Sida 49 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 01 dec 2019 22:34
av filippb
Eftersom de inte villkorar vilka som kan räkna med hämta&lämna service så kommer de garanterat att välja samarbete med verkstäder som täcker landet på ett bra sätt, vore ju bara dumt annars. Känns som Bilia ligger bäst till där.

Sedan vad gäller tekniker och kompetens så kan det säkert iaf i början vara några som åker mellan verkstäder och betar av en ort i taget, framförallt utanför storstäderna, tills underlaget tillsammans med Volvo vuxit tillräckligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 02 dec 2019 06:47
av HelectriC
filippb skrev:
Eftersom de inte villkorar vilka som kan räkna med hämta&lämna service så kommer de garanterat att välja samarbete med verkstäder som täcker landet på ett bra sätt, vore ju bara dumt annars. Känns som Bilia ligger bäst till där.

Sedan vad gäller tekniker och kompetens så kan det säkert iaf i början vara några som åker mellan verkstäder och betar av en ort i taget, framförallt utanför storstäderna, tills underlaget tillsammans med Volvo vuxit tillräckligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det är ju inte så svårt att tänka sig att iaf PS2 och XC40 Recharge kommer att servas på samma ställe, eftersom de är likadana under skalet.

Re: Polestar 2

Postat: 02 dec 2019 14:00
av Zalman3
Polestar pickup?

Polestar 2

Postat: 02 dec 2019 14:14
av taliz
Är det sagt något om produktionskapaciteten?
Med tanke på all reklam funderar man ju på om de kanske tvingas "göra en étron". Dvs börja med kampanjer med rejäla rabatter efter bara några månader.
Étron är ju en Audi, dvs välkänt märke, ändå lyckades de inte. Polestar not so much, kanske är svårare än de tänkt att boka upp de volymer de planerat för?

Re: Polestar 2

Postat: 02 dec 2019 17:22
av fth
taliz skrev:
Är det sagt något om produktionskapaciteten?
Med tanke på all reklam funderar man ju på om de kanske tvingas "göra en étron". Dvs börja med kampanjer med rejäla rabatter efter bara några månader.
Étron är ju en Audi, dvs välkänt märke, ändå lyckades de inte. Polestar not so much, kanske är svårare än de tänkt att boka upp de volymer de planerat för?
Det var iaf massivt intresse på eCarExpo, det var helt klart den enda bilen där besökarna flockades.

Detta var ju iofs på "hemmaplan", men jag misstänker ändå att detta kommer att bli en mycket populär bil, iaf i Sverige, problemet blir nog snarare tillgång än efterfrågan.

/fth

Re: Polestar 2

Postat: 02 dec 2019 20:32
av taliz
Blir säkert provkörningar sen ute hos större företag.
På min arbetsplats har det varit ”testdagar” där leasingbolagen kommit ut med främst diverse pluginer, men aldrig nån tesla.

Re: Polestar 2

Postat: 03 dec 2019 09:38
av taliz
"Polestar said that a lower-priced $45,000 version is in the works. "

Hmm... undra vad den kommer få för specs, och när den kommer.
Nån som vet nått mer?

Re: Polestar 2

Postat: 03 dec 2019 09:40
av Daniel_S
taliz skrev:
"Polestar said that a lower-priced $45,000 version is in the works. "

Hmm... undra vad den kommer få för specs, och när den kommer.
Nån som vet nått mer?
Jag frågade men fick bara ”inget vi går ut med nu” som svar :/

Re: Polestar 2

Postat: 03 dec 2019 10:26
av KristoferL
taliz skrev:
"Polestar said that a lower-priced $45,000 version is in the works. "

Hmm... undra vad den kommer få för specs, och när den kommer.
Nån som vet nått mer?
Antagligen lite som M3 SR om man får gissa lite ...

