Sida 3 av 374

Re: Polestar 2

InläggPostat: 06 feb 2019 09:38
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.


Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.


Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.


Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 06 feb 2019 17:18
av iAkita
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.


Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.


Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.


Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.


Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 06 feb 2019 20:17
av Henrik Torphammar
iAkita skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.


Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.


Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.


Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.


Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.


Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 06 feb 2019 21:29
av iAkita
Henrik Torphammar skrev: Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.


Precis som dina 5 mil i en Zoe är fler än mina 5500 mil menar du?

Re: Polestar 2

InläggPostat: 07 feb 2019 16:40
av M3apan
Detta har ingenting med skadeglädje att göra eller någon intention att trycka ner polestar (som jag tror kan leverera intressanta bilar) men det blir alltid lite lustigt när högteknologiska produkter missar att länka rätt från sina sponsrade instagram annonser...

Re: Polestar 2

InläggPostat: 08 feb 2019 00:53
av joel80
Den 27e visar dom upp den via nån livesändning på hemsida.

Kanske blir den beställningsbar efter det! :)

https://www.nyteknik.se/fordon/da-visar ... -2-6947068

Re: Polestar 2

InläggPostat: 14 feb 2019 12:40
av Zalman3
"We have big plans. Plans such as going all electric, creating new partnerships, and providing a completely new automotive retail experience. And we figured that to really go all in, we needed a fresh start. So now it’s time to move on, to seize the moment, and to exercise our newfound freedom.

Now, we want to focus on the future.  See our story  Polestar 2 online reveal
On the 27th of February, we’re going to reveal our first post break-up move: the Polestar 2. Tune it to polestar.com at 13:00 CET, and watch our online reveal."

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 feb 2019 08:41
av Sabbe
F12B27BB-362B-42CB-B097-BA5F3218B548.jpeg

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 feb 2019 10:56
av Jeppe_E
Hmmm.. Det där var ju i mina ögon en designflopp. Snyggare om ljusrampen legat övers istället. Dvs spegelvänt.
Undra varför där är en skarv i karossen där uppe... Hmm.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 feb 2019 13:47
av Henrik Torphammar
Ingen baklucka alls :D :lol: Eller den kanske öppnar i alla skarvar på en gång :P