Sida 264 av 362

Re: Polestar 2

InläggPostat: 01 aug 2020 18:14
av Toja
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 07:39
av Legato
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 07:50
av Elof
Legato skrev:
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.


Det är en lättsam jämförelse mellan två bilmodeller, inte en rättegång. De körde väl de bilar de hade tillgång till. Polestar bjöd på en topputrustad bil och Tesla lånade väl inte ut någon alls, så de fick låna en privat. Jag misstänker inte någon konspiration med trådar upp till kinesiska regeringen här, men jag kan ju ha fel.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 08:51
av TobbeTesla
Legato skrev:
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.


Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 09:09
av OfarligTesla
TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.


Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.

Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 09:09
av Legato
TobbeTesla skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.


Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.


Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.

Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.

Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 09:10
av TobbeTesla
OfarligTesla skrev:
TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.


Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.

Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?
Ja de bitarna har du ju rätt i, noterade mest punkten om pris och antal hk

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 09:14
av TobbeTesla
Legato skrev:
TobbeTesla skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.

Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.

P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.


Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.


Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.

Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.

Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).
Jo men aspekten om att det var ett bantest ignorerade jag helt när han använde sin telefon som stoppklocka hur exakt kan det bli liksom?

Re: Polestar 2

InläggPostat: 02 aug 2020 09:14
av dd88
Lär komma betydligt bättre jämförelser med både det ena och det andra.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 09:47
av Laban
Legato skrev:
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.


Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.

Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..