Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Stevvee » 14 sep 2020 06:42

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!

Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?

Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
Stevvee

Inläggav lawe » 14 sep 2020 08:03

Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
lawe

Inläggav Fredrik j » 14 sep 2020 08:32

lawe skrev:Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.

Jag tror anledningen till att Öhlins teknologi inte är elektroniskt justerbar är att det inte är tillåtet i många racingklasser och att det styr fokus.
Men det är väl egentligen bara en teori. Öhlins road&track till min porsche är mekaniskt justerbart.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 sep 2020 08:37

lawe skrev:Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Jag hade det adaptiva chassit på ett par 3-serie och det var väldigt bra tycker jag. Kännarna tyckte väl att det inte var helt optimalt men för mig så var det grymt bra att kunna växla mellan "comfort" och "sport" beroende på väg, hastighet och humör.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 sep 2020 08:39

Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!

Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?

Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?

vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Polestar 2
Model S 75D -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav mroek » 14 sep 2020 12:30

HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:

Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.
mroek

Polestar 2

Inläggav Stevvee » 14 sep 2020 13:29

mroek skrev:
HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:[quote="HelectriC"]
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!

Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.[/quote]Iofs säger den här bilden från deras youtube klipp att det är möjligt till höjdjustering, och även hårdheten kan ställas samt hur den arbetar i låg och hög fart.

[url]https://www.ohlins.com/2019/07/ӧhlins-adjustable-dampers-offered-new-polestar-2-electric-fastback/[/url]

Bild
Senast redigerad av Stevvee 14 sep 2020 14:59, redigerad totalt 2 gånger.
Stevvee

Inläggav lawe » 14 sep 2020 14:49

Höjden är inte justerbar. Och en bild på dämparen på polestar.com är felaktig. Längst ner på den här sidan finns en bild på en dämpare men så ser inte de ut i verkligheten: https://www.polestar.com/uk/press/press ... -in-detail Lite fult att de photoshoppat in polestarloggan på en dämpare som inte sitter i bilen.

https://support.polestar.com/uk/polesta ... -setting*/
lawe

Inläggav hooked » 16 sep 2020 19:30

Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
hooked

Inläggav elbilist Nilp » 16 sep 2020 19:40

hooked skrev:Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.

Snittförbrukning på motorväg 120 km/h 268wh/km
Senast redigerad av Nilp 16 sep 2020 19:42, redigerad totalt 1 gång.
Nilp
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon