Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Det stämmer.
CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion med den rena eldriften i PS2 och XC40 Recharge (de bägge bygger mer eller mindre på en XC40 där de försökt att placera batterier lite var som de fått plats med de, som tex. i den överblivna kardantunneln, mm).
Jo, jag tycker också de lyckats väl. Speciellt just med tanke på att plattformen just inte är konstruerad från början för detta ändamålet.
Absolut en av de bättre "konverteringsprojekten" från huvudsakligen ICE till ren eldrift.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.
Kris Rifa gjorde ett motorvägstest häromdagen och kom 26 mil på 80%, alltså ca 32 mil i räckvidd. Temperaturen var 6-10 grader. Inte superbra tycker jag med tanke på konkurrensen som börjar komma
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Ja, teknikplattformen som används till ps2 är framtagen för både fossil och eldrift men ps2 har aldrig konstruerats för annat än ren eldrift vad jag vet.
Om "kardantunneln" på ps2 impliceras av teknikplattformen eller om de valt den lösningen ändå för bättre vridstyvhet och mer plats för fötterna på ytterplatserna kan nog bara en konstruktör från Volvo eller Polestar svara på. Det finns ju "kardantunnel" på de flesta bilar även om den tekniska plattformen inte är gjord för en kardan.
Det måste väl vara självklart att en "kardantunnel" gör bilens kaross styvare och mer hållbar samtidigt som det är mer användarvänligt med platt golv.
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.
Kris Rifa gjorde ett motorvägstest häromdagen och kom 26 mil på 80%, alltså ca 32 mil i räckvidd. Temperaturen var 6-10 grader. Inte superbra tycker jag med tanke på konkurrensen som börjar komma
Kris släppte en ny video igår där han fick fram drygt 46 mils räckvidd vid 80 km/h och drygt 35 mil vid 110 km/h. Inte lysande men ganska bra
En viktig orsak till lite sämre förbrukning är väl att båda motorerna har permanenta magneter. Finns det någon fördel med det körmässigt? Är det ungefär som permanent fyrhjulsdrift vs Haldex?
Viktmässigt är den ungefär som en id4 gtx så den är inte supertung. Id4 gtx har å andra sidan bara 10 km längre wltp trots 4 kwh större batteri men id4 är å andra sidan några cm högre.
Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
De kommer från Siemens. Såg någon artikel om hur "internationell" Polestar 2 är. Där räknade man upp var olika saker kom ifrån, infotainment från USA så klart.
Man håller dock på att utveckla egna motorer så framtida Volvo och Polestar lär få egenutvecklade motorer.
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.
Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.
Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
De kommer från Siemens. Såg någon artikel om hur "internationell" Polestar 2 är. Där räknade man upp var olika saker kom ifrån, infotainment från USA så klart.
Man håller dock på att utveckla egna motorer så framtida Volvo och Polestar lär få egenutvecklade motorer.
Hur funkar räckviddsberäkningen i ruttplaneraren? Vilken marginal lägger den på för att känna att den kan nå slutdestinationen? Det jag kunde störa mig lite på hos Tesla förut (vet inte om det är så längre) var att den la på marginal så man ska komma till en suc även om man vet att man kan ladda vid målet. Så ibland såg resan ut att ta längre tid än den egentligen skulle ta.
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.
Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Jag har för mig att ACC och autosteer numera inte stängs av vid låg SoC. Begränsas effekten mer i PS2 än andra elbilar?
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.
Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Jag har för mig att ACC och autosteer numera inte stängs av vid låg SoC. Begränsas effekten mer i PS2 än andra elbilar?
Jag vill nog påstå att den håller effekten längre än många andra elbilar. Min Tesla S 75D blev betydligt tröttare när man kom under 50% SoC (något som är väldigt irriterande speciellt på autobahn och omkörningar på smala enfiliga norska vägar) och var man nere på 20% så gav jag mig inte ut på några snabba omkörningar. PS2 däremot håller bra tryck helt ner till ca 25%. Men när man kommer till 10% ca så kommer sköldpaddan fram. Det är alltså lite olika tänk generellt. Vad man gillar får man själv fundera på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.
Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Jag har för mig att ACC och autosteer numera inte stängs av vid låg SoC. Begränsas effekten mer i PS2 än andra elbilar?
Precis, såg Youtube-test med det häromdagen. En av de senare OTA-uppdateringar fixade det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Ja, teknikplattformen som används till ps2 är framtagen för både fossil och eldrift men ps2 har aldrig konstruerats för annat än ren eldrift vad jag vet.
Om "kardantunneln" på ps2 impliceras av teknikplattformen eller om de valt den lösningen ändå för bättre vridstyvhet och mer plats för fötterna på ytterplatserna kan nog bara en konstruktör från Volvo eller Polestar svara på. Det finns ju "kardantunnel" på de flesta bilar även om den tekniska plattformen inte är gjord för en kardan.
Det måste väl vara självklart att en "kardantunnel" gör bilens kaross styvare och mer hållbar samtidigt som det är mer användarvänligt med platt golv.
Nu känns det som det snurrades till lite?
Självklart så har PS2 ingen bensinmotor eller dieslemotor i sig. Det tror jag inte någon påstått.
Kardantunneln är inte där för någon "vridstyvhet" och sådana påhitt. Den är där just för att man tagit en existerande fossilbil (XC40) och byggt om den till en BEV (PS2).
Man hade inget val alltså då plattformen är inte byggd för BEV från början (den användningen fanns inte med när man tog fram konceptet och scopet för CMA).
Volvo/Polestar/Geely bygger just nu en ny plattform avsedd för BEV, och den kommer givetvis inte ha en kardantunnel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Ja, teknikplattformen som används till ps2 är framtagen för både fossil och eldrift men ps2 har aldrig konstruerats för annat än ren eldrift vad jag vet.
Om "kardantunneln" på ps2 impliceras av teknikplattformen eller om de valt den lösningen ändå för bättre vridstyvhet och mer plats för fötterna på ytterplatserna kan nog bara en konstruktör från Volvo eller Polestar svara på. Det finns ju "kardantunnel" på de flesta bilar även om den tekniska plattformen inte är gjord för en kardan.
Det måste väl vara självklart att en "kardantunnel" gör bilens kaross styvare och mer hållbar samtidigt som det är mer användarvänligt med platt golv.
Nu känns det som det snurrades till lite?
Självklart så har PS2 ingen bensinmotor eller dieslemotor i sig. Det tror jag inte någon påstått.
Kardantunneln är inte där för någon "vridstyvhet" och sådana påhitt. Den är där just för att man tagit en existerande fossilbil (XC40) och byggt om den till en BEV (PS2).
Man hade inget val alltså då plattformen är inte byggd för BEV från början (den användningen fanns inte med när man tog fram konceptet och scopet för CMA).
Volvo/Polestar/Geely bygger just nu en ny plattform avsedd för BEV, och den kommer givetvis inte ha en kardantunnel.
PS2 bygger på samma plattform som XC40 och den kallas CMA ja.
Däremot togs den faktiskt fram med tanke om att kunna elektrifiera den från start. Dvs det är en kombinerad platta för avgasbil, plugin och BEV.
SPA som är plattformen för S/V/XC 60-90 togs dock inte fram med det i åtanke, och det är därför vi inte sett någon elbil i den storleken ännu.
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV.
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.
Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.
Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV.
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.
Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra bilar som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.
Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
Men om du tänker Eniro och kona så är ju dessa också kombinerade plattformar, finns ju bode hybrid och bensin på de plattformarna ja tom modellen.
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV.
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.
Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra bilar som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.
Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
PS2 och ID4 har ju nästan exakt samma förbrukning per mil... ps2 är något snålare än id4.. eller menar du något annat när du säger effektivitet?