Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Laban skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.
Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.

Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. Hade de jämfört med en Model Y på bana hade det varit ännu mer fördel till Polestar 2. Dessutom hade Peder tyckt att den varit tråkigare att köra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Anonymous FTW skrev:
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra.
Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. /...
Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.
Fredrik j skrev:
En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.
Som jag minns det så handlade det varken om vridstyvhet eller någon slags "USP"...

Som jag förstått det så kretsade väldigt mycket kring det så berömda instegspriset $35.000 när Tesla designade och konstruerade 3an. Man ville inte ha en för stor bil -- ju större desto tyngre, och tungt är ju som vi alla vet dåligt för elbilar. Och den andra viktiga faktorn är ju så klart luftmotståndet. Och det var det här som ställde till det. För att få en tillräckligt bra räckvidd på instegsmodellen så var man tvungen att göra vissa kompromisser.

För att få till den storlek 3an har nu, och även få till den taklinje som 3an har – och som ju är väldigt viktig för dess låga luftmotstånd – så gick det inte att även få till en mekanism för en halvkombilucka. En sån mekanism hade skymt sikten bakåt för mycket, eller inkräktat på huvudutrymmet bak eller sabbat taklinjen. Det kombinerade bakfönstret/glastaket var ju även detta en del av det här. Det maximerade takutrymmet i baksätet, maximerade sikten bak och blev även en unik designdetalj.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
8-) Tja...

Elon Musk på Twitter:
Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...

Källor:

https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
8-) Tja...

Elon Musk på Twitter:
Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...

Källor:

https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/

Precis vad jag menar. Om model3 skulle varit en hatchback hade det behövts mer balkar i taket precis ovanför baksätespassagerare. När man valde sedanvarianten kan man göra det mycket mer slimmad och ändå få bra vridstyvhet.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Polestar 2

Inlägg av Teslaspolen »

signal-2020-08-04-120834_002.jpeg
signal-2020-08-04-120834_001.jpeg
Hittade en ovanlig syn i samhället idag. :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Teslaspolen skrev:
signal-2020-08-04-120834_002.jpeg
signal-2020-08-04-120834_001.jpeg
Hittade en ovanlig syn i samhället idag. :)
Kinesiska invasionen har startat ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
signal-2020-08-04-120834_002.jpeg
signal-2020-08-04-120834_001.jpeg
Hittade en ovanlig syn i samhället idag. :)
En Saab parkerad bredvid en Saab? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).

Bra test! Kul att det är fler som anser att M3P är marknadens bästa elbil. Bra också att han kort och koncist men ändå korrekt förklarade vikten av, och skillnaden i laddmöjligheter.

Jag måste dock säga att jag verkligen gillar PS2-ans interiör. Riktigt snyggt! Hade mittskärmen varit större och med avsevärt mindre ram, samt om man hade Model 3s design på ventilationen så hade det varit nära fulländning i mina ögon.

Jag tycker också sidospeglarna på PS2 är fantastiska! Är det ingen annan tillverkare som tänkt på den lösningen förut? Känns helt överlägsen imo.

En sak som stör mig lite i testet och som jag tycker man hört i många test är dock påståendet att allt styrs på mittskärmen i Model 3. Det är ju inte ens nära sanningen. Jag använder spakar och ratthjul avsevärt mycket mer än skärmen under körning och jag skulle tro att det gäller de flesta faktiskt. Dock önskar man att röststyrningen funkade bättre...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av d3marcus »

Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.
Själv använder jag det för att sätta timer när jag lagar mat, inget annat(har testat lite andra användningsområden, men faller tillbaka till att det är bekvämare att klicka). Kan inte komma på någon i familjen, närstående, kompis eller kollega som använder det heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
d3marcus skrev:
Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.
Själv använder jag det för att sätta timer när jag lagar mat, inget annat(har testat lite andra användningsområden, men faller tillbaka till att det är bekvämare att klicka). Kan inte komma på någon i familjen, närstående, kompis eller kollega som använder det heller.
Hemma är det ju som sagt i många fall ganska meningslöst, och känns ungefär lika ”coolt” som en Segway. I bilen vore det ju hur användbart som helst, om det funkade bra. Att söka en låt eller en adress på rull utan röststyrning är ju allt annat än trafiksäkert. Riktig fungerade AP skulle också vara ett alternativ, men det finns ju inte heller.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
d3marcus skrev:
Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.
Själv använder jag det för att sätta timer när jag lagar mat, inget annat(har testat lite andra användningsområden, men faller tillbaka till att det är bekvämare att klicka). Kan inte komma på någon i familjen, närstående, kompis eller kollega som använder det heller.
Kan bara hålla med...
Det blir kanske bättre framöver men men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Tror helt ärligt att många inte använder röststyrning för att man inte vet hur det fungerar, att skicka ett meddelande, ringa någon eller lägga in adress är definitivt enklare och säkrare via röststyrning.

Samtidigt, har man ett system som inte kan hantera röststyrning så är det klart man inte använder det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av helix »

Blir kanske lite OT, men då det snackats en del röststyrning så vill jag ändå ge min input. Ska tilläggas att jag också testat Polestar 2s röststyrning och den är efter mina tester mer "hit and miss" än Teslas. Mer om min provkörning av Polestar 2 i separat inlägg senare.

Jag tycker Teslas röststyrning funkar klockren efter finslipning i senaste versionerna. Ni som har synpunkter, har ni verkligen testat senaste versionen och ställt in språk till Svenska? För mig funkar den på allt jag frågar bilen och de kommandon jag ber den om. Den förstår naturligt språk nu sedan några versioner tillbaka och det har blivit ett rejält lyft. Har testat massvis med adresser att navigera till som är både butiker, sevärdheter, adresser osv. Hittills är den spot on och minst sagt imponerande.

En grej jag gillar är också att man inte behöver prefixa med "Kör till..." "Navigera till..." när man ska navigera någonstans. Man bara säger adressen så förstår rösttolkningen att man vill navigera till adressen. Den är också väldigt snabb på respons och det är skönt att slippa att en röst repeterar det kommando man angett innan själva kommandot utförs.

Några exempel:
"Elgiganten Kungsgatan Stockholm"
"Valhallavägen 130 Stockholm"
"Höj temperaturen 3 grader"
"Sätt på stolsvärmen vänster baksäte"
"Ställ in ratten": Öppnar rattinställning och omdirigerar rattknappar så jag kan ändra ratten
"Lyssna på Radiostation X"
"Ring upp person X"
"Visa backkameran"
"Öppna handskfacket"
Osv osv...

Säger man "google: Var finns närmsta kafé" så öppnar den webbrowsern, googlar och man får upp en lista på kaféer i närheten.

Spela musik med olika artister osv funkar också helt klanderfritt med diverse olika sökord på artister, album osv. Antingen börjar den spela musik direkt om man anger precist sök, eller så gör den en smart sökning och presenterar alternativ.

Här finns lite mer info, men på engelska. Har man svenska inställt i bilen så funkar samma kommandon på svenska:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... for-owners
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
Blir kanske lite OT, men då det snackats en del röststyrning så vill jag ändå ge min input. Ska tilläggas att jag också testat Polestar 2s röststyrning och den är efter mina tester mer "hit and miss" än Teslas. Mer om min provkörning av Polestar 2 i separat inlägg senare.

Jag tycker Teslas röststyrning funkar klockren efter finslipning i senaste versionerna. Ni som har synpunkter, har ni verkligen testat senaste versionen och ställt in språk till Svenska? För mig funkar den på allt jag frågar bilen och de kommandon jag ber den om. Den förstår naturligt språk nu sedan några versioner tillbaka och det har blivit ett rejält lyft. Har testat massvis med adresser att navigera till som är både butiker, sevärdheter, adresser osv. Hittills är den spot on och minst sagt imponerande.
Vet du om man styra språk för röststyrningen separat från skärmens språk? Det brukar nämligen vara något som saknas och för mig blir det helt avgörande för om funktionen kan vara användbar eller inte. Att ha hela skärmens språk på svenska vore en mardröm, lite som att köra svenska på datorn eller i Officepaketet.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av helix »

OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Blir kanske lite OT, men då det snackats en del röststyrning så vill jag ändå ge min input. Ska tilläggas att jag också testat Polestar 2s röststyrning och den är efter mina tester mer "hit and miss" än Teslas. Mer om min provkörning av Polestar 2 i separat inlägg senare.

