Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare mans71 » 06 jul 2020 10:29

Fredrik j skrev:Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.


Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Man äger aldrig riktigt en Tesla, man bara vårdar den...

Vit model S P85D+ AP1 "med allt"
Vit model X 90D AP2 "med allt"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1603
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 06 jul 2020 10:40

Jag köpte ett silikonstift och drog det en gång över alla lister inför vintern.
Vet inte om det gjorde nån skillnad men hade inga problem med att ngt fastnade iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Verdi » 06 jul 2020 10:45

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.


Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)


En "riktig" dörr med karm är även bra för ljudisoleringen i de flesta fall. Även om det fungerar tillräckligt bra med karmlösa dörrar (är så även på i3:an) så hade jag hellre haft dörrar med karm.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 9002
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare HelectriC » 06 jul 2020 10:56

enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Polestar 2
Model S 75D -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9009
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 06 jul 2020 11:10

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.


Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)


Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Fredrik j
 
Inlägg: 3020
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 06 jul 2020 11:16

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.


Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)


Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?


Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 06 jul 2020 11:55

taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Fredrik j
 
Inlägg: 3020
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare mans71 » 06 jul 2020 11:59

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.


Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)


Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?


Precis, bara rent estetiskt. Funktionsmässigt är det förstås underlägset och var ett verkligt problem på Porsche. På Teslan som sagt, aldrig haft ett problem.
Man äger aldrig riktigt en Tesla, man bara vårdar den...

Vit model S P85D+ AP1 "med allt"
Vit model X 90D AP2 "med allt"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1603
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 06 jul 2020 12:00

Fredrik j skrev:
taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.


Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 06 jul 2020 12:07

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.


Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.


Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Fredrik j
 
Inlägg: 3020
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Elektrifierad, Skabb1 och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.