Sida 85 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:19
av taliz
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga. Å andrasidan öppnades och stängdes de inte flera ggr varje dag...)

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:19
av Verdi
Så ni diskuterar fortfarande laddluckan? :shock: :lol:

När jag kom till det här forumet för några år sen trodde jag folk skämtade om den där luckan när de skrev att de var arga för att Tesla inte bytt till en självstängande åt dem osv. Men nu inser jag att det är fullt allvar. :D

Det är ju en skitgrej. Har inga som helst problem med i3:ans manuella lucka. Hjärnan ställer om sig direkt. Däremot är det lite lurigt när man får en äldre lånebil av Tesla som saknar självstängande lucka. Den glömmer jag bort hela tiden.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:25
av taliz
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Den låga nivån av automation i ett modernt kök är för mig faktiskt ett av de största dagliga irritationsmomenten. No joke.
Helt otroligt att man 2020 skall behöva spendera massa tid varje dag på samma monotona uppgifter.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:26
av Verdi
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:32
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:36
av Verdi
taliz skrev:

Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?

Diskuterar och diskuterar. Du hyllar Tesla och sågar konkurrenterna. Precis som vanligt. Detta trots att konkurrenten, Polestar 2 i detta fallet, har tydliga fördelar gentemot Model 3. Dock kan du inte tillstå en enda nackdel hos Teslan. Det bara går inte. Allt är helt fantastiskt. Fördelarna (laddluckan) går inte att leva utan och nackdelarna (manuell baklucka) är inga som helst problem...

Laddluckan behöver man inte trycka så hårt på. Räcker med ett finger. Huven måste man trycka dit distinkt med hela handflatan. Går inte att jämföra slitaget.

ps. Varför laddar du flera ggr varje dag?

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:48
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:

Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?

Diskuterar och diskuterar. Du hyllar Tesla och sågar konkurrenterna. Precis som vanligt. Detta trots att konkurrenten, Polestar 2 i detta fallet, har tydliga fördelar gentemot Model 3. Dock kan du inte tillstå en enda nackdel hos Teslan. Det bara går inte. Allt är helt fantastiskt. Fördelarna (laddluckan) går inte att leva utan och nackdelarna (manuell baklucka) är inga som helst problem...

Laddluckan behöver man inte trycka så hårt på. Räcker med ett finger. Huven måste man trycka dit distinkt med hela handflatan. Går inte att jämföra slitaget.

ps. Varför laddar du flera ggr varje dag?
Var har jag "hyllat" Tesla? Jag ifrågasätter dåliga lösningar, det är allt.
Varför är du så himla känslig för att min bil passar mig bra? Får den inte göra det?

I see, men samtidigt sprider ju handflatan ut trycket.
Vi får se vem som har rätt helt enkelt. :mrgreen:

Innan jag kör så måste jag koppla ifrån laddsladden, och varje kväll koppla till. Behöver jag ladda på vägen blir det ytterligare X öppningar och stängningar... eller hur?

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:49
av d3marcus
Verkligen avundsjuk på Googles marknadsledande röststyrning i Polestar 2. Där ligger Tesla år efter.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 10:50
av Jjonas
Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Ett tips är att det finns en funktion för att ignorera användare! Så slipper du ta paus igen menar jag. ;)

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 11:12
av Fredrik j
Jjonas skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Ett tips är att det finns en funktion för att ignorera användare! Så slipper du ta paus igen menar jag. ;)
Jag använder den funktionen (nej, det är inte mot Taliz) men det kommer fortfarande upp att personen postat något. Man slipper se vad, men nyfiken som man är så tittar man efter och så är det igång.

Som jag skrev tidigare är jag rädd för att andra tillverkare kopierar Teslas lösningar i tron att det är ett krav för att sälja bilar. Man glömmer bort sin egen kundbas som ju i dom flesta fall är många gånger större än Teslas. En balans som tillfredställer bägge är naturligtvis bäst och ett vinnande koncept. Hoppas att få se det och inte 10 Teslakopior på marknaden.

Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 11:29
av mans71
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 11:40
av taliz
Jag köpte ett silikonstift och drog det en gång över alla lister inför vintern.
Vet inte om det gjorde nån skillnad men hade inga problem med att ngt fastnade iaf.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 11:45
av Verdi
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
En "riktig" dörr med karm är även bra för ljudisoleringen i de flesta fall. Även om det fungerar tillräckligt bra med karmlösa dörrar (är så även på i3:an) så hade jag hellre haft dörrar med karm.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 11:56
av HelectriC
enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 12:10
av Fredrik j
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 12:16
av taliz
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 12:55
av Fredrik j
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 12:59
av mans71
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Precis, bara rent estetiskt. Funktionsmässigt är det förstås underlägset och var ett verkligt problem på Porsche. På Teslan som sagt, aldrig haft ett problem.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:00
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:07
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:08
av Zalman3

NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
https://alltomelbil.se/norska-vagverket ... eNqi5eYqaQ

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:10
av taliz
Fredrik j skrev:
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Kan och kan. Dom kan sitta så hårt att det inte går. Som sagt på V60n jag hade innan kunde bakdörrarna vara omöjliga.
Lösningen är silikonstift eller förvärmning.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:14
av nek0
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:29
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:40
av Fredrik j
taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)