Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.taliz skrev:Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.Zalman3 skrev:Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.taliz skrev:Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Jo, men dom klämmer nog ofta in sig under 500k. Har för mig det går en gräns där.Fredrik j skrev:Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.taliz skrev:Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.Zalman3 skrev:Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.taliz skrev:Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Av de som skaffar Tesla ja. Pluginer så tror jag mer storbolag med striktare policies runt prisbasbelopp, vilka märken man får välja etc.lawe skrev:Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Skulle inte Polestar 2 vara nyckellöst som Model 3 där mobilen används som nyckel? Jag har läst i manualen och där finns bara referenser till en vanlig traditionell fob
OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:
"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."
länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:
"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."
länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Ytterligare en motorjournalist tycker till om Polestar 2. Positiva tongångar även här.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 17 nov 2019 08:52
Re: Polestar 2
Den är nyckelös med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna kanske beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara kartor & infotainmentsystemet.
Antar att mobilfunktionerna kanske beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara kartor & infotainmentsystemet.
Re: Polestar 2
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?taliz skrev:På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Re: Polestar 2
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?hooked skrev:Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Re: Polestar 2
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.Fredrik j skrev:Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.Fredrik j skrev:För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Naturligtvis motsätter jag mig inte uppdateringen på service men skulle inte heller bli besviken om man säger att jag redan har senaste versionen för drivlinan och inget nytt behövs, vilket har hänt.taliz skrev:Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.Fredrik j skrev:Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?
Utveckling och utveckling. 50hk är ju faktiskt hur enkelt som helst på en turbodiesel. Det finns programvara som ökar med 60hk att köpa och visst skulle jag vilja ha det gratis. Men jag förväntar mig det inte.
Re: Polestar 2
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.Laban skrev:Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.Fredrik j skrev:För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.
Re: Polestar 2
Helt ärligt har jag aldrig saknat något innan en uppdatering av datorn eller telefonen. Snarare är det irriterande att datorn ska uppdateras jämt och ständigt. Kul med nya partytrick till bilen dock.
Re: Polestar 2
Fredrik j skrev:Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.Laban skrev:Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.Fredrik j skrev:För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.
Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.
Re: Polestar 2
Det är mkt säkerhetsuppdateringar nuförtiden. Inte särskilt kul.
Men inte särskilt roligt att sitta med ett osäkert system heller.
När det kommer ett nytt iOS, macOS, Ubuntu etc så ser iaf jag fram emot det, brukar vara en del funktioner man gärna vill ha.
Men inte särskilt roligt att sitta med ett osäkert system heller.
När det kommer ett nytt iOS, macOS, Ubuntu etc så ser iaf jag fram emot det, brukar vara en del funktioner man gärna vill ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.Fredrik j skrev:Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?
Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Re: Polestar 2
För min del har det kommit många trevliga grejer senaste året.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.Laban skrev:Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.Fredrik j skrev:För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.
Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.
Dashcam/Sentry samt viewer för det.
Trackmode v2 med driftmode & laptimes etc.
Youtube!
Enpedals-mode.
Bättre prestanda.
Mycket bättre "regnsensor".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1?Verdi skrev:taliz skrev:Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.Fredrik j skrev:Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?
Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.