Sida 50 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 09:18
av HelectriC
Fredrik j skrev:
Tycker också färgskalan är lite beig.....eh skandinavisk natur.
Men numera kan man ju foliera i vilken färg man vill med bra resultat.
Känns som det var Tesla som startade tråkfärgslistan, 50 shades of grey plus röd :( fanns ju många trevliga färger tidigare, magnesium, grön, brun, mörkare blå. Polestar har ju hängt sig på Teslas affärsmodell på flera andra punkter också.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 10:06
av mans71
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:40
av Fredrik j
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:49
av Verdi
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Den stora skillnaden är att en elbil inte tar permanent skada av att inte servas.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:51
av Svenssons
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:58
av PhR34k
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 11:59
av taliz
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 12:05
av Svenssons
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
För Model S ich Model X så är det löst.

Inte skickat från dotterns Motorola via ICQ!

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 12:36
av Bjelke
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Klassisk skrivning för att tvinga ägare att ge leverantören pengar, brukar
motiveras med att dom måste ha en chans att på sin fina verkstad kunna
inspektera bilen för begynnande fel så att åtgärderna kan sättas in tidigt för bästa resultat (dvs lägsta kostnaden för dom, speciellt eftersom då kunden får
betala för denna inspektion)...
Svårt att argumentera mot men i Fords fall för mig så erbjöd jag dom att
inspektera bilen hur mycket dom ville men utan att jag betalar en enda krona, och såg
till att få skriftligt på det, dom hade inte ett skit att sätta emot och jag fick rätt.
Den bilen hade jag köpt privat vilket säkert underlättade :)
Skit ska skit ha helt enkelt, jäkla hycklare...

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 12:57
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vet man huruvida Polestar tar rygg på Tesla även när det gäller att man inte behöver serva bilen? Kändes väldigt krystat när vi hade en eGolf och var tvungen att betala för deras hitte-på-service bara för att garantin skulle gälla...
Troligtvis inte. Bortsett från oljebytet gäller ju övriga servicepunkter även för en elbil. Att tesla gått ifrån servicekravet beror väl mest på att man inte har ett verkstadsnät.
En servicepunkt på en fossilvolvo är kontroll och
rengöring av kameralinser. Visst kan man vänta till man får ett problem men förebyggande åtgärder är underskattat. Sen gäller det väl att väljer att kunna uppdatera hela bilens system över nätet. Om inte måste ju bilen till verkstad för uppdatering.
Förutom oljebyte så kan nog dessa punkter slopad på en elbil:

Oljefilterbyte
Oljepluggsbyte
Kontroll oljeläckage
Kontroll och ev byte av remmar
Kontroll och byte av avgassysten

Bromsar slits inte alls lika mycket på en elbil så kontroll av dessa är mindre viktigt vid årlig service.

Av tex Meckonomens basservice för avgasbilar blir det inte många punkter som är kvar.
Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 12:58
av Fredrik j
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:10
av TiborBlomhall
Verkar lovande för efterfrågan
Volvo dealers fight Polestar's plan for sales with only select retailers
Ten dealerships in Illinois are fighting Polestar Automotive USA's plans to work with only select Volvo stores as the subsidiary rolls out electric vehicles in the U.S. Dealer associations in other states are watching closely.
https://www.autonews.com/sales/volvo-de ... -retailers

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:23
av Fredrik j
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:26
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:29
av taliz
Fredrik j skrev:
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:31
av vigge50
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Även tidigare när Tesla erbjöd service planer så har de sen så länge jag kan minnas sagt att service inte krävs för att behålla garantin.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:38
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:42
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.
Dom inspekterar inte det. Inte så konstigt heller eftersom det skulle kunna innebära kostnader för dom.
Alla andra punkter kan de ju lägga kostnader direkt på kund.
Som sagt först om kund klagar på rost så inspekterar de, men det är alltid kund som får betala ändå i slutänden eftersom villkoren är skrivna så att det i praktiken aldrig är tillverkarens fel.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:44
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.


När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:47
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.


När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:48
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?
Man inspekterar rostskyddet.
Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.
Dom inspekterar inte det. Inte så konstigt heller eftersom det skulle kunna innebära kostnader för dom.
Alla andra punkter kan de ju lägga kostnader direkt på kund.
Som sagt först om kund klagar på rost så inspekterar de, men det är alltid kund som får betala ändå i slutänden eftersom villkoren är skrivna så att det i praktiken aldrig är tillverkarens fel.
Jag brukar få stenskott granskade vid service. Visst skulle jag kunna göra det själv och gör även det. Men att det skulle vara helt värdelöst för en kund som äger sin bil är krystat.
Det är ingen stor kostnad vi pratar om. Service minus oljebytet blir väl ca 2000kr/år.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 13:51
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.


När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.
Visst. Men kanske skulle du kunna erkänna att det skulle kunna bli en bit att åka? Vad är det vi diskuterar egentligen? Dom flesta delar väl uppfattningen att teslas bilar bättre än eftermarknadsupplevelsen och att det är av kostnadsskäl? Tesla har prioriterat bort det helt enkelt.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 14:44
av Svenssons
Fredrik j skrev:

Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 14:52
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.
Nej det behöver du inte göra. Ska jag vara ärlig tror jag inte dom lägger många sekunder på det på min bil heller. Dom lägger även tid på att smörja upp dörrar och lås något jag inte heller tror är helt nödvändigt på en ny bil.

Re: Polestar 2

Postat: 23 dec 2019 15:40
av HelectriC
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Ja. Olja, filter och oljeplugg faller ju bort som servicepunkter på en sladdbil. Men övriga punkter känns fullt rimliga. Min erfarenhet är att skivbromsar som sällan används kräver mer underhåll på sikt. Har inte en tesla kylsystem?
Är det helt främmande att det är avsaknadet av verkstadsnät som fått herr musk till att hävda att bilarna inte kräver något förebyggande underhåll?
Så kontroll av avgassystemet kan göras även på icke avgasbilar?
Bromsarna används ju regelbundet, bara inte lika hårt och mycket som på avgasbilar. Kan tänka mig att kontroll bara behövs vartannat eller vart tredje år.
Bor man i saltland (dvs där det saltas regelbundet om vintern), så rekommenderar Tesla och de flesta andra elbilsproducenter att smörja bromsarna en gång om året (fördelaktigast när våren kommer) för att slippa dåliga och igengrodda bromsar. Elbilar har större behov av detta eftersom bromsarna inte konditioneras lika ofta som på en fossilbil.