Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 23 dec 2019 12:58

taliz skrev:
PhR34k skrev:De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Vad skulle servicen göra som förbättrar rostskyddet menar du?

Man inspekterar rostskyddet.
Fredrik j

Inläggav TiborBlomhall » 23 dec 2019 13:10

Verkar lovande för efterfrågan

Volvo dealers fight Polestar's plan for sales with only select retailers
Ten dealerships in Illinois are fighting Polestar Automotive USA's plans to work with only select Volvo stores as the subsidiary rolls out electric vehicles in the U.S. Dealer associations in other states are watching closely.

https://www.autonews.com/sales/volvo-de ... -retailers
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Fredrik j » 23 dec 2019 13:23

Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare taliz » 23 dec 2019 13:26

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:De flesta tillverkare kräver att man servar hos auktoriserad verkstad för att erhålla rostskyddsgaranti, hur gör Tesla?

Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare taliz » 23 dec 2019 13:29

Fredrik j skrev:Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Man kan ju tänka sig att bilar som utgör sig för att vara autonoma behöver noggrant förebyggande underhåll av just bromsar och rengöring av kameror/sensorer.

Vad baserar du den uppfattningen på? Några inlägg på forumet?
Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 23 dec 2019 13:31

Även tidigare när Tesla erbjöd service planer så har de sen så länge jag kan minnas sagt att service inte krävs för att behålla garantin.
vigge50

Inläggav Fredrik j » 23 dec 2019 13:38

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Skitsnack. Även om bilen är uppenbart rostig gör de inte ett jota åt det. Då får man som kund klaga och då får man tillbaka villkor där det står att rostskyddet inte gäller pga X.

Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare taliz » 23 dec 2019 13:42

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Vad menar du är skitsnack? Att man inspekterar rostskyddet vid service? Oljebytet med vidhängande kostnader utgör en stor del av servicekostnaden och resterande punkter räcker nog inte som inkomstkälla för att tesla ska kunna bygga upp ett världsomspännande återförsäljarnät. Vi har ju t.o.m. sett exempel på att andra biltillverkare hjälpt stamkunder med att förmedla teslas bilar. Kanske tänker man att man kan hjälpa kunden med lite förebyggande underhåll när man ändå har en verkstad.

Dom inspekterar inte det. Inte så konstigt heller eftersom det skulle kunna innebära kostnader för dom.
Alla andra punkter kan de ju lägga kostnader direkt på kund.
Som sagt först om kund klagar på rost så inspekterar de, men det är alltid kund som får betala ändå i slutänden eftersom villkoren är skrivna så att det i praktiken aldrig är tillverkarens fel.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 23 dec 2019 13:44

taliz skrev:
Fredrik j skrev:Tesla har i mycket imponerat på både biltillverkare och kunder. Men ett område, av få, där tesla inte har lyckats så bra är just när det gäller bemötande efter köpet. Om det var någon tillverkare som hade tänkt följa efter tesla och säga upp sina avtal med återförsäljarnäten så har man nog lagt det förslaget åt sidan.

Gå in på vilket märkesforum som helst så kommer du hitta klagomål. Har då alla misslyckats?

Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.

När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare taliz » 23 dec 2019 13:47

Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Framförallt inlägg i facebookgruppen som ofta gått ut på att det varit svårt att komma i kontakt med tesla. Jag bokar verkstadstid genom en meny på skärmen i bilen eller via appen. Får jag ingen respons svänger jag förbi handlaren. Så länge det är under öppettiderna får man ju kontakt direkt.

När det gäller polestar har jag förstått att man helst vill sälja bilarna genom care by volvo. Eftersom polestar då hela tiden äger bilen kanske man även vill försäkra sig om att den sköts som avtalat. Men servicen borde rimligtvis bli billigare.

Du säger själv att du svänger inom om du inte fått respons.
Du kan göra precis samma sak med Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon