Sida 86 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:08
av Zalman3

NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
https://alltomelbil.se/norska-vagverket ... eNqi5eYqaQ

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:10
av taliz
Fredrik j skrev:
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Kan och kan. Dom kan sitta så hårt att det inte går. Som sagt på V60n jag hade innan kunde bakdörrarna vara omöjliga.
Lösningen är silikonstift eller förvärmning.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:14
av nek0
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:29
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:40
av Fredrik j
taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:47
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:55
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
På bilar som även finns som cabriolet har lösningen ju en praktisk funktion. En cab med rutramar blir ju inget bra.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 13:59
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 18:03
av filippb
Kul att det börjar närma sig för oss som väntar otåligt. Idag blev första batchen kundbilar registrerade med svenska regnummer. Därmed öppnades också Polestar Insurance som sköts av IF med helt ok försäkringspremier. Min hamnar på 463kr/mån för 2000 årliga mil, i paritet med vad jag betalade för min V90.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 18:32
av Remuz
Mycket kritik om det där klippet. Jag tycker det var en trevlig genomgång. Tack Fabian!

Jag kommer fortfarande inte skaffa en polestar dock...

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 22:35
av Legato
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 23:00
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.


Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Har upplevt -32 i Aneby
Sedan har vi under -30 i Bosnien också

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 23:13
av nek0

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 03:05
av Elof
HelectriC skrev:
enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Även skramlet när man stänger dörren med rutan nere drar ner coolheten något, dock ej under normal rutramsnivå. :)

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 11:30
av Tellus
Hur är det egentligen med ihopsättningskvalitén? :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 13:14
av Bjelke
Skapligt uppmärksammat! :)

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 13:36
av Fredrik j
Samma på min S90..... :o
200707_3.PNG

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 13:36
av Mickep
Ser inte så farligt ut eller dåligt. (finns ju pressveck på byxor), Frågan är väl om det är design eller tillverkningsmisstag?

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 15:54
av HelectriC
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 16:09
av Fredrik j
HelectriC skrev:
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Ju precis. Jag var lite ironisk när jag tryckte på min list och tog en bild.
Det är flärpen på gummilisten som fastnat på mattan. Blir så om man trycker på den. Bara att dra ut med fingret igen.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:19
av Anonymous FTW
Ännu en positiv provkörning. Denna gången av tidningen Ny Teknik. Öhlinspaketet verkar göra bilen gott.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... d=msedgntp

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:34
av Laban
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:45
av Fredrik j
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:49
av taliz
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:52
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?