Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav filippb » 17 nov 2019 13:59

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:[quote="Magfo"]Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)


Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.[/quote]Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 jul 2019 19:53

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 17 nov 2019 14:00

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:[quote="taliz"][quote="Magfo"]Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)


Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.[/quote]Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk[/quote]

Du bygger appar menar du?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4174
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav filippb » 17 nov 2019 14:04

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:[quote="filippb"][quote="taliz"][quote="Magfo"]Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)


Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.[/quote]Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk[/quote]

Du bygger appar menar du? [/quote]Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 jul 2019 19:53

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 17 nov 2019 14:05

taliz skrev:
Fredrik j skrev:Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...


Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...


Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.
Fredrik j
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav filippb » 17 nov 2019 14:11

Hur som helst så ligger det fortfarande på biltillverkaren att lyckas med gränssnittet och funktionaliteten men man slipper iaf lägga tid på underliggande system.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 jul 2019 19:53

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 17 nov 2019 14:12

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:[quote="taliz"][quote="filippb"][quote="taliz"][quote="Magfo"]Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)


Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.[/quote]Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk[/quote]

Du bygger appar menar du? [/quote]Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk[/quote]

Då borde du ju ha lite koll på vad som faktiskt krävs kan man tycka.
Kanske du kan förklara varför det är så svårt för andra än Samsung att bygga en välfungerande Android-platta?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4174
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 17 nov 2019 14:14

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...


Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...


Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.


Hur då? Deras grejer ju inte open source.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4174
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 17 nov 2019 14:44

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Rimligen kan man låta sig få inspireras av samsungs framgångar...


Samsung var dock ett jättebolag med enorma utvecklarresurser redan innan Android.
Volvo? Not so much...


Jag tänkte mer på att man inte behöver börja från scratch nu. Man kan ju kanske snegla på hur samsung gjort.


Hur då? Deras grejer ju inte open source.


Nej men kunskapen om hur man går tillväga finns rimligen där ute.
Jag har ingen aning vem som är inblandad i utvecklingen av Adroid Automotive men rimligen är det inte bara studenter rakt från skolan. Kanske finns det resurser som arbetat med det innan...
Fredrik j
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav filippb » 17 nov 2019 14:55

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:[quote="filippb"][quote="taliz"][quote="filippb"][quote="taliz"][quote="Magfo"]Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)


Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.
Återigen, det är ju lite lustigt att andra verkar lyckas bättre med det än Google själva.
Samsung står för UI, launcher och ett gäng egna appar, resten är android. Precis som det kommer att vara med Volvo, Polestar etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Jag tror inte du förstår vad Android är. Det är inte ett färdigt OS, utan mer av ett ramverk.
Det kräver enorma utvecklarinsatser för att få till ett välfungerande OS av Android. Det har Samsung lyckats bra med. Andra har lyckats mindre bra.

Nu med Automotive-versionen krävs förstås ännu större insatser, av såväl Google(för att bygga grunden) som de som tänkt nyttja systemet. Det är ju första versionen. Kommer ta år innan det mognat.
Kan också bli pannkaka och nedlagt(vilket var poängen med hänvisningen till killed-listan). Vi får se.[/quote]Jobbar till vardags med utveckling mot både Android för mobiler och Android TV.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk[/quote]

Du bygger appar menar du? [/quote]Inte appar. Integration av Googles OS och låg nivå APIer mot en extern hårdvaruleverantör med eget experience (UI, launcher). Kan se en hel del likheter med Automotive.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk[/quote]

Då borde du ju ha lite koll på vad som faktiskt krävs kan man tycka.
Kanske du kan förklara varför det är så svårt för andra än Samsung att bygga en välfungerande Android-platta?[/quote]Känner inget direkt behov att förklara för dig hur allt funkar, det får du ta reda på på egen hand.

Däremot kan man säga så här att det är en fröjd att jobba med Google när man har projekt ihop. De är tillgängliga, fokuserade och öppna kring sina roadmaps. Det är något helt annat med Apple (iaf centralt) som helt verkar sakna intresse att dela med sig av information, är dåliga på att dokumentera och hjälpa integratörer/utvecklare.

Om Google har samma mindset med Automotive som med Android TV eller Google Assistant så förstår jag att många väljer att hoppa på och bygga sina infotainment system på Automotive, de får en modern plattform och en partner som hjälper dem.

Om det är bra eller dåligt i sig är såklart subjektivt, några kommer säkert att välja bort bilen av sekretessskäl, andra kommer att älska hur det integreras i deras vardag.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 jul 2019 19:53

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Legato » 17 nov 2019 16:18

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Magfo skrev:Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.

De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra). :roll:


Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)


Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.

Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.

Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.


Håller med om mycket av det du skriver men "Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser" är lite som att säga att Apple knappt har några intäkter från Mac eller iPad.

Alphabets omsättning exklusive sök är större än tex Ericssons, Volvo Cars eller HMs omsättning...


De flesta skulle nog instämma i uttrycket "Apple tjänar nästan alla sina pengar på iPhone".
(Det håller dock på att ändras, man tjänar allt mer på "Services").


Inte någon som har koll.... iPhone står ju "bara" för runt hälften av Apples omsättning.

Services eller Mac var för sig skulle kvala in som topp 3 svenskt företag sett till omsättning.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 4932
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.