NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
https://alltomelbil.se/norska-vagverket ... eNqi5eYqaQ
Moderator: Redaktion
NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
Fredrik j skrev:Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
nek0 skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Fredrik j skrev:taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Användare som besöker denna kategori: Elektrokungen och 27 gäster