Jag tycker Teslas röststyrning funkar klockren efter finslipning i senaste versionerna. Ni som har synpunkter, har ni verkligen testat senaste versionen och ställt in språk till Svenska? För mig funkar den på allt jag frågar bilen och de kommandon jag ber den om. Den förstår naturligt språk nu sedan några versioner tillbaka och det har blivit ett rejält lyft. Har testat massvis med adresser att navigera till som är både butiker, sevärdheter, adresser osv. Hittills är den spot on och minst sagt imponerande.
Vet du om man styra språk för röststyrningen separat från skärmens språk? Det brukar nämligen vara något som saknas och för mig blir det helt avgörande för om funktionen kan vara användbar eller inte. Att ha hela skärmens språk på svenska vore en mardröm, lite som att köra svenska på datorn eller i Officepaketet.
Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.

jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.

Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.

jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.

Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Ja problemet brukar ju vara när man har inställt på engelska och vill navigera till/ringa någon(-stans) vars namn innehåller åäö, då brukar det mesta kunna gå fel om den ens förstår någonting.

Att ha teknikprylar inställda på svenska är lite som att titta på engelsk film dubbad till svenska... Teknik skall vara på engelska (som det är skapat från början) och folk som sätter sina datorer/telefoner på svenska är monster (har flera i min familj). Brukar hjälpa folk på jobbet med Excelmacron ibland och har de Excel på svenska blir mitt standardsvar att de får klara sig själva då jag inte tänker ens försöka beblanda mig dessa översättningar.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.

jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.

Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Ja problemet brukar ju vara när man har inställt på engelska och vill navigera till/ringa vars namn innehåller åäö, då brukar det mesta kunna gå fel om den ens förstår någonting.

Att ha teknikprylar inställda på svenska är lite som att titta på engelsk film dubbad till svenska... Teknik skall vara på engelska (som det är skapat från början) och folk som sätter sina datorer/telefoner på svenska är monster (har flera i min familj). Brukar hjälpa folk på jobbet med Excelmacron ibland och har de Excel på svenska blir mitt standardsvar att de får klara sig själva då jag inte tänker ens försöka beblanda mig dessa översättningar.
Engelska? Det ska vara binärt! Det finns 10 slags människor, de som förstår binärt och de som inte gör det. :lol:

Om du sätter dig i en annan bil från valfritt märke så brukar det vara svenska som standard. Det är nog få som gör sig besvär att överhuvudtaget försöka ändra det till engelska.
Jag körde länge själv med engelska i Teslan, sen bytte jag av nån anledning till svenska och har inte ångrat det.
Mobiler, datorer och andra prylar kör jag dock fortfarande på engelska.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Nu verkar även PSA gå över till Android Automotive:

https://www.carscoops.com/2020/08/psa-g ... from-2023/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Polestar 2

Inlägg av Teslaspolen »

Tellus skrev:
Teslaspolen skrev:
signal-2020-08-04-120834_002.jpeg
signal-2020-08-04-120834_001.jpeg
Hittade en ovanlig syn i samhället idag. :)
Kinesiska invasionen har startat ;)
Den amerikanska invasionen började ju cirka redan 2014, och kom igång på allvar tre-fyra år senare. Och nu kommer kinserna och vill också ha en del av kakan. :!: När kommer tysken måntro?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:
...klipp...
Engelska? Det ska vara binärt! Det finns 10 slags människor, de som förstår binärt och de som inte gör det. :lol:

...klipp...
Fast i ASCII-koden så kan man ju tolka 10 som 10 (DEC) eller 16 (HEX) medans två binärt är 00000010 ;)
/Skämtdödaren

Edit: Rent principiellt så håller jag med dig. Alla dessa abstraktionslager blir man bara trött på. Binär maskinkod eller inget alls :D
Skriv svar