Sida 86 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 22:35
av Legato
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 23:00
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.


Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Har upplevt -32 i Aneby
Sedan har vi under -30 i Bosnien också

Re: Polestar 2

Postat: 06 jul 2020 23:13
av nek0

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 03:05
av Elof
HelectriC skrev:
enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Även skramlet när man stänger dörren med rutan nere drar ner coolheten något, dock ej under normal rutramsnivå. :)

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 11:30
av Tellus
Hur är det egentligen med ihopsättningskvalitén? :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 13:14
av Bjelke
Skapligt uppmärksammat! :)

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 13:36
av Fredrik j
Samma på min S90..... :o
200707_3.PNG

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 13:36
av Mickep
Ser inte så farligt ut eller dåligt. (finns ju pressveck på byxor), Frågan är väl om det är design eller tillverkningsmisstag?

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 15:54
av HelectriC
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jul 2020 16:09
av Fredrik j
HelectriC skrev:
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Ju precis. Jag var lite ironisk när jag tryckte på min list och tog en bild.
Det är flärpen på gummilisten som fastnat på mattan. Blir så om man trycker på den. Bara att dra ut med fingret igen.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:19
av Anonymous FTW
Ännu en positiv provkörning. Denna gången av tidningen Ny Teknik. Öhlinspaketet verkar göra bilen gott.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... d=msedgntp

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:34
av Laban
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:45
av Fredrik j
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:49
av taliz
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:52
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:59
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?
Givetvis. Det är ju sagt att den skall klara 150kw, men än har vi inte sett något om hur länge den kan hålla det.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 22:03
av Tellus
Vibilägare samanfattar från olika tester

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-ty ... och-kritik

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 22:09
av taliz
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 00:10
av Zalman3
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 00:25
av taliz
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 06:38
av Fredrik j
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 12:03
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.
Jo, men dom klämmer nog ofta in sig under 500k. Har för mig det går en gräns där.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 17:30
av lawe
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 17:44
av taliz
lawe skrev:
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
Av de som skaffar Tesla ja. Pluginer så tror jag mer storbolag med striktare policies runt prisbasbelopp, vilka märken man får välja etc.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 18:56
av hooked
Skulle inte Polestar 2 vara nyckellöst som Model 3 där mobilen används som nyckel? Jag har läst i manualen och där finns bara referenser till en vanlig traditionell fob :?

OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:

"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."


länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/