Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Legato skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa. :)
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då. :)
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.

Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Anonymous FTW skrev:
Dexter skrev:
Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
De kommer från Siemens. Såg någon artikel om hur "internationell" Polestar 2 är. Där räknade man upp var olika saker kom ifrån, infotainment från USA så klart.

Man håller dock på att utveckla egna motorer så framtida Volvo och Polestar lär få egenutvecklade motorer.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ilsmotorer
Tack för informationen.
Kommer bli spännande när Volvo/Polestar kommer med egentillverkade motorer och elektronik.
Den blir säkert en ännu bättre bil.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Hur funkar räckviddsberäkningen i ruttplaneraren? Vilken marginal lägger den på för att känna att den kan nå slutdestinationen? Det jag kunde störa mig lite på hos Tesla förut (vet inte om det är så längre) var att den la på marginal så man ska komma till en suc även om man vet att man kan ladda vid målet. Så ibland såg resan ut att ta längre tid än den egentligen skulle ta.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Anderzzon skrev:
Legato skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa. :)
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då. :)
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.

Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Jag har för mig att ACC och autosteer numera inte stängs av vid låg SoC. Begränsas effekten mer i PS2 än andra elbilar?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Maw skrev:
Anderzzon skrev:
Legato skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa. :)
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då. :)
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.

Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Jag har för mig att ACC och autosteer numera inte stängs av vid låg SoC. Begränsas effekten mer i PS2 än andra elbilar?

Jag vill nog påstå att den håller effekten längre än många andra elbilar. Min Tesla S 75D blev betydligt tröttare när man kom under 50% SoC (något som är väldigt irriterande speciellt på autobahn och omkörningar på smala enfiliga norska vägar) och var man nere på 20% så gav jag mig inte ut på några snabba omkörningar. PS2 däremot håller bra tryck helt ner till ca 25%. Men när man kommer till 10% ca så kommer sköldpaddan fram. Det är alltså lite olika tänk generellt. Vad man gillar får man själv fundera på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
Anderzzon skrev:
Legato skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa. :)
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då. :)
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.

Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ja det är klart det funkar men om jag har förstått saken rätt börjar Polestaren begränsa effekten rätt tidigt, samt kopplar ifrån auto steer. Dessutom, om ryktet stämmer, så finns det ju numera inte så mycket marginal kvar under 0.
Jag har för mig att ACC och autosteer numera inte stängs av vid låg SoC. Begränsas effekten mer i PS2 än andra elbilar?
Precis, såg Youtube-test med det häromdagen. En av de senare OTA-uppdateringar fixade det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Dexter skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det? ;)
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Ja, teknikplattformen som används till ps2 är framtagen för både fossil och eldrift men ps2 har aldrig konstruerats för annat än ren eldrift vad jag vet.

Om "kardantunneln" på ps2 impliceras av teknikplattformen eller om de valt den lösningen ändå för bättre vridstyvhet och mer plats för fötterna på ytterplatserna kan nog bara en konstruktör från Volvo eller Polestar svara på. Det finns ju "kardantunnel" på de flesta bilar även om den tekniska plattformen inte är gjord för en kardan.

Det måste väl vara självklart att en "kardantunnel" gör bilens kaross styvare och mer hållbar samtidigt som det är mer användarvänligt med platt golv.
Nu känns det som det snurrades till lite?

Självklart så har PS2 ingen bensinmotor eller dieslemotor i sig. Det tror jag inte någon påstått.

Kardantunneln är inte där för någon "vridstyvhet" och sådana påhitt. Den är där just för att man tagit en existerande fossilbil (XC40) och byggt om den till en BEV (PS2).

Man hade inget val alltså då plattformen är inte byggd för BEV från början (den användningen fanns inte med när man tog fram konceptet och scopet för CMA).

Volvo/Polestar/Geely bygger just nu en ny plattform avsedd för BEV, och den kommer givetvis inte ha en kardantunnel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Maw skrev:
Dexter skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det? ;)
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Ja, teknikplattformen som används till ps2 är framtagen för både fossil och eldrift men ps2 har aldrig konstruerats för annat än ren eldrift vad jag vet.

Om "kardantunneln" på ps2 impliceras av teknikplattformen eller om de valt den lösningen ändå för bättre vridstyvhet och mer plats för fötterna på ytterplatserna kan nog bara en konstruktör från Volvo eller Polestar svara på. Det finns ju "kardantunnel" på de flesta bilar även om den tekniska plattformen inte är gjord för en kardan.

Det måste väl vara självklart att en "kardantunnel" gör bilens kaross styvare och mer hållbar samtidigt som det är mer användarvänligt med platt golv.
Nu känns det som det snurrades till lite?

Självklart så har PS2 ingen bensinmotor eller dieslemotor i sig. Det tror jag inte någon påstått.

Kardantunneln är inte där för någon "vridstyvhet" och sådana påhitt. Den är där just för att man tagit en existerande fossilbil (XC40) och byggt om den till en BEV (PS2).

Man hade inget val alltså då plattformen är inte byggd för BEV från början (den användningen fanns inte med när man tog fram konceptet och scopet för CMA).

Volvo/Polestar/Geely bygger just nu en ny plattform avsedd för BEV, och den kommer givetvis inte ha en kardantunnel.
PS2 bygger på samma plattform som XC40 och den kallas CMA ja.
Däremot togs den faktiskt fram med tanke om att kunna elektrifiera den från start. Dvs det är en kombinerad platta för avgasbil, plugin och BEV.

SPA som är plattformen för S/V/XC 60-90 togs dock inte fram med det i åtanke, och det är därför vi inte sett någon elbil i den storleken ännu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Vet ni hur man märker hur en elbil är populär? Jag tror det är när det finns en egen dedikerad "Club Sweden sida" :D Konkurrensen hårdnar :o

https://polestarclubsweden.se/
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV. :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Vet ni hur man märker hur en elbil är populär? Jag tror det är när det finns en egen dedikerad "Club Sweden sida" :D Konkurrensen hårdnar :o

https://polestarclubsweden.se/
Lite intressant är att "Felsökning" är den näst största tråden hos polestarclubsweden. :roll:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Vet ni hur man märker hur en elbil är populär? Jag tror det är när det finns en egen dedikerad "Club Sweden sida" :D Konkurrensen hårdnar :o

https://polestarclubsweden.se/
Lite intressant är att "Felsökning" är den näst största tråden hos polestarclubsweden. :roll:
5st Polestar 2 ligger på KVD.
Blir intressant att se vad de landar på.
https://www.kvd.se/auktioner?orderBy=-g ... leType=car
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV. :D
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.

Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.

Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Dexter skrev:
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV. :D
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.

Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra bilar som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.

Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
Men om du tänker Eniro och kona så är ju dessa också kombinerade plattformar, finns ju bode hybrid och bensin på de plattformarna ja tom modellen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Dexter skrev:
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV. :D
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.

Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra bilar som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.

Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
PS2 och ID4 har ju nästan exakt samma förbrukning per mil... ps2 är något snålare än id4.. eller menar du något annat när du säger effektivitet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Dexter skrev:
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV. :D
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.

Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.

Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
Uhm va? Jag skrev att den var byggd för avgas, phev och bev. Vad skulle det vara om inte just en kompromiss?

PS2 är trång, tung och törstig pga det. Men den är kul att köra iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
PS2 är trång, tung och törstig pga det. Men den är kul att köra iaf.
Har själv varit lite sugen på en PS2 men i motorvägsfart känns det som den drar för mycket och laddar för långsamt. Tycker den är galet tuff faktiskt men blir totalt sätt lite för mycket som inte passar mig på samma gång, hade den varit bättre på förbrukning/laddning så hade jag nog kunnat ha överseende med annat.

Speciellt när Tesla sänkte priset på 3an och la till större batteri och det nya i interiören, då blev jämförelsen lite skev för mig personligen.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Erxon »

Då har jag provkört en P2, några reflektioner på den knappa timma jag var ute.
På vägen hem svängde jag av i Bredden och provkörde en Enyaq också, som parantes

Först, kanske stod mest still för trafiken i centrala Sthlm var inte att leka med idag...

Sen, var lite mindre invändigt än jag hade räknat med, satt riktigt bra bakom ratten.
Satte mig i baksätet bakom mig själv, lite trångt samt lågt i tak. Men, de få gånger man hamnar i baksätet beror på att man är i ett sånt skick att man inte får sitta bakom ratten. Påverkar inte valet...
Skärmen kändes på något sätt bättre och lättare att hantera en Skodan.
Bagaget var också mindre än jag trodde.
Körmässigt så var den helt OK, dock om det blir en P2 så blir det en FWD då AWD blir för dyr.
Lite surt är det att man "måste" ta båda paketen då de lagt in vissa för min del nödvändiga saker jämt fördelat på dem.

Även Skodan kändes OK, fast det är 2 helt olika typer av bilar så man måste först bestämma sig för SUV eller inte, egentligen är jag en inte-SUV men Skodan var rymligare i kupén.

Konsekvensen av detta är att jag fortfarande inte vet vad jag vill ha, har inte provat en Tesla M3 ännu, men den är en sedan med sitt brevlådeinkast där bak.
Vet bara att jag vill ha en bil med drag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Dexter skrev:
CMA är alltså en kompromiss lösning innan de tillverkar en ny riktig bottenplatta för EV. :D
Ja, det är en mer korrekt tolkning än den Taliz och en del andra här har.

Förklarar också en hel del varför de (PS2, XC40 Recharge, etc.) har så svårt att konkurrera i BEV-effektivitet med andra bilar som ID3, ID4, M3, Hyundai/KIA, etc.

Men givet dessa ikkeoptimala förutsättningar (en arkitektur som inte optimerats för främst elektrisk drivning) så tycker jag att de ändå skapat en otroligt fin bil.
Men om du tänker Eniro och kona så är ju dessa också kombinerade plattformar, finns ju bode hybrid och bensin på de plattformarna ja tom modellen.
Tänker på Ioniq 5 och nyligen lanserade EV6.

https://teslaclubsweden.se/kia-ev6/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Maw skrev:

PS2 och ID4 har ju nästan exakt samma förbrukning per mil... ps2 är något snålare än id4.. eller menar du något annat när du säger effektivitet?
Jag menar både laddningseffektivitet och förbrukningseffektivitet. Det är ju just den kombination som har mest praktisk betydelse på resa.

30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst sist

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:

PS2 och ID4 har ju nästan exakt samma förbrukning per mil... ps2 är något snålare än id4.. eller menar du något annat när du säger effektivitet?
Jag menar både laddningseffektivitet och förbrukningseffektivitet. Det är ju just den kombination som har mest praktisk betydelse på resa.

30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst sist

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Vi Bilägare kanske inte är de mest pålitliga när det gäller elbilar?
Ps2 long range dual motor kom bara 5 min efter id4 i Kris Rifa 615 km Norweigan high speed challange trots att id4 har större batteri, är tvåhjulsdriven och hade bättre väglag. En tvåhjulsdriven ps2 hade antagligen varit effektivare än id4 men det får vi nog se i höst. Ps2 kom för övrigt bara 4 min efter tm3 long range men teslan testades under betydligt lägre temperatur. Det är ganska svårt att trovärdigt påvisa att ps2 är en ineffektiv elbil.. ;)

Kris Rifa:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 4 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:

PS2 och ID4 har ju nästan exakt samma förbrukning per mil... ps2 är något snålare än id4.. eller menar du något annat när du säger effektivitet?
Jag menar både laddningseffektivitet och förbrukningseffektivitet. Det är ju just den kombination som har mest praktisk betydelse på resa.

30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst sist

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Vi Bilägare kanske inte är de mest pålitliga när det gäller elbilar?
Ps2 long range dual motor kom bara 5 min efter id4 i Kris Rifa 615 km Norweigan high speed challange trots att id4 har större batteri, är tvåhjulsdriven och hade bättre väglag. En tvåhjulsdriven ps2 hade antagligen varit effektivare än id4 men det får vi nog se i höst. Ps2 kom för övrigt bara 4 min efter tm3 long range men teslan testades under betydligt lägre temperatur. Det är ganska svårt att trovärdigt påvisa att ps2 är en ineffektiv elbil.. ;)

Kris Rifa:
Tänkte också på det testet när jag läste det där. Känner mig inte speciellt orolig för lite längre resor i en P2. Jag har kört långt i både Ioniq och Leaf 40kWh... samt i en E-NV200 28kWh.. fast just det var lite ansträngande. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:

PS2 och ID4 har ju nästan exakt samma förbrukning per mil... ps2 är något snålare än id4.. eller menar du något annat när du säger effektivitet?
Jag menar både laddningseffektivitet och förbrukningseffektivitet. Det är ju just den kombination som har mest praktisk betydelse på resa.

30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst sist

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Vi Bilägare kanske inte är de mest pålitliga när det gäller elbilar?
Ps2 long range dual motor kom bara 5 min efter id4 i Kris Rifa 615 km Norweigan high speed challange trots att id4 har större batteri, är tvåhjulsdriven och hade bättre väglag. En tvåhjulsdriven ps2 hade antagligen varit effektivare än id4 men det får vi nog se i höst. Ps2 kom för övrigt bara 4 min efter tm3 long range men teslan testades under betydligt lägre temperatur. Det är ganska svårt att trovärdigt påvisa att ps2 är en ineffektiv elbil.. ;)

Kris Rifa:
ID4 är ju något lite bättre än PS2 (171 vs 163), men inte fantastiskt. Så lite dåligt exempel just där håller jag dig med om.

Känns som ID4 borde haft större batterier och högre laddeffekt med tanke på hur stor och tung den är.

ID3 däremot är ju mycket mer balanserad. Kommer ju väldigt nära M3 i toppen på listan.

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
PS2 är trång, tung och törstig pga det. Men den är kul att köra iaf.
Har själv varit lite sugen på en PS2 men i motorvägsfart känns det som den drar för mycket och laddar för långsamt.
Kvarstår fler provkörningar av andra modeller?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar