Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?HelectriC skrev:Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Re: Polestar 2
Jag tror anledningen till att Öhlins teknologi inte är elektroniskt justerbar är att det inte är tillåtet i många racingklasser och att det styr fokus.lawe skrev:Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Men det är väl egentligen bara en teori. Öhlins road&track till min porsche är mekaniskt justerbart.
Re: Polestar 2
lawe skrev:Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Jag hade det adaptiva chassit på ett par 3-serie och det var väldigt bra tycker jag. Kännarna tyckte väl att det inte var helt optimalt men för mig så var det grymt bra att kunna växla mellan "comfort" och "sport" beroende på väg, hastighet och humör.
Re: Polestar 2
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.Stevvee skrev:Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?HelectriC skrev:Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.HelectriC skrev:vet inte, får undersöka när jag fått bilen.Stevvee skrev:Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?HelectriC skrev:Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Polestar 2
Iofs säger den här bilden från deras youtube klipp att det är möjligt till höjdjustering, och även hårdheten kan ställas samt hur den arbetar i låg och hög fart.mroek skrev:Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.HelectriC skrev:vet inte, får undersöka när jag fått bilen.Stevvee skrev:Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?HelectriC skrev:Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
https://www.ohlins.com/2019/07/ӧhlins-a ... -fastback/
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 2 gång.
Re: Polestar 2
Höjden är inte justerbar. Och en bild på dämparen på polestar.com är felaktig. Längst ner på den här sidan finns en bild på en dämpare men så ser inte de ut i verkligheten: https://www.polestar.com/uk/press/press ... -in-detail Lite fult att de photoshoppat in polestarloggan på en dämpare som inte sitter i bilen.
https://support.polestar.com/uk/polesta ... -setting*/
https://support.polestar.com/uk/polesta ... -setting*/
Re: Polestar 2
Tittar på Teslabjörn som kör live stream.
Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt
han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.
strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt
han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.
strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Re: Polestar 2
Snittförbrukning på motorväg 120 km/h 268wh/kmhooked skrev:Tittar på Teslabjörn som kör live stream.
Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt
han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.
strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Senast redigerad av Nilp, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Trist att han inte vill säga hur snabbt han kör. Det gör det svårt att bedömma om konsumptionen är rimlig eller inte. Någon i live-chatten påpekade att det är motvind på 19 km/h, så ligger han i 130+ är det inte anmärkingsvärt hög konsumption. Undrar vad konsumptionen hade varit i XC40 under samma förhållanden, känns inte så lovande.BrooklynS skrev:Nilp skrev:Snittförbrukning på motorväg hittills 260wh/km
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Polestar 2
Edit: Han har kört snart 20mil. Snitthastighet 115km/h förbrukning 256wh/km. Denna sträcka är A-B-A så hade han motvind åt ett håll så var det rejäl medvind åt andra hållet
Re: Polestar 2
100-8% på sträcka av 261km. Snitthastighet 108km/h med förbrukning 246wh/kmNilp skrev:Edit: Han har kört snart 20mil. Snitthastighet 115km/h förbrukning 256wh/km. Denna sträcka är A-B-A så hade han motvind åt ett håll så var det rejäl medvind åt andra hållet
Re: Polestar 2
Stolarna är helt klart en aning varmare än de S-line-stolar vi hade i A4:an. Det är inte så att jag sitter och svettas för det men jag har noterat att de är varmare. Beige är ju inte direkt det man vill ha i en P2 kan jag tycka. Dessutom var de bilar på elbilsmässan som hade beige skinn missfärgade av alla jeansrumpor som provsuttit bilarna. Mycket bra strålkastare som sagt. Betydligt bättre än Audi Matrix Ledhooked skrev:Tittar på Teslabjörn som kör live stream.
Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt
han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.
strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Re: Polestar 2
Jag körde en sträcka på ca 10 mil enkel väg (totalt 20 alltså) ikväll i rejält blåsigt väder och 7 grader celsius. Lugn körning med farthållare på 70 - 90. 27Kwh/100km ena vägen och 22Kwh/100km tillbaka. Så visst gör vinden en hel del.
Re: Polestar 2
22 kWh/100 km låter väldigt högt om du körde 70-90 km/h och hade medvind.lawe skrev:Jag körde en sträcka på ca 10 mil enkel väg (totalt 20 alltså) ikväll i rejält blåsigt väder och 7 grader celsius. Lugn körning med farthållare på 70 - 90. 27Kwh/100km ena vägen och 22Kwh/100km tillbaka. Så visst gör vinden en hel del.
Re: Polestar 2
Det är dubbelt så mycket som det borde vara.vigge50 skrev:22 kWh/100 km låter väldigt högt om du körde 70-90 km/h och hade medvind.lawe skrev:Jag körde en sträcka på ca 10 mil enkel väg (totalt 20 alltså) ikväll i rejält blåsigt väder och 7 grader celsius. Lugn körning med farthållare på 70 - 90. 27Kwh/100km ena vägen och 22Kwh/100km tillbaka. Så visst gör vinden en hel del.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
Hade inte exakt koll på vindarna och det gick en middag mellan körningarna så den har kanske kantrat en aning. Men jag reagerade på skillnaden (ovan elbilsförare som jag är)
Re: Polestar 2
Björn gjorde ett test tidiagare och då var förbrukningen
90km/h -> 167 Wh/km (269 Wh/mi)
120km/h -> 229 Wh/km (368 Wh/mi).
Så vindarna påverkar (har nog liten betydelse om det är med eller motvind)
90km/h -> 167 Wh/km (269 Wh/mi)
120km/h -> 229 Wh/km (368 Wh/mi).
Så vindarna påverkar (har nog liten betydelse om det är med eller motvind)
Re: Polestar 2
Det var väl dock standard PS2, dvs inte Performance.Mickep skrev:Björn gjorde ett test tidiagare och då var förbrukningen
90km/h -> 167 Wh/km (269 Wh/mi)
120km/h -> 229 Wh/km (368 Wh/mi).
Så vindarna påverkar (har nog liten betydelse om det är med eller motvind)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Men SÅ stor skillnad kan det inte vara med dämpare. (så mycket väger de inte) så amn undrar nästan om handbromsen låg på.
Vem vill köpa pepe versionen då?
Vem vill köpa pepe versionen då?
Re: Polestar 2
Det är större bromsar och 20" hjul, det gör en del.Mickep skrev:Men SÅ stor skillnad kan det inte vara med dämpare. (så mycket väger de inte) så amn undrar nästan om handbromsen låg på.
Vem vill köpa pepe versionen då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
11:30 blev det.taliz skrev:På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.
Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ingen supertid direkt, slagen av SR+ om jag minns rätttaliz skrev:11:30 blev det.taliz skrev:På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.
Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket