Sida 104 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 16:02
av dd88
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 16:06
av Verdi
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 16:07
av Verdi
dd88 skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?

T8 har väl ca 400 hästar kombinerat väl?

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 16:29
av Laban
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 16:57
av heldiggrisen
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 17:07
av Verdi
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 17:49
av Laban
Läs detta så slipper vi diskussionen:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 18:01
av Verdi
Laban skrev:
Läs detta så slipper vi diskussionen:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182
Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 18:18
av Laban
Verdi skrev:
Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.
Det är väl lite förenklat, åtminstone i förbränningsmotorvärlden. Ett för smalt effektband är inte bra om man inte har en CVT. Man vill kanske heller inte ha max effekt vid 15 000 rpm i en bil pga ljudvolymen. Medans man i en motorcykel vill ha mycket effekt ur en liten motor och där kan acceptera att max effekt ligger en bra biter över 10 000 rpm.

Men när det gäller elbilar så behöver man kanske inte lägga så energi på varvtal osv. Personligen bryr jag mig inte så mycket om effekten heller. Gör den 0-100 på lämplig tid så spelar siffrorna mindre roll.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 20:46
av Fredrik j
Verdi skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)
Det är lite så jag tänker. Att alla bilar såsmåningom har 400hk och kan sprinta 0-100 på ca 4 sekunder.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 22:18
av heldiggrisen
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.

Re: Polestar 2

Postat: 27 jul 2020 23:01
av Fredrik j
heldiggrisen skrev:
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?

Re: Polestar 2

Postat: 28 jul 2020 09:28
av heldiggrisen
Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?
Det är storleken och avsaknaden av SUC som gör att jag inte kommer att köpa PS2.
Diktaturen Kina är också en orsak, men inte den avgörande.
Ja, jag kommer nog att köpa en MY om batterierna produceras i Kina, men jag hoppas på den nya fabriken bredvid GF4 kommer igång inom 1,5år.

Re: Polestar 2

Postat: 28 jul 2020 14:16
av Bjelke
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
:lol: Jag tänker inte lägga mer energi på den diskussionen iaf :)

Re: Polestar 2

Postat: 28 jul 2020 15:21
av Mickep
Jag såg ett race med elbilar och det enda jag kunde tänka på hur lik det var bilbaneleksaksbil från 80 talet.
Ni vet sådana som gick på räls som mer än ofta åkte ur i kurvor.
Polestar 2 har iallafall bra kurvtagning (fully charge var imponerad jämfört med hans tesla model 3).
Om jag fick välja mellan ps2 och y skulle jag ta y gjord i Berlin för kvalitetsförbättring och nya batteriers skull).
Är dock väldigt imponerad av ps2. Laddnätverk är av ingen betydelse för mig då jag ej kör långt. Dragkrok är mer användbart.(men inget måste)

Re: Polestar 2

Postat: 28 jul 2020 16:37
av MangeT
Såg P2 live i trafiken nära hemmet igår. Såg bra ut. Väldigt likt bilderna.

Re: Polestar 2

Postat: 28 jul 2020 21:44
av iAkita
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Å jo, äntligen kan vi återuppta den diskussionen! Som jag längtat!

Skämt å sido, jag tänker inte bidra till att dra igång något denna gången också, så du kan vara lugn.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 14:17
av Zalman3
En jämförelse mellan Polester 2, Nissan Ariya och Skoda Enyaq iV vRS i Tyskland.

Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg

Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd

Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd

Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 15:06
av vigge50
Zalman3 skrev:
En jämförelse mellan Polester 2, Nissan Ariya och Skoda Enyaq iV vRS i Tyskland.

Polester 2, 78kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 48.940 euro
Räckvidd WLTP, 470 km
Batteri kapacitet, 78.0 kWh
0-100 km/h, 4.7 sec
408 hk
4wd
11 kW AC
150 kW
dragvikt 1500 kg

Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd

Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd

Skoda Enyaq iV vRS 82kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 38.500 euro
Räckvidd WLTP, 460 km
Batteri kapacitet, 82.0 kWh
0-100 km/h, 6.2 sec
306 hk
4wd
11 kW AC
125 kW
dragvikt 1200 kg
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-vRS
Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 17:14
av Laban
vigge50 skrev:
Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?
Så vitt jag vet så har inte Nissan bekräftat några priser för versionerna med större batteripack, AWD. Ev-database skriver också att priserna med * är estimat.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 18:10
av vigge50
Laban skrev:
vigge50 skrev:
Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?
Så vitt jag vet så har inte Nissan bekräftat några priser för versionerna med större batteripack, AWD. Ev-database skriver också att priserna med * är estimat.
Är fullt medveten av det. Vet inte hur många gånger jag bett Zalman3 skriva ut vad som är bekräftade uppgifter och vad som är spekulation men skillnaden mellan dessa har han tydligen inget intresse av att visa. Sök på Zalman3s inlägg och ”250” så kommer du få flera inlägg om att ID3 kommer kosta under 250 000 kr innan bonus.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 19:00
av mr_tt
https://www.polestar.com/global/press/p ... -delivered

Första officiella kundleveransen gjord, troligtvis en massa som kommer levereras i Sverige & Norge kommande veckorna så kanske trillar in en hel del reviews ifrån privatpersoner och förhoppningsvis lånar nån ut en till Björn Nyland :)

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 19:00
av Laban
vigge50 skrev:
Är fullt medveten av det. Vet inte hur många gånger jag bett Zalman3 skriva ut vad som är bekräftade uppgifter och vad som är spekulation men skillnaden mellan dessa har han tydligen inget intresse av att visa. Sök på Zalman3s inlägg och ”250” så kommer du få flera inlägg om att ID3 kommer kosta under 250 000 kr innan bonus.
Estimerade priser samt priser efter subvention och rabatt i Frankrike/Tyskland... är inte speciellt relevanta nej.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 20:53
av Remuz
Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?

Re: Polestar 2

Postat: 29 jul 2020 21:21
av Fredrik j
Betalar dom tillbaka skickar väl amex tillbaka till dig?