Sida 87 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:24
av Fredrik j
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:32
av taliz
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:35
av hooked
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
hooked skrev:
KristoferL skrev:
Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.

Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fob :)

Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:53
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
filippb skrev:
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningom ;)
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 20:58
av Fredrik j
hooked skrev:
Fredrik j skrev:
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:07
av taliz
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:13
av Laban
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:19
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?
Naturligtvis motsätter jag mig inte uppdateringen på service men skulle inte heller bli besviken om man säger att jag redan har senaste versionen för drivlinan och inget nytt behövs, vilket har hänt.
Utveckling och utveckling. 50hk är ju faktiskt hur enkelt som helst på en turbodiesel. Det finns programvara som ökar med 60hk att köpa och visst skulle jag vilja ha det gratis. Men jag förväntar mig det inte.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:23
av Fredrik j
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:33
av Elof
Helt ärligt har jag aldrig saknat något innan en uppdatering av datorn eller telefonen. Snarare är det irriterande att datorn ska uppdateras jämt och ständigt. Kul med nya partytrick till bilen dock.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:36
av Verdi
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:38
av taliz
Det är mkt säkerhetsuppdateringar nuförtiden. Inte särskilt kul.
Men inte särskilt roligt att sitta med ett osäkert system heller.
När det kommer ett nytt iOS, macOS, Ubuntu etc så ser iaf jag fram emot det, brukar vara en del funktioner man gärna vill ha.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:38
av Verdi
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:45
av taliz
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?
Det är nog bara att konstatera att det finns två typer av köpare här. Men som affärside är OTA som uppdaterar hela bilen förstås betydligt bättre. "Här får du -0.5s 0-100 för 20 000 :-" ett år efter att bilen har kommit på marknaden = lättförtjänta pengar för Tesla. Ska man in på service varje gång man ska köpa något dylikt kostar det mer för företaget.
Naturligtvis ingen nackdel att kunna uppdatera bilens system OTA. Förstår bara inte att det skulle vara avgörande vid bilval vilket jag inte heller tror det är för dom flesta.
Troligtvis kommer vi få se tillverkare som kopierar tesla genom att leverera bilen med begränsningar som man sedan ”låser upp” med jämna mellanrum.

Håller med. Min Model S är mer eller mindre samma bil som jag köpte för snart 2 år sen. Kan inte komma på en enda uppdatering som jag känner "den där hade jag inte velat vara utan". Möjligen helljusautomatiken som fungerar på vissa typer av vägar åtminstone. Men visst, är ju bra att slippa åka in på verkstad om de hittar en allvarlig bugg.
För min del har det kommit många trevliga grejer senaste året.
Dashcam/Sentry samt viewer för det.
Trackmode v2 med driftmode & laptimes etc.
Youtube!
Enpedals-mode.
Bättre prestanda.
Mycket bättre "regnsensor".

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 21:47
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:06
av taliz

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:07
av Elof
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
För att hårdvaran inte räckte till?

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:08
av Fredrik j
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Din Volvo-diesel uppdateras mjukvaran på när du lämnar den på service.
Är den "buggig" då också, eftersom det finns nyare versioner?
Det viktiga är inte att det uppdateras ofta, det viktiga är att möjligheten finns. Vet inte hur många ggr Tesla gett alla ägare bättre prestanda och längre räckvidd via OTA nu, för det är många nu.
Ponera att Volvo kunde skicka en uppdatering imorrn till din bil som gjorde att förbrukningen minskade och den fick 50hk extra, skulle det vara dåligt?

Varför gav inte Tesla full prestanda från början? Jag har dock varken fått bättre prestanda eller längre räckvidd i någon uppdatering...
Förmodligen upptäcker man efter ett tag att man varit för konservativ och kan släppa upp lite.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:09
av d3marcus
taliz skrev:
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
För att det var helt annan hårdvara och mobilnät då. Detta stämmer för Tesla också. Över 50% av nuvarande uppdateringar gäller ju inte MCU1 och AP1 så mytbildningen om att det hela tiden kommer ny funktionalitet via OTA-uppdateringar stämmer inte. OTA används ju också av Tesla för att minska prestandan kunden har köpt (battery gate) så det är ett tveeggat svärd.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:20
av taliz
d3marcus skrev:
taliz skrev:
Varför gav inte Apple mig all funktionalitet som finns i iOS 13 redan i iOS 1? :roll:
För att det var helt annan hårdvara och mobilnät då. Detta stämmer för Tesla också. Över 50% av nuvarande uppdateringar gäller ju inte MCU1 och AP1 så mytbildningen om att det hela tiden kommer ny funktionalitet via OTA-uppdateringar stämmer inte. OTA används ju också av Tesla för att minska prestandan kunden har köpt (battery gate) så det är ett tveeggat svärd.
En iPhone 6S är 5 år gammal nu och kommer få iOS 14 också.
Det har hänt en hel del på iOS-fronten sen den släpptes.

