autobahn för att någon unge tryck på appen eller ej.
men jag tycker att funken inte behövs alls (bara om man vill betala dyrt för tomhet eftersom ingen motor finns där), fack med storlek som passar för laddkablar är precis det utrymme som behövs enligt mig, (så man slipper dem i backluckan).
Re: Polestar 2
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.
Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt. Det hela tar väl 2 sekunder. Detta har absolut inget att göra med polstar 2.
Är det obekvämt att trycka för att öppna laddluckan. Nej, behövs det en motor? Nej. Har folk som inte haft motor betalt för att sätta dit någon? Har folk som inte haft motoriserad baklucka betalat extra för att montera? Jag tror det senare är mer frekvent. Inget ont om laddluckan men det är nog en sak man gillar men inget man inte kan leva utan.
Är det obekvämt att trycka för att öppna laddluckan. Nej, behövs det en motor? Nej. Har folk som inte haft motor betalt för att sätta dit någon? Har folk som inte haft motoriserad baklucka betalat extra för att montera? Jag tror det senare är mer frekvent. Inget ont om laddluckan men det är nog en sak man gillar men inget man inte kan leva utan.
Re: Polestar 2
Troligtvis finns det folk här som inte orkar handla i butiker där dom får öppna dörren själva.Mickep skrev:När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt.
Re: Polestar 2
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?Svenssons skrev:Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.
Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.