Sida 87 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 06:38
av Fredrik j
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 12:03
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.
Jo, men dom klämmer nog ofta in sig under 500k. Har för mig det går en gräns där.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 17:30
av lawe
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 17:44
av taliz
lawe skrev:
Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
Av de som skaffar Tesla ja. Pluginer så tror jag mer storbolag med striktare policies runt prisbasbelopp, vilka märken man får välja etc.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 18:56
av hooked
Skulle inte Polestar 2 vara nyckellöst som Model 3 där mobilen används som nyckel? Jag har läst i manualen och där finns bara referenser till en vanlig traditionell fob :?

OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:

"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."


länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 19:33
av Anonymous FTW
Ytterligare en motorjournalist tycker till om Polestar 2. Positiva tongångar även här.

https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 19:35
av KristoferL
Den är nyckelös med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna kanske beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara kartor & infotainmentsystemet.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 19:39
av hooked
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:03
av filippb
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:19
av hooked
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:24
av Fredrik j
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:32
av taliz
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:35
av hooked
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:53
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:58
av Fredrik j
hooked skrev:
Fredrik j skrev:
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:07
av taliz
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:13
av Laban
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:19
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?
Naturligtvis motsätter jag mig inte uppdateringen på service men skulle inte heller bli besviken om man säger att jag redan har senaste versionen för drivlinan och inget nytt behövs, vilket har hänt.
Utveckling och utveckling. 50hk är ju faktiskt hur enkelt som helst på en turbodiesel. Det finns programvara som ökar med 60hk att köpa och visst skulle jag vilja ha det gratis. Men jag förväntar mig det inte.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:23
av Fredrik j
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:33
av Elof
Helt ärligt har jag aldrig saknat något innan en uppdatering av datorn eller telefonen. Snarare är det irriterande att datorn ska uppdateras jämt och ständigt. Kul med nya partytrick till bilen dock.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:36
av Verdi
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:38
av taliz
Det är mkt säkerhetsuppdateringar nuförtiden. Inte särskilt kul.
Men inte särskilt roligt att sitta med ett osäkert system heller.
När det kommer ett nytt iOS, macOS, Ubuntu etc så ser iaf jag fram emot det, brukar vara en del funktioner man gärna vill ha.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:38
av Verdi
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:45
av taliz
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.
För min del har det kommit många trevliga grejer senaste året.
Dashcam/Sentry samt viewer för det.
Trackmode v2 med driftmode & laptimes etc.
Youtube!
Enpedals-mode.
Bättre prestanda.
Mycket bättre "regnsensor".

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:47
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll: