Sida 265 av 344

Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 17:54
av taliz
Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).


Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 18:29
av Anonymous FTW
Laban skrev:
Legato skrev:
Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.


Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.


Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.

Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..

Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. Hade de jämfört med en Model Y på bana hade det varit ännu mer fördel till Polestar 2. Dessutom hade Peder tyckt att den varit tråkigare att köra.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 19:19
av taliz
Anonymous FTW skrev:Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra.


Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 19:46
av Fredrik j
En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 23:12
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. /...


Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.

Fredrik j skrev:En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.

Som jag minns det så handlade det varken om vridstyvhet eller någon slags "USP"...

Som jag förstått det så kretsade väldigt mycket kring det så berömda instegspriset $35.000 när Tesla designade och konstruerade 3an. Man ville inte ha en för stor bil -- ju större desto tyngre, och tungt är ju som vi alla vet dåligt för elbilar. Och den andra viktiga faktorn är ju så klart luftmotståndet. Och det var det här som ställde till det. För att få en tillräckligt bra räckvidd på instegsmodellen så var man tvungen att göra vissa kompromisser.

För att få till den storlek 3an har nu, och även få till den taklinje som 3an har – och som ju är väldigt viktig för dess låga luftmotstånd – så gick det inte att även få till en mekanism för en halvkombilucka. En sån mekanism hade skymt sikten bakåt för mycket, eller inkräktat på huvudutrymmet bak eller sabbat taklinjen. Det kombinerade bakfönstret/glastaket var ju även detta en del av det här. Det maximerade takutrymmet i baksätet, maximerade sikten bak och blev även en unik designdetalj.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 03 aug 2020 23:28
av Fredrik j
Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 04 aug 2020 06:27
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.

8-) Tja...

Elon Musk på Twitter:
Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...

Källor:

https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/

https://twitter.com/Maxx_Madison/status ... k-space%2F

Re: Polestar 2

InläggPostat: 04 aug 2020 07:36
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.

8-) Tja...

Elon Musk på Twitter:
Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...

Källor:

https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/

https://twitter.com/Maxx_Madison/status ... k-space%2F


Precis vad jag menar. Om model3 skulle varit en hatchback hade det behövts mer balkar i taket precis ovanför baksätespassagerare. När man valde sedanvarianten kan man göra det mycket mer slimmad och ändå få bra vridstyvhet.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 04 aug 2020 20:02
av Teslaspolen
signal-2020-08-04-120834_002.jpeg
signal-2020-08-04-120834_001.jpeg


Hittade en ovanlig syn i samhället idag. :)

Re: Polestar 2

InläggPostat: 04 aug 2020 22:12
av Tellus
Teslaspolen skrev:
signal-2020-08-04-120834_002.jpeg
signal-2020-08-04-120834_001.jpeg


Hittade en ovanlig syn i samhället idag. :)


Kinesiska invasionen har startat ;)