Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Mickep skrev:
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Vad yrar du om?

En företagsägd bil ska också betalas och har samma värdeminsknings om en privatägd.

Vänder man på steken skulle man kunna raljera och säga att en företagsägd bil kostar mer eftersom man betalar både bilens värdeminskning OCH förmånsvärde. Allt handlar om vad respektive anställd har för överenskommelse med sin arbetsgivare och där har vi hela spektrat från enmansbolag till stora multinationella bolag.

Det finns ingen gratis lunch!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Polestar 2

Inlägg av frippe »

Zalman3 skrev:
Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
Zalman3 skrev:
Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Jag kan inte läsa artikeln så jag skrev inga kommentarer först. Men det är alltså på det viset att rubriken till stor del är en traditionell klickmagnet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

hur kan man skriva "visar Polestar var skåpet ska stå med sin kompakta elsuv"? Har dom ens sett bilen i verkligheten? Det är ju inget som ger intryck av en SUV??? När journalisterna sa att iPace var en SUV, så reagerade jag, men PS2 är ju ändå mindre en SUV.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Är ju svårt detta. Vet ärligt talat inte vilket ben man ska stå på. Å ena sidan gillar jag Tesla med SuC och all excentricitet och nytänkande som märket står för. Men å andra sidan så längtar jag även efter en mer solid kärra som har rejäl ljudisolering och där man faktiskt kan ringa till verkstaden osv.

Edit: Dock trist att chefredaktören Alrik Söderlind pratar i termer som att Model 3 inte är en riktig bil.
Det som framför allt lockar med Polestar 2 är att den känns som en "riktig" bil, med exempelvis konventionella dörrhandtag, normal instrumentering och hög byggkvalitet.
Och att journalisten Jörn Thomas gör sig mer än lite lustig över Tesla.
Polestarteamet är väldigt noga med att påpeka att bilen vi får köra är en prototyp och inget annat. Lite lustigt blir det, framför allt när man precis har kört Teslas storsäljande Model 3. Om den här bilen är en förseriebil vill man nog inte gärna köra den amerikanska prototypen. Kanske har Teslafolket tyckt så mycket om sin förseriebil att man har försökt att införliva så många karaktärsdrag av prototypen som möjligt i seriebilens detaljarbete?

Nej, nu ska vi vara snälla, men faktum är att Polestar 2 redan i det här stadiet ligger långt före Model 3 när det gäller byggkvalitet.
Det som är irriterande med detta är att vi innerst inne vet att det stämmer i viss mån. Men det skapar ändå nåt slags "vi mot dom"-känsla och gör det extremt svårt att köpa nåt annat än en Tesla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.

När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.

När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.

Det är så det är helt enkelt. Men när det varit så på en Mustang eller Corvette har det varit charmigt. När det är en elbil så är det tydligen katastrof. Dubbelmoral.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.
Fast just ljudisoleringen ska tydligen vara betydligt bättre i S Raven. Samt även då nya 3:or enligt Elon.

Jag kan köpa att det kommer att vara bättre överlag på Polestar 2, problemet är när det bara blir något man vräker ur sig för att det är lätt att göra det. Utan satt specificera vad man menar. Ser det ganska ofta på FB där folk som inte ens provkört en 3:a har åsikter i ämnet.

Var förresten ganska intressant att se denna recension av Model 3 - Kina byggda:



Mycket bättre kvalitet jämfört med den amerikanska personen ägde :-) Sen behöver det förstås inte bara vara propaganda (inslaget innehöll en del sånt tyckte jag). Ny fabrik, Tesla har lärt sig av misstagen. Bilarna som byggs nu kan man förstås också ta sin tid med, precis som Polestar 2. Tesla har inte haft den lyxen med USA byggda Model 3. Fram till kanske nu då när Kina fabriken drar igång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Det verkar som om de förbättrat ljudisoleringen. iallafall i kina fabriken (sades ingenting om hur det blir i usafabriken). Men kommer säkert införas där också. Bilarna som byggs i kina har som sagt haft mer tid på sig (och man kan gissa att usafabriken stressat fram produktionen vilket kan leda till kvalitetsbrister).
Jag tror att det är metoderna som är skillnaden, lärdomarna från kina introduktionen kommer med största sannolikhet införas överallt. Tror det mesta handlar att ha tid att upptäcka och förändra saker, en lyx som inte alltid har funnits. (obs model3 har förbättras hela tiden, men just ljudisoleringen har det klagats på tidigare och det verkar som kineserna (eller eg de teslaanställda) har funnit en lösning, det kunde lika väl ha varit en amerikan). om man får tolka videon.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.

När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Notera att provkörningen är gjord av tyska Automotorsport och sedan översatt till svenska.
Jag tycker det ofta märks på språket som blir lite osvenskt, känsloladdat.

Även om Alrik flikar in en text där han ju bara beskriver sin känsla. Det är väl bland dom som känner igen sig Polestar kommer hitta sina kunder.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Walker skrev:
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Håller med, men det kan vara liiite väl mycket klagomål på Tesla ibland. Speciellt från mer traditionella media i Sverige. Men ok, som norrlänning är man väl lite extra beskyddande då med tanke på att det faktiskt inte går att köpa något annat än Tesla häruppe. Om man inte är riktigt hårdnackad elbilsentusiast och gillar 11 kW laddare förstås.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10324
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.

Japp! Det är såklart jätteviktigt för Tesla att konkurrerande elbilar lyckas!

