Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Begränsas man av bilens väghållning så kör man alldeles för snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. Var lite därför jag tröttnade på mina BMW M2. Även när man körde på krokiga vägar så kändes skyltad hastighet som att man var ute och fiskörde. Skulle man ha nån som helst glädje av bilen fick man köra 110-120km/h på 70-väg. Vilket är roligt tills en unge springer ut framför en eller nåt liknande. Sen dess är jag inte särskilt sugen på "sportiga" bilar längre.

Vad är det för vits med att ha väghållning anpassad för bana (mer eller mindre) på allmän väg? Är bara stötigt och obekvämt. Det har ju de flesta som testat Polestar 2 också sagt. Att man inte ska välja till Performance-paketet då det faktiskt gör bilen sämre att ha till vardags.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:


Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:
Var inte dig jag syftade på.
Jag menar det kan vara lättare för sånna som mig Att ta steget över i elbilvärlden, om bilen liknar det jag kommer i från.
Det gör att jag tror PS2 kommer sälja bra, då inte alla vill ta steget helt ut till ”rymdskeppen” från Tesla.
Det var absolut inte meningen att kränka :?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:

Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:

Jag känner precis likadant. Är ganska färdig med Tesla om de inte fixar ljudisolering, utrustningsnivå och detaljfinish. Jag kan till och med tänka mig en ICE igen. (tills jag provkör en iaf. :D) Jag är rätt gammeldags av mig. Jag vill ha en BIL. Inte en självkörande iPad på hjul. Har aldrig känt mig 100% hemma hos Tesla. Men det går i vågor. Ibland gillar jag Tesla mer än annars. Beror lite på kontext också. På vem man pratar med. Är det elbilshatare så försvarar jag Tesla mer osv.

Men däremot behöver jag inte tramsa om att 0-100 inte är viktigt osv bara för att Tesla är bra på det. Det har varit viktigt för alla fram tills Tesla kom. Blir genomskinligt att hävda annat.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 2

Inlägg av mr_tt »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Öhlinsdämparna iallafall på standardinställning ger enl mig en sportigare körkänsla precis som för BMW med M-sport chassi.
Polestar precis som BMW kan upplevas stötigare i stadstrafik såklart, däremot när man kommer ut på större vägar..

Om man nu ska använda det ordet så tycker jag BMW 330e M-sport upplevs mkt stötigare än Polestar 2 PP

Föredrar man inte det bör man välja polestar 2 utan PP.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Begränsas man av bilens väghållning så kör man alldeles för snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. Var lite därför jag tröttnade på mina BMW M2. Även när man körde på krokiga vägar så kändes skyltad hastighet som att man var ute och fiskörde. Skulle man ha nån som helst glädje av bilen fick man köra 110-120km/h på 70-väg. Vilket är roligt tills en unge springer ut framför en eller nåt liknande. Sen dess är jag inte särskilt sugen på "sportiga" bilar längre.

Vad är det för vits med att ha väghållning anpassad för bana (mer eller mindre) på allmän väg? Är bara stötigt och obekvämt. Det har ju de flesta som testat Polestar 2 också sagt. Att man inte ska välja till Performance-paketet då det faktiskt gör bilen sämre att ha till vardags.
Jag kör Porsche Cayman och har inga problem med att njuta av bilens balans i 80-90. Naturligtvis drar jag ut den mer än så ibland.
Jag håller med om att många sportbilar blir tråkiga på vanlig väg eftersom man använder en sån liten del av prestandan. Nyare varianter av Porsche 718 har det problemet.
Jag tänker byta till öhlins road&track som är helt fantastisk balans mellan sport och komfort. En kompis har det på en 911.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av BrooklynS »

Öhlins och Brembo är varumärken. De gör stötdämpare och bromsok som används i racingcirkusen, men har naturligtvis en bredd med många olika produktlinjer för att överleva ekonomiskt och tjäna pengar.

Konsumenter har sällan någon aning om nånting. De tror oftast att "sportig" är lika med "hård" och därför måste ett "sportchassi" upplevas stötigt för att konsumenten skall bli nöjd. Alltså levererar Polestar med Öhlins ett hårt och stötigt chassi...

Går det fortare? Naturligtvis inte. Fjädringens främsta uppgift är att bibehålla greppet mot vägen, inte att upplevas stötigt.

