Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav dd88 » 27 jul 2020 15:02

Laban skrev:
Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.


Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.


Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1253
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Polestar 2

Inläggav Verdi » 27 jul 2020 15:06

Laban skrev:
Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.


Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.


En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)
Verdi
 

Re: Polestar 2

Inläggav Verdi » 27 jul 2020 15:07

dd88 skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.


Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.


Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?



T8 har väl ca 400 hästar kombinerat väl?
Verdi
 

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Laban » 27 jul 2020 15:29

Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Polestar 2

Inläggav heldiggrisen » 27 jul 2020 15:57

Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Polestar 2

Inläggav Verdi » 27 jul 2020 16:07

heldiggrisen skrev:
Laban skrev:Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D



Å nej...
Verdi
 

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Laban » 27 jul 2020 16:49

Läs detta så slipper vi diskussionen:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Polestar 2

Inläggav Verdi » 27 jul 2020 17:01

Laban skrev:Läs detta så slipper vi diskussionen:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182


Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.
Verdi
 

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Laban » 27 jul 2020 17:18

Verdi skrev:Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.


Det är väl lite förenklat, åtminstone i förbränningsmotorvärlden. Ett för smalt effektband är inte bra om man inte har en CVT. Man vill kanske heller inte ha max effekt vid 15 000 rpm i en bil pga ljudvolymen. Medans man i en motorcykel vill ha mycket effekt ur en liten motor och där kan acceptera att max effekt ligger en bra biter över 10 000 rpm.

Men när det gäller elbilar så behöver man kanske inte lägga så energi på varvtal osv. Personligen bryr jag mig inte så mycket om effekten heller. Gör den 0-100 på lämplig tid så spelar siffrorna mindre roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 27 jul 2020 19:46

Verdi skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.


Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.


En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)


Det är lite så jag tänker. Att alla bilar såsmåningom har 400hk och kan sprinta 0-100 på ca 4 sekunder.
Fredrik j
 
Inlägg: 3535
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Zalman3 och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.