Re: Polestar 2
Postat: 06 jul 2020 13:08
https://alltomelbil.se/norska-vagverket ... eNqi5eYqaQ
NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
https://alltomelbil.se/norska-vagverket ... eNqi5eYqaQ
NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
Kan och kan. Dom kan sitta så hårt att det inte går. Som sagt på V60n jag hade innan kunde bakdörrarna vara omöjliga.Fredrik j skrev:Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.taliz skrev:Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?Fredrik j skrev:Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.nek0 skrev:Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.taliz skrev:Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?Fredrik j skrev:Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.Fredrik j skrev:Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
På bilar som även finns som cabriolet har lösningen ju en praktisk funktion. En cab med rutramar blir ju inget bra.taliz skrev:Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.Fredrik j skrev:Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.nek0 skrev:Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.taliz skrev:Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?Fredrik j skrev:Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?taliz skrev:Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.nek0 skrev:Ja det har jag och gör det fortfarande.taliz skrev:Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.nek0 skrev:Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.taliz skrev:Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?Fredrik j skrev:
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har upplevt -32 i AnebyLegato skrev:nek0 skrev:Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.taliz skrev:Ja det har jag och gör det fortfarande.nek0 skrev:taliz skrev:
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Även skramlet när man stänger dörren med rutan nere drar ner coolheten något, dock ej under normal rutramsnivå.HelectriC skrev:enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Ju precis. Jag var lite ironisk när jag tryckte på min list och tog en bild.HelectriC skrev:Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.Fredrik j skrev:Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?taliz skrev:Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.Fredrik j skrev:Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.