Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare HelectriC » 23 dec 2019 09:18

Fredrik j skrev:Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.


Känns som det var Tesla som startade tråkfärgslistan, 50 shades of grey plus röd :( fanns ju många trevliga färger tidigare, magnesium, grön, brun, mörkare blå. Polestar har ju hängt sig på Teslas affärsmodell på flera andra punkter också.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (nån gång till sommaren 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Byton
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare mans71 » 23 dec 2019 10:06

Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Vit model S P85D+ AP1 "med allt"
Vit model X 90D AP2 "med allt"
Vit VW e-Golf
VW ID.3 reserverad
model 3 reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1414
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 23 dec 2019 11:40

mans71 skrev:Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...


Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Fredrik j
 
Inlägg: 1576
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 dec 2019 11:49

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...


Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.


Den stora skillnaden är att en elbil inte tar permanent skada av att inte servas.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7900
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Svenssons » 23 dec 2019 11:51

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...


Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.

Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 9611
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare PhR34k » 23 dec 2019 11:58

De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 23 dec 2019 11:59

PhR34k skrev:De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Svenssons » 23 dec 2019 12:05

PhR34k skrev:De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

För Model S ich Model X så är det löst.

Inte skickat från dotterns Motorola via ICQ!
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 9611
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Bjelke » 23 dec 2019 12:36

taliz skrev:
PhR34k skrev:De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?

Klassisk skrivning för att tvinga ägare att ge leverantören pengar, brukar
motiveras med att dom måste ha en chans att på sin fina verkstad kunna
inspektera bilen för begynnande fel så att åtgärderna kan sättas in tidigt för bästa resultat (dvs lägsta kostnaden för dom, speciellt eftersom då kunden får
betala för denna inspektion)...
Svårt att argumentera mot men i Fords fall för mig så erbjöd jag dom att
inspektera bilen hur mycket dom ville men utan att jag betalar en enda krona, och såg
till att få skriftligt på det, dom hade inte ett skit att sätta emot och jag fick rätt.
Den bilen hade jag köpt privat vilket säkert underlättade :)
Skit ska skit ha helt enkelt, jäkla hycklare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 12696
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 23 dec 2019 12:57

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...


Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.

Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.


Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Fredrik j
 
Inlägg: 1576
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.