Sida 87 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:19
av Anonymous FTW
Ännu en positiv provkörning. Denna gången av tidningen Ny Teknik. Öhlinspaketet verkar göra bilen gott.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... d=msedgntp

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:34
av Laban
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:45
av Fredrik j
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:49
av taliz
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:52
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 21:59
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?
Givetvis. Det är ju sagt att den skall klara 150kw, men än har vi inte sett något om hur länge den kan hålla det.

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 22:03
av Tellus
Vibilägare samanfattar från olika tester

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-ty ... och-kritik

Re: Polestar 2

Postat: 08 jul 2020 22:09
av taliz
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 00:10
av Zalman3
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 00:25
av taliz
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 06:38
av Fredrik j
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 12:03
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.
Jo, men dom klämmer nog ofta in sig under 500k. Har för mig det går en gräns där.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 17:30
av lawe
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 17:44
av taliz
lawe skrev:
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
Av de som skaffar Tesla ja. Pluginer så tror jag mer storbolag med striktare policies runt prisbasbelopp, vilka märken man får välja etc.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 18:56
av hooked
Skulle inte Polestar 2 vara nyckellöst som Model 3 där mobilen används som nyckel? Jag har läst i manualen och där finns bara referenser till en vanlig traditionell fob :?

OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:

"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."


länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 19:33
av Anonymous FTW
Ytterligare en motorjournalist tycker till om Polestar 2. Positiva tongångar även här.

https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 19:35
av KristoferL
Den är nyckelös med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna kanske beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara kartor & infotainmentsystemet.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 19:39
av hooked
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:03
av filippb
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:19
av hooked
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:24
av Fredrik j
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:32
av taliz
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:35
av hooked
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:53
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:58
av Fredrik j
hooked skrev:
Fredrik j skrev:
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?