För mig är det uppenbart att Model 3 är helt överlägsen PS2, men det är ju superbra om det finns en massa som anser motsatsen och därmed påskyndar transformationen till eldrift.

Ju snabbare transformationen till eldrift går, desto bättre kommer det gå för Tesla såklart. Tesla kommer tappa marknadsandelar, men den total försäljningen kommer fortsätta växa väldigt snabbt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Walker skrev:
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Håller med, men det kan vara liiite väl mycket klagomål på Tesla ibland. Speciellt från mer traditionella media i Sverige. Men ok, som norrlänning är man väl lite extra beskyddande då med tanke på att det faktiskt inte går att köpa något annat än Tesla häruppe. Om man inte är riktigt hårdnackad elbilsentusiast och gillar 11 kW laddare förstås.
Det är väl betydligt vanligare att teslaägare klagar på fossilbilar?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Hmmm....
95ED4643-57AB-4B5A-BAE9-FB14FECB82F3.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Hmmm....
Haha, ok, om jag räknar bort rena pendlingsbilar då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Det är väl betydligt vanligare att teslaägare klagar på fossilbilar?
Ingen som bryr sig om sektmedlemmar så det har mindre betydelse ur ett journalistiskt perspektiv :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Hmmm....
Haha, ok, om jag räknar bort rena pendlingsbilar då.
Du är väl helt enkelt en "riktigt hårdnackad elbilsentusiast" ;)
Jag måste nog säga att jag tillhörde den gruppen också förut, hade 10 mil till jobbet och körde då en Leaf 24 1:a generationen dvs utan värmepump och lite
kortare räckvidd än dom senare... Pust, det var ingen lek på vintern kan jag säga... När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar till Malmö, nu när jag kör Tesla. Med Zoen tog det runt 10 timmar, vilket var ungefär det dubbla mot en fossilbil. Jag har länge betraktats som galen, inte minst av min hustru. Det enda som har fått henne att göra mig sällskap på de resorna har varit att hon sluppit använda sin bil, samt att vi laddade gratis med Zoen på de 22 kW-stolpar som trots allt finns längs vägarna till Malmö. :D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
Frun var lite åt det hållet när vi körde Outlander PHEV. Satt och frös i bilen för att kunna köra så långt på el som möjligt. Jag orkade inte det själv. Hon är också orsaken till att vi behöll Zoe'n, hon vägrar köra bensin/dieselbil. Dock ingen nörd som jag när det gäller det tekniska.

Men för att återgå till ämnet. Polestar 2 har mycket som är rätt, förutom allt elbilsmässigt som trefasladdning, snabbladdning, räckvidd så verkar man ha satsat mycket på UI delen. De verkar ha förstått att det inte duger med något som ser ut som en gammal Nokia telefon designmässigt. Det tror jag är ett måste om man ska kunna konkurrera med Tesla globalt. Det är en sak att sälja bilar i Sverige, en sak i USA, Kina osv. Se på Teslas nuvarande konkurrenter. När svenska journalister åkte söderut och testade e-Tron kom det superlativ på superlativ, den dolde vikten mycket bättre än Tesla, roligare att köra, byggkvaliteten förstås överlägsen osv. Men det verkar inte som att marknaden håller med. Frågan är om den gör det med Polestar 2. För svensk del måste man fixa snabbladdningsnätverket och göra det nu. Inte om tre år. Samma gäller nog globalt. Helheten måste fungera, nätverket, betalsystem, kostnad..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
Frun var lite åt det hållet när vi körde Outlander PHEV. Satt och frös i bilen för att kunna köra så långt på el som möjligt. Jag orkade inte det själv. Hon är också orsaken till att vi behöll Zoe'n, hon vägrar köra bensin/dieselbil. Dock ingen nörd som jag när det gäller det tekniska.

Men för att återgå till ämnet. Polestar 2 har mycket som är rätt, förutom allt elbilsmässigt som trefasladdning, snabbladdning, räckvidd så verkar man ha satsat mycket på UI delen. De verkar ha förstått att det inte duger med något som ser ut som en gammal Nokia telefon designmässigt. Det tror jag är ett måste om man ska kunna konkurrera med Tesla globalt. Det är en sak att sälja bilar i Sverige, en sak i USA, Kina osv. Se på Teslas nuvarande konkurrenter. När svenska journalister åkte söderut och testade e-Tron kom det superlativ på superlativ, den dolde vikten mycket bättre än Tesla, roligare att köra, byggkvaliteten förstås överlägsen osv. Men det verkar inte som att marknaden håller med. Frågan är om den gör det med Polestar 2. För svensk del måste man fixa snabbladdningsnätverket och göra det nu. Inte om tre år. Samma gäller nog globalt. Helheten måste fungera, nätverket, betalsystem, kostnad..
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Bild

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Det är ju flera månaders leveranstid i Europa. Man får väl se på antalet tillverkade för att förstå hur det ser ut. Om de vidgat till leveranser på fler marknader så sjunker antalet per marknad om de inte får upp produktionshastigheten.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Det är ju flera månaders leveranstid i Europa. Man får väl se på antalet tillverkade för att förstå hur det ser ut. Om de vidgat till leveranser på fler marknader så sjunker antalet per marknad om de inte får upp produktionshastigheten.
Enligt E-tron trådar så har man problem med 55 modellen och försöker istället leverera 50 modellen istället som har annat batteripack. Den är kraftigt rabatterad.
Skriv svar