50%? Var får du den siffran ifrån.
Faktum är att de fortfarande får uppdateringar med nya funktioner, likt en gammal iPhone. Det betyder inte att alla nya funktioner funkar dock, återigen likt en gammal iPhone.
Man kan också se det som förbättrad säkerhet och minskad risk för driftstopp gällande laddhastigheten.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:28
av Fredrik j
Mmm. Hoppas Apple fixar den buggiga youtube-appen på min X snart. Min gamla samsung funkade bättre.

Även samtal över blåtand funkar dåligt numera.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:32
av taliz
Fredrik j skrev:
Mmm. Hoppas Apple fixar den buggiga youtube-appen på min X snart. Min gamla samsung funkade bättre.

Även samtal över blåtand funkar dåligt numera.
Youtube-appen byggs av Google.
BT har mkt kompabilitetsproblem, olika chip funkar olika bra med andra chip.

Re: Polestar 2

Postat: 09 jul 2020 22:44
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Mmm. Hoppas Apple fixar den buggiga youtube-appen på min X snart. Min gamla samsung funkade bättre.

Även samtal över blåtand funkar dåligt numera.
Youtube-appen byggs av Google.
BT har mkt kompabilitetsproblem, olika chip funkar olika bra med andra chip.
Jag vet. Men det är iPhone X som fungerar dåligt. Dotterns iPhone 6 fungerar fortfarande som innan. Apples mjukvara för att hantera youtube?
Bluetooth är som det är nu oanvändbart som handsfree. Klarar mig eftersom det funkar via carplay. Vilken tur att Apple kan fixa det här utan OTA...
Men bättre hade ju varit om det hade funkat från början....

Re: Polestar 2

Postat: 10 jul 2020 01:11
av filippb
Samma visa varje gång OTA kommer på tal... Kan vi inte slippa alla jämförelser med mobiltelefoner och återgå till bilen?

Jag tror absolut att OTA är viktigt för Polestar, precis som för Tesla som också försöker minska på besök till verkstaden. Det finns redan några saker som har lovats att fixas i efterhand och det är väl inte helt olikt Tesla. Sparköppningen av bakluckan ryktas vara buggig på pressbilarna med besked att det skall bli fixat till leveranser. Även BLIS har jag sett står som "disabled" I många testklipp. Sedan har vi WiFi hotspot och apple carplay som lovas släppas i efterhand.

Jag kan leva med sånt men förstår också er som helst vill ha allt fungerande från dag 1

Re: Polestar 2

Postat: 10 jul 2020 07:20
av mati
Det finns helt klart två olika filosofier angående automatiska uppdateringar, antingen så tycker man att det är livsviktigt eller så skiter man i det. Jag tillhör den sista kategorin. Jag har alltid avaktiverat automatiska uppdateringar i datorn och mobilen. Slutar nånting att fungera, t..ex. bank-appen i mobilen, ja, då uppdaterar jag den. Annars inte. Med datorn gör jag likadant. Säkerhetsuppdateringar, finemang. Men det som Microsoft håller på med nuförtiden, att trycka ut random bajs till Windows som jag inte behöver, utan att man kan göra så jättemycket åt det, hatar jag som pesten. Rätt vad det är så fungerar ingenting längre och jag måste tillbringa halva dagen med att fixa nånting som uppdateringen har orsakat. Nej tack.
Jag orkar inte med sånt. Det är samma sak i bilen. Funkar den så är det bra. Gör rätt från början, då krävs inte massor med updates. Och sedan gäller "Never fix what ain't broken", det fick vi lära oss redan på universitetet inom software-engineering.
Missförstå mig rätt. Det är bra att kunna uppdatera saker och ting. Ibland är det nödvändigt, det kan alltid bli fel nånstans, framförallt med dagens komplexitet i alla system. Det är inget konstigt med det. Men tyvärr gör OTA-uppdaterngar det väldigt enkelt för tillverkarna att missbruka kunderna som beta-testare. När det visar sig att uppdateringen var kass så kan man ju skicka en ny, osv osv. Det vill jag inte ha i en bil.