Om vi jämför standardfjädring och högspecad tex Öhlins i snöskotrar och motorcyklar (som jag har lite mer erfarenhet av) så är det snarare så att Öhlinsfjädringen ger större kontroll över hela registret samt betydligt större möjligheter att justera efter vikt, körstil och underlag. Det krävs också att man gör dessa justeringar för att få ut mervärdet, annars är det bara dyrt bling. Vidare renoverar man betydligt oftare (mindre inre friktion, mer slitage på oljan, ventilpaket osv).

Brembo handlar om varumärke, ingenting annat. Större bromsskivor och flerkolvsok (större belägg) ger teoretiskt ökad kapacitet, men det har inte varit ett problem på bilar sedan många många år. Viktigare för bromseffektivitet och "känsla" är värmeavledning/kylning och typ av belägg.


"Performance" är ett utrustningspaket som ger köparen lite extra medvetenhet. Bilen blir inte ett dugg snabbare, men den skiljer sig från vanliga Polestar, ger väl lite stolthet och förhoppningsvis möjlighet att labba lite med fjödringsinställningar för den som verkligen är intresserad. Ungefär som track mode på Tesla M3P, mest en gimmick för 99,9995% av köparna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

lawe skrev:
Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Jag tror anledningen till att Öhlins teknologi inte är elektroniskt justerbar är att det inte är tillåtet i många racingklasser och att det styr fokus.
Men det är väl egentligen bara en teori. Öhlins road&track till min porsche är mekaniskt justerbart.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

lawe skrev:
Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.

Jag hade det adaptiva chassit på ett par 3-serie och det var väldigt bra tycker jag. Kännarna tyckte väl att det inte var helt optimalt men för mig så var det grymt bra att kunna växla mellan "comfort" och "sport" beroende på väg, hastighet och humör.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

mroek skrev:
HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.
Iofs säger den här bilden från deras youtube klipp att det är möjligt till höjdjustering, och även hårdheten kan ställas samt hur den arbetar i låg och hög fart.

https://www.ohlins.com/2019/07/ӧhlins-a ... -fastback/

Bild
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 2 gång.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Höjden är inte justerbar. Och en bild på dämparen på polestar.com är felaktig. Längst ner på den här sidan finns en bild på en dämpare men så ser inte de ut i verkligheten: https://www.polestar.com/uk/press/press ... -in-detail Lite fult att de photoshoppat in polestarloggan på en dämpare som inte sitter i bilen.

https://support.polestar.com/uk/polesta ... -setting*/
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

hooked skrev:
Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Snittförbrukning på motorväg 120 km/h 268wh/km
Senast redigerad av Nilp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av BrooklynS »

Nilp skrev:
Snittförbrukning på motorväg hittills 260wh/km
:o
Tesla Y LR -22 EAP
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

BrooklynS skrev:
Nilp skrev:
Snittförbrukning på motorväg hittills 260wh/km
:o
Trist att han inte vill säga hur snabbt han kör. Det gör det svårt att bedömma om konsumptionen är rimlig eller inte. Någon i live-chatten påpekade att det är motvind på 19 km/h, så ligger han i 130+ är det inte anmärkingsvärt hög konsumption. Undrar vad konsumptionen hade varit i XC40 under samma förhållanden, känns inte så lovande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

Edit: Han har kört snart 20mil. Snitthastighet 115km/h förbrukning 256wh/km. Denna sträcka är A-B-A så hade han motvind åt ett håll så var det rejäl medvind åt andra hållet
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

Nilp skrev:
Edit: Han har kört snart 20mil. Snitthastighet 115km/h förbrukning 256wh/km. Denna sträcka är A-B-A så hade han motvind åt ett håll så var det rejäl medvind åt andra hållet
100-8% på sträcka av 261km. Snitthastighet 108km/h med förbrukning 246wh/km
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

hooked skrev:
Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Stolarna är helt klart en aning varmare än de S-line-stolar vi hade i A4:an. Det är inte så att jag sitter och svettas för det men jag har noterat att de är varmare. Beige är ju inte direkt det man vill ha i en P2 kan jag tycka. Dessutom var de bilar på elbilsmässan som hade beige skinn missfärgade av alla jeansrumpor som provsuttit bilarna. Mycket bra strålkastare som sagt. Betydligt bättre än Audi Matrix Led
Skriv svar