Sida 5 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 13:55
av -JoS
Verdi skrev:
-JoS skrev:
Herr X skrev:
Verdi skrev:
Klintan skrev:
Reservation lagd...

Vad kostar den?
Från 530 000kr före supermiljöbilspremie.
59 000 euro = 622 000 SEK i dagens läge iaf, hur fick du fram 530k ?

Han kanske tog fel på EUR och USD? Räknar man USD blir det 546 tkr.

Ja, 622 tkr är lite mer, det är det. Men är det en hyfsat rymlig halvkombi så är det ju klart intressant ändå.
Ja missförstå mig rätt, sjukt imponerad av bilen och kör Volvo i dagsläget som jag är grymt nöjd med i väntan på min M3 så ingen avskit att försöka sänka Polestar 2. Sen hatchback på det och eventuellt dragkrok (?) så finns det inte mycket att klaga på. Frågan är bara hur slutpriset blir i sverige med moms också. Återstår att se..

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 13:58
av helix
59.900 EUR är baserat på Tyska marknaden och dess skatter, skriver Dagens Industri. Model 3 LR AWD kostar 55.400 EUR i Tyskland som jämförelse.

Blir nog en fin bil den här, men känns som det är långt till maj 2020 och många frågetecken.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:02
av Verdi
Midnight och resten standard. Tror det räcker bra. Stora fälgar, brembo-bromsar och skit känns inte så relevant. Gillade inte den ljusbruna inredningen heller.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:06
av Verdi
helix skrev:
59.900 EUR är baserat på Tyska marknaden och dess skatter, skriver Dagens Industri. Model 3 LR AWD kostar 55.400 EUR i Tyskland som jämförelse.

Blir nog en fin bil den här, men känns som det är långt till maj 2020 och många frågetecken.

Hmm. Ja, det är väl värt en reservation iaf! :) Blir det en halvkombi så är den ju väldigt mycket mer attraktiv än en Model 3 som jag ser det. Kommer ju ev räcka som ersättare till vår Model S också. Spännande är det iaf. Blir den för dyr så får man väl hoppa av. Som jag gjorde med Model 3.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:08
av joel80
Zalman3 skrev:
Snygg, 408hk
660Nm,
4wd
500km räckvidd WLTP
Smart helljus.
Autopilot.
Smarta backspeglar.
Smart Keyless system. 
Ingen startknapp.
11 tums skärm.
Google Android.
Standard 4G OTA
Vegan läder standard
Öhlin dämpare
78kWh batteri
Beräknad leveransFörsta leveranser, maj 2020

Men får den drag???
Jag fick personligt svar i chatten!!!!
Skärmklipp 2019-02-27 13.55.34.png

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:09
av Zalman3
Den inbyggda laddaren är på 11 kW och Polestar 2 stöder snabbladdning på upp till 150 kW.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:10
av Klintan
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:13
av Verdi
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?

Hoppet just nu står till Ionity.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:14
av Geni87
Zalman3 skrev:
Den inbyggda laddaren är på 11 kW och Polestar 2 stöder snabbladdning på upp till 150 kW.
Känns skönt att jag slapp käka upp en CCS-kontakt iaf. :)

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:14
av Klintan
joel80 skrev:

Jag fick personligt svar i chatten!!!!
Skärmklipp 2019-02-27 13.55.34.png
Hoppas att ditt svar betyder mer än Elons tweet, nu kommer vi referera till detta chattsvar framöver.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:15
av juristen
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:21
av Henrik Torphammar
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:22
av joel80
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med tanke på att dom inte börjar bygga dem förrens om 12 månader hinner det kanske ikapp lite. ;) I Allafall längst med de stora vägarna.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:23
av joel80
Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
78kWh batteri.. Man får nog räkna med 350km i motorvägsfart på vintern.. Fortfarande helt okej, men långresor kräven nått stopp ibland. :)
Men jag tror det går rätt fort nu... Ionity är ju bara en aktör som sätter upp snabba laddstationer nu.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:23
av fnystrom
50 mil (WLTP) är inte 50 mil på motorväg med lite moms på hastigheten. Skall man åka långt på motorväg måste det finnas ett välutbyggt snabbladdarnätverk.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:25
av Ric
Herr X skrev:
Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000 :(
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:27
av joel80
Ric skrev:
Herr X skrev:
Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000 :(
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.
Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller. :D

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:27
av fnystrom
Tesla kommer alltid ha ett försprång med avseende på snabbladdarnätverk i och med att Teslas modeller kan eller kommer kunna ladda både på Teslas egna snabbladdarnätverk och alla CCS-stationer.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:28
av OfarligTesla
Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.

Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fåtölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:28
av Verdi
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:30
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.

Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fotölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?

Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:34
av juristen
Henrik Torphammar skrev:
juristen skrev:
Klintan skrev:
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?
Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.

På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.

Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:35
av Ric
Herr X skrev:
Väldigt väldigt likt Teslas arkitektur. Samma USP:er som Tesla har också. Men det är coolt och smart att de bygger på Teslas framgångar! Detta ser ut som den första riktiga Tesla-utmanaren?
Det ser bra ut.

Om jag förstått det rätt så utgör inte batteripacket enskilt chassistyvheten i Tesla 3. Jag tolkade det som att i Polestar 2 så utgjorde batteripacket hela chassistyvheten.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:37
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.
För en sådan som mig som typ ligger ned i stolen/fåtöljen/soffan när jag skall sitta bekvämt gör det tyvärr att det inte känns som att sitta hemma i soffan. Bland annat det jag kommit på är bekvämt i en S, man har plats för samma sätt att sitta. Visste inte att det var den vägen Porsche tagit med Taycan, då får jag kanske stryka en till bil från listan.

Får se hur det blir med räckvidden på Polestar 2, såg ju inte ut som den var världens mest strömlinjeformade och har samma batteristorlek som en Model 3 LR eller S75D men den var ju mindre och då kanske lättare.

Re: Polestar 2

Postat: 27 feb 2019 14:38
av Ric
joel80 skrev:
Ric skrev:
Herr X skrev:
Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000 :(
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.
Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller. :D
Blev fel, ta bort. Jag läste fel först.