Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Henrik Torphammar » 18 jan 2020 13:10

Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
lawe skrev:Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.


Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.


Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.


Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.

PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur" :D


Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.


Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar riktigt. Det hänger liksom inte ihop med det jag skrev. Det var kanske heller inte meningen?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 18 jan 2020 13:27

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.


Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.


Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.

Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.

PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur" :D


Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.


Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar riktigt. Det hänger liksom inte ihop med det jag skrev. Det var kanske heller inte meningen?


Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.

I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.

I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.

Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.

Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
Fredrik j
 
Inlägg: 2982
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav Henrik Torphammar » 18 jan 2020 13:50

Fredrik j skrev:Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.

I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.

I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.

Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.

Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?


Ja men det jag skriver är ju att man med värmepump måste filura på avfrostning. Sen tekniskt så är ju en AC en värmepump också, kanske där det gled iväg? En bil med AC har ju en värmepump, den gör i det fallet kyla i kupén. Att marknadsföra en bil som även kan göra värme med sin AC som att den har värmepump är ju i min mening dels fel då även AC är en värmepump samt att en till kupén värmeproducerande värmepump i en bil antagligen inte gör så mycket nytta pga isbildningen.

En Tesla har alltså en värmepump med sig (elektriskt driven kompressor) men dom har aktivt valt att inte låta den gå baklänges och även kunna göra kyla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 18 jan 2020 14:00

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.

I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.

I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.

Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.

Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?


Ja men det jag skriver är ju att man med värmepump måste filura på avfrostning. Sen tekniskt så är ju en AC en värmepump också, kanske där det gled iväg? En bil med AC har ju en värmepump, den gör i det fallet kyla i kupén. Att marknadsföra en bil som även kan göra värme med sin AC som att den har värmepump är ju i min mening dels fel då även AC är en värmepump samt att en till kupén värmeproducerande värmepump i en bil antagligen inte gör så mycket nytta pga isbildningen.

En Tesla har alltså en värmepump med sig (elektriskt driven kompressor) men dom har aktivt valt att inte låta den gå baklänges och även kunna göra kyla.


Teoretiskt ja, men praktiskt skulle man nog behöva ha två parallella system av förångare och kondensator även om själva pumpen säkert skulle kunna gå att använda. Man kan ju även tänka sig att använda spillvärme från elmotorn/batteri för att avfrosta.
Men antagligen är orsaken till att man inte väljer värmepump för uppvärmning att det är betydligt enklare att alstra värme genom ett vanligt glödtrådselement. Att alstra kyla är inte lika enkelt att göra effektivt.
Fredrik j
 
Inlägg: 2982
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare cosmos » 19 jan 2020 14:12

Chocken har lagt sig lite efter gårdagens käftsmäll från IONITY, och jag kommer gå vidare med beställning av PS2 när jag får mailet från dom. När den leveras i sommar/höst är jag övertygad om att Polestar och Volvo har löst något åt sina kunder vad gäller publik laddning. Om koreanerna anslöt sig till IONITY kanske det blir så även i detta fallet. Hur som helst så blir det ett spännande år. :D
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa
Referralkod: Jonas11676

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare bylund » 19 jan 2020 16:03

Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8860
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Polestar 2

Inläggav filippb » 19 jan 2020 19:54

Jag har utifrån mitt körmönster kommit fram till jag inte hade valt charging service à la Audi ändå eftersom jag skulle nyttja snabbladdning enbart på semestern. Ingen stor förlust att Polestar inte ingår i samarbetet för min del men förstås lite synd att fastprismodellen försvinner. Det var iofs oundvikligt och antagligen bättre på sikt då man slipper trängas med Teslor iaf.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 jul 2019 19:53

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare bylund » 19 jan 2020 19:56

bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.

Och med Statoil menar jag Sirkelkå, men ni fattar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8860
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Verdi » 19 jan 2020 21:50

bylund skrev:
bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.

Och med Statoil menar jag Sirkelkå, men ni fattar...



Ionity står på Circle K mackar. De sätter upp egna där Ionity inte vill bygga. Tror inte de kommer konkurrera med sin samarbetspartner direkt.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8999
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Polestar 2

Inläggav Mickep » 20 jan 2020 00:10

Möjligt att man kan ge laddare status som samhällsviktig, och därmed få ned kostnaden. (Industrin har skattelättnader och dess el är väldigt billig, ex har man lockat serverhallar med billig svensk ström). Men det kräver politisk påverkan. Tror inte det är främmande att göra ett EU-projekt av det hela. Men jag tror det krävs att skapa opinion. Att säga att man går tillbaka till suc och ionity kan sticka och brinna är fel väg att gå. Tesla kan omöjligt ensamt serva alla med bil och laddare, så det ligger i allas intresse att få en bra lösning på det hela.
Mickep
 
Inlägg: 2208
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: OfarligTesla, Pertan och 28 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.