

Moderator: Redaktion
Geni87 skrev:Vi får se...Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k.
Legato skrev:Geni87 skrev:Vi får se...Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k.
När Volvo själva positionerar den som en konkurrent till Model 3 så kan man nog räkna med att den iaf inte blir billigare än trean...
Värstingvariant med största batteriet tror jag också, men snarare runt 800k för den varianten. Åtminstone med samma utrustning som P3D.
Magnus71 skrev:Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
Magnus71 skrev:Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Legato skrev:Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Användare som besöker denna kategori: Bernando, M3apan, Maw, RyssenKefir, Snigeln, Yeahman82 och 26 gäster