Re: Polestar 2
Postat: 01 aug 2020 19:14
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Det är en lättsam jämförelse mellan två bilmodeller, inte en rättegång. De körde väl de bilar de hade tillgång till. Polestar bjöd på en topputrustad bil och Tesla lånade väl inte ut någon alls, så de fick låna en privat. Jag misstänker inte någon konspiration med trådar upp till kinesiska regeringen här, men jag kan ju ha fel.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Ja de bitarna har du ju rätt i, noterade mest punkten om pris och antal hkOfarligTesla skrev:Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?
Jo men aspekten om att det var ett bantest ignorerade jag helt när han använde sin telefon som stoppklocka hur exakt kan det bli liksom?Legato skrev:Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.
Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).
Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. Hade de jämfört med en Model Y på bana hade det varit ännu mer fördel till Polestar 2. Dessutom hade Peder tyckt att den varit tråkigare att köra.Laban skrev:Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..
Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.Anonymous FTW skrev:Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra.
taliz skrev:Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.Anonymous FTW skrev:Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. /...
Som jag minns det så handlade det varken om vridstyvhet eller någon slags "USP"...Fredrik j skrev:En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.
Tja...Fredrik j skrev:Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...
Källor:
https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/
Precis vad jag menar. Om model3 skulle varit en hatchback hade det behövts mer balkar i taket precis ovanför baksätespassagerare. När man valde sedanvarianten kan man göra det mycket mer slimmad och ändå få bra vridstyvhet.SwedishAdvocate skrev:Tja...Fredrik j skrev:Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
Elon Musk på Twitter:Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...
Källor:
https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/
Kinesiska invasionen har startatTeslaspolen skrev:Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
En Saab parkerad bredvid en Saab?Teslaspolen skrev:Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
Bra test! Kul att det är fler som anser att M3P är marknadens bästa elbil. Bra också att han kort och koncist men ändå korrekt förklarade vikten av, och skillnaden i laddmöjligheter.taliz skrev:Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).
Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.d3marcus skrev:Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Hemma är det ju som sagt i många fall ganska meningslöst, och känns ungefär lika ”coolt” som en Segway. I bilen vore det ju hur användbart som helst, om det funkade bra. Att söka en låt eller en adress på rull utan röststyrning är ju allt annat än trafiksäkert. Riktig fungerade AP skulle också vara ett alternativ, men det finns ju inte heller.taliz skrev:Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.d3marcus skrev:Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Själv använder jag det för att sätta timer när jag lagar mat, inget annat(har testat lite andra användningsområden, men faller tillbaka till att det är bekvämare att klicka). Kan inte komma på någon i familjen, närstående, kompis eller kollega som använder det heller.