Sida 105 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 31 jul 2020 15:43
av DrW
Edward123 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
6st Polestar 2 registrerade i juni.
Hur många tror nu registreras i juli?
Car.info säger att det finns 376 registrerade polestar 2 i Sverige. Jag gissar på minst 370st i juli.
Intressant!
488 nu så det borde ju bli 482st med ett par dagar kvar i juli även om polestar säkert inte jagar någon månadssiffra.
Hur ser det ut för er, har ni fått leveransdatum än?
Inte än! Fick regnummer för ett par veckor sedan och vill nu bara ha ett datum!

Re: Polestar 2

Postat: 31 jul 2020 16:59
av Edward123
DrW skrev:

Inte än! Fick regnummer för ett par veckor sedan och vill nu bara ha ett datum!
OK, samma här då. Får nog räknat med slutet av augusti (om de nu ska hålla augusti) då de säger att de ska ringa och boka tid 2-3 veckor innan leverans.

Re: Polestar 2

Postat: 31 jul 2020 21:25
av Verdi

Re: Polestar 2

Postat: 31 jul 2020 22:23
av Zalman3
Fick provköra en Polestar 2 idag av Polestar anställda som snabbladdade i Umeå.
Ett mycket trevligt möte och en mycket trevlig bil att köra!

Skäms lite över att Umeå inte har snabbare än 50kW CCS!
Har lobbat rejält att man ska bygga minst en 150kW laddare.
Audi e-tron folket klagar också högljutt!
20200731_155040.jpg

EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 09:28
av bjelkeman
Trevligt att Polestar lyckats så bra som de gjort.

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 11:44
av Tellus
Zalman3 skrev:
EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 12:02
av pOst
Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.
Väldigt motsträvig där ja. Nej elbilar är skit och jag tycker inte om de oavsett om de sparkar hårdare än alla mina ICE.

Jobbigt att lyssna och hitta på. Riktigt Boomer :)

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 12:05
av taliz
Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.
Lite kul dock att han vid första testet, när de kör M3P mot PS2, säger att han gillar Teslan bäst.
Sen när de kör LR föredrar han PS2. Prestanda är kul, trots att han inte verkar vilja erkänna det.
Han verkar ha beställt en Cybertruck också. Så nog finns det hopp. :mrgreen:

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 13:03
av Verdi
Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.

Jag tycker Alrik tyvärr känns lite mossig och liksom lite torr. Är väl iofs hans roll att vara "förnuftet" i den där serien också så det är nog inte så konstigt. Han säger ju saker som vi ofta tragglar om här på forumet. Men det låter liksom inte övertygande när han ska förklara för en helt oförstående Peder...

Peder är väl som han är. Men jag förstår lite vad han menar också när han säger att han är ute efter en viss känsla i en bil. Att den ska locka fram rätt känslor i en när man sätter sig i den.

Lite orättvist att de testar på gokart-bana med Öhlins-dämparna på PS2:an men std-chassit på Model 3. Samtidigt som de rekommenderar att inte välja Performance-paketet om man ska köpa en PS2...

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 17:58
av Anonymous FTW
Verdi skrev:
Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.

Jag tycker Alrik tyvärr känns lite mossig och liksom lite torr. Är väl iofs hans roll att vara "förnuftet" i den där serien också så det är nog inte så konstigt. Han säger ju saker som vi ofta tragglar om här på forumet. Men det låter liksom inte övertygande när han ska förklara för en helt oförstående Peder...

Peder är väl som han är. Men jag förstår lite vad han menar också när han säger att han är ute efter en viss känsla i en bil. Att den ska locka fram rätt känslor i en när man sätter sig i den.

Lite orättvist att de testar på gokart-bana med Öhlins-dämparna på PS2:an men std-chassit på Model 3. Samtidigt som de rekommenderar att inte välja Performance-paketet om man ska köpa en PS2...
De är så olika så jag tycker de kompletterar varandra bra. Däremot kan Peder sluta med att avbryta Alrik för det är inte trevligt, tyckte även att Alrik såg ut att ta illa vid sig av en kommentar Peder lade i en sekvens, det kändes mindre bra.
Annars så påpeka Peder något som jag inte tänkt på tidigare vad gäller dessa två bilar och samtidigt är en viktig egenskap för mig - att Polestar gav mer stöd i sidled. Inget avgörande i bilköp men ändå en viktig detalj för mig.

I förra Polestarvideon så skrevs det i kommentarerna att de körde på läge åtta av de 22 lägena. Så det fanns med andra ord gott om utrymme att göra den mjukare.

Re: Polestar 2

Postat: 01 aug 2020 19:14
av Toja
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 08:39
av Legato
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 08:50
av Elof
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Det är en lättsam jämförelse mellan två bilmodeller, inte en rättegång. De körde väl de bilar de hade tillgång till. Polestar bjöd på en topputrustad bil och Tesla lånade väl inte ut någon alls, så de fick låna en privat. Jag misstänker inte någon konspiration med trådar upp till kinesiska regeringen här, men jag kan ju ha fel.

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 09:51
av TobbeTesla
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 10:09
av OfarligTesla
TobbeTesla skrev:
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.

Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 10:09
av Legato
TobbeTesla skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.

Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.

Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 10:10
av TobbeTesla
OfarligTesla skrev:
TobbeTesla skrev:
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.

Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?
Ja de bitarna har du ju rätt i, noterade mest punkten om pris och antal hk

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 10:14
av TobbeTesla
Legato skrev:
TobbeTesla skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.

Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.

Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).
Jo men aspekten om att det var ett bantest ignorerade jag helt när han använde sin telefon som stoppklocka Bild hur exakt kan det bli liksom? Bild

Re: Polestar 2

Postat: 02 aug 2020 10:14
av dd88
Lär komma betydligt bättre jämförelser med både det ena och det andra.

Re: Polestar 2

Postat: 03 aug 2020 10:47
av Laban
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.
Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.

Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..

Re: Polestar 2

Postat: 03 aug 2020 18:54
av taliz
Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).


Re: Polestar 2

Postat: 03 aug 2020 19:29
av Anonymous FTW
Laban skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.
Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.

Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. Hade de jämfört med en Model Y på bana hade det varit ännu mer fördel till Polestar 2. Dessutom hade Peder tyckt att den varit tråkigare att köra.

Re: Polestar 2

Postat: 03 aug 2020 20:19
av taliz
Anonymous FTW skrev:
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra.
Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.

Re: Polestar 2

Postat: 03 aug 2020 20:46
av Fredrik j
En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.

Re: Polestar 2

Postat: 04 aug 2020 00:12
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. /...
Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.
Fredrik j skrev:
En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.
Som jag minns det så handlade det varken om vridstyvhet eller någon slags "USP"...

Som jag förstått det så kretsade väldigt mycket kring det så berömda instegspriset $35.000 när Tesla designade och konstruerade 3an. Man ville inte ha en för stor bil -- ju större desto tyngre, och tungt är ju som vi alla vet dåligt för elbilar. Och den andra viktiga faktorn är ju så klart luftmotståndet. Och det var det här som ställde till det. För att få en tillräckligt bra räckvidd på instegsmodellen så var man tvungen att göra vissa kompromisser.

För att få till den storlek 3an har nu, och även få till den taklinje som 3an har – och som ju är väldigt viktig för dess låga luftmotstånd – så gick det inte att även få till en mekanism för en halvkombilucka. En sån mekanism hade skymt sikten bakåt för mycket, eller inkräktat på huvudutrymmet bak eller sabbat taklinjen. Det kombinerade bakfönstret/glastaket var ju även detta en del av det här. Det maximerade takutrymmet i baksätet, maximerade sikten bak och blev även en unik designdetalj.