Re: Polestar 2

Postat: 19 dec 2019 08:03
av HelectriC
Elektriskt infällbar krok med 1500kg dragvikt kommer kosta 13.000kr. Helt ok måste jag säga!
https://www.polestar.com/press-release/ ... g-capacity

Re: Polestar 2

Postat: 19 dec 2019 08:07
av Daniel_S
HelectriC skrev:
Elektriskt infällbar krok med 1500kg dragvikt kommer kosta 13.000kr. Helt ok måste jag säga!
https://www.polestar.com/press-release/ ... g-capacity
Det är ju lätt värt 13000kr bara att få den smidiga infällbara varianten över MX’s jobbiga lösning.

Re: Polestar 2

Postat: 19 dec 2019 09:19
av taliz
Första elbilen med elektriskt infällbar dragkrok?
Även étron har väl manuellt monterbar.

Re: Polestar 2

Postat: 19 dec 2019 10:13
av Fredrik j
taliz skrev:
Första elbilen med elektriskt infällbar dragkrok?
Även étron har väl manuellt monterbar.
Antagligen är det väl volvos nuvarande lösning. Den är elektriskt låst men man får fälla upp den manuellt.

Re: Polestar 2

Postat: 19 dec 2019 11:29
av Rubiks
taliz skrev:
Första elbilen med elektriskt infällbar dragkrok?
Även étron har väl manuellt monterbar.
Mercedes visade den elektriskt utfällbara dragkroken på deras EQC för mig när jag provkörde den för någon vecka sedan.

Polestar 2

Postat: 19 dec 2019 17:32
av taliz
Undra när den billigare versionen ska komma? 2021? 2022?

Re: Polestar 2

Postat: 22 dec 2019 23:39
av Filipleven
Hade tänkt att skaffa M3. Men Polestar 2 ser ju lockande ut med samma pris som M3LR, bra markfrigång och 1500 kg på kroken.

Jag betalade in reservationen i veckan. Så jag får väl räkna med att vänta ett år.

Vilka förhoppningar har ni andra på leverans av Polestar 2?

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 08:34
av HelectriC
Filipleven skrev:
Hade tänkt att skaffa M3. Men Polestar 2 ser ju lockande ut med samma pris som M3LR, bra markfrigång och 1500 kg på kroken.

Jag betalade in reservationen i veckan. Så jag får väl räkna med att vänta ett år.

Vilka förhoppningar har ni andra på leverans av Polestar 2?
Det är sagt att alla som reserverar 2019 ska få bil 2020, men 2020 kan ju vara 23 dec, så då är det 1år :? själv reserverade jag första dagen det var möjligt och räknar med leverans innan sommaren.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 08:42
av cosmos
Jag har en reservation på ps2. Om jag lägger en skarp order på den så gissar jag på leverans efter sommaren. Hur tänker ni andra kring performance paketet? Är det värt det. Varför kan man inte få en röd metallic? Tycker man valt en lite diskret färgskala.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 09:11
av HelectriC
cosmos skrev:
Jag har en reservation på ps2. Om jag lägger en skarp order på den så gissar jag på leverans efter sommaren. Hur tänker ni andra kring performance paketet? Är det värt det. Varför kan man inte få en röd metallic? Tycker man valt en lite diskret färgskala.
Kunde definitivt varit fler färgval. Polestarblå borde ju varit valbart. Jag ska absolut ha perf paketet, de journalister som kört säger det är mkt bra och så ser det bättre ut :D

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 09:14
av Fredrik j
Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 09:18
av HelectriC
Fredrik j skrev:
Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.
Känns som det var Tesla som startade tråkfärgslistan, 50 shades of grey plus röd :( fanns ju många trevliga färger tidigare, magnesium, grön, brun, mörkare blå. Polestar har ju hängt sig på Teslas affärsmodell på flera andra punkter också.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 10:06
av mans71
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:40
av Fredrik j
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:49
av Verdi
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Den stora skillnaden är att en elbil inte tar permanent skada av att inte servas.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:51
av Svenssons
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.