Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare HelectriC » 06 aug 2020 06:43

Legato skrev:
Anderzzon skrev:
Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.

Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.

Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?

Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.

Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare zyax » 06 aug 2020 08:25

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.

Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.

Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.

Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.

Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav Teslaägare Legato » 06 aug 2020 08:40

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Anderzzon skrev:
Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.

Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.

Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?

Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.

Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!

Tvärtom? Jag skrev att jag tror det finns god chans att även PS2 får fantastiskt andrahandsvärde... Är bara inte lika säker som med Model 3.

Att Model 3 skulle få en ordentlig facelift kommande tre år tror jag är rätt osannolikt. Hade vi pratat fem år däremot...

Jag tror absolut Sverige är den marknad där PS2 har bäst chans att få riktigt fint andrahandsvärde, men det är trots allt ett nytt varumärke. Tight associerat med Volvo, men tror ändå många upplever det som mer kinesiskt än V.

Garanterat restvärde har man ju definitivt. Det jag undrade var ju om man även skyddas mot högre värde än väntat, med utköpsoption.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Verdi » 06 aug 2020 08:46

Legato skrev:
Anderzzon skrev:

PS2 kommer det finnas betydligt färre av och antagligen håller det upp värdet bättre. Särskilt som Model 3 snart får konkurrens från Model Y. Tycker även "Chargegate" oroar för Teslas del. Fast det kanske inte påverkar treorna lika mycket?
Verdi

Inläggav Fredrik j » 06 aug 2020 08:56

zyax skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.

Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.

Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.

Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.

Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...

Polestar är ett dotterbolag till Volvo.

Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet. Det finns som sagt ekonomiska fördelar med att åka elbil, framförallt som förmånsbil.

Många går och väntar på att kunna köpa en elbil även om det inte blir perfekt.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare zyax » 06 aug 2020 09:28

Fredrik j skrev:
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.

Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 06 aug 2020 09:36

zyax skrev:
Fredrik j skrev:

Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.

Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare zyax » 06 aug 2020 09:46

Fredrik j skrev:
zyax skrev:
Fredrik j skrev:

Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.

Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 06 aug 2020 10:02

zyax skrev:
Fredrik j skrev:
zyax skrev:
Fredrik j skrev:

Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.

Ändå valde man inte s60 som bas när man skulle göra sin bil.

Varumärken är marknadsföring. Skillnaderna är medvetet strategiska.

Läste att SUV står för över 70% av Volvos försäljning. Att då bygga elbil på något annat hade ju varit galet.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare taliz » 06 aug 2020 10:33

Det var ju bara CMA-plattan(XC40) som var framtagen för att överhuvudtaget kunna "elektrifieras", därav att PS2 bygger på den.
SPA som 60-90 bilarna byggs på går inte att använda helt enkelt.
SPA 2 som kommer inom några år skall dock funka för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon