Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

lawe skrev:
Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Jag tror anledningen till att Öhlins teknologi inte är elektroniskt justerbar är att det inte är tillåtet i många racingklasser och att det styr fokus.
Men det är väl egentligen bara en teori. Öhlins road&track till min porsche är mekaniskt justerbart.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

lawe skrev:
Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.

Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.

Jag hade det adaptiva chassit på ett par 3-serie och det var väldigt bra tycker jag. Kännarna tyckte väl att det inte var helt optimalt men för mig så var det grymt bra att kunna växla mellan "comfort" och "sport" beroende på väg, hastighet och humör.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

mroek skrev:
HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.
Man kan inte ställa höjden, då det inte är traditionella coilovers. Var dämpar har endast ett ratt för justering, så bump och rebound kan inte justeras var för sig.
Iofs säger den här bilden från deras youtube klipp att det är möjligt till höjdjustering, och även hårdheten kan ställas samt hur den arbetar i låg och hög fart.

https://www.ohlins.com/2019/07/ӧhlins-a ... -fastback/

Bild
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 2 gång.
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Höjden är inte justerbar. Och en bild på dämparen på polestar.com är felaktig. Längst ner på den här sidan finns en bild på en dämpare men så ser inte de ut i verkligheten: https://www.polestar.com/uk/press/press ... -in-detail Lite fult att de photoshoppat in polestarloggan på en dämpare som inte sitter i bilen.

https://support.polestar.com/uk/polesta ... -setting*/
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

hooked skrev:
Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Snittförbrukning på motorväg 120 km/h 268wh/km
Senast redigerad av Nilp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av BrooklynS »

Nilp skrev:
Snittförbrukning på motorväg hittills 260wh/km
:o
Tesla Y LR -22 EAP
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

BrooklynS skrev:
Nilp skrev:
Snittförbrukning på motorväg hittills 260wh/km
:o
Trist att han inte vill säga hur snabbt han kör. Det gör det svårt att bedömma om konsumptionen är rimlig eller inte. Någon i live-chatten påpekade att det är motvind på 19 km/h, så ligger han i 130+ är det inte anmärkingsvärt hög konsumption. Undrar vad konsumptionen hade varit i XC40 under samma förhållanden, känns inte så lovande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

Edit: Han har kört snart 20mil. Snitthastighet 115km/h förbrukning 256wh/km. Denna sträcka är A-B-A så hade han motvind åt ett håll så var det rejäl medvind åt andra hållet
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

Nilp skrev:
Edit: Han har kört snart 20mil. Snitthastighet 115km/h förbrukning 256wh/km. Denna sträcka är A-B-A så hade han motvind åt ett håll så var det rejäl medvind åt andra hållet
100-8% på sträcka av 261km. Snitthastighet 108km/h med förbrukning 246wh/km
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

hooked skrev:
Tittar på Teslabjörn som kör live stream.

Han klagar konstant på att han svettas i stolarna och att materialet är skräp. Han började svettas rejält på ryggen efter mindre än en timmes körning. Inte någon höjdare alls. Vet att man beställa skinnsäten med ventilation, men vem vill ha beige interiör? känns gubbigt :?

han säger också att bilen är ganska bullrig. betydligt bullrigare än Model S han körde nyligen.

strålkastarna mycket bra, men bländar mötande trafik och är ställda för högt.
Stolarna är helt klart en aning varmare än de S-line-stolar vi hade i A4:an. Det är inte så att jag sitter och svettas för det men jag har noterat att de är varmare. Beige är ju inte direkt det man vill ha i en P2 kan jag tycka. Dessutom var de bilar på elbilsmässan som hade beige skinn missfärgade av alla jeansrumpor som provsuttit bilarna. Mycket bra strålkastare som sagt. Betydligt bättre än Audi Matrix Led
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag körde en sträcka på ca 10 mil enkel väg (totalt 20 alltså) ikväll i rejält blåsigt väder och 7 grader celsius. Lugn körning med farthållare på 70 - 90. 27Kwh/100km ena vägen och 22Kwh/100km tillbaka. Så visst gör vinden en hel del.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

lawe skrev:
Jag körde en sträcka på ca 10 mil enkel väg (totalt 20 alltså) ikväll i rejält blåsigt väder och 7 grader celsius. Lugn körning med farthållare på 70 - 90. 27Kwh/100km ena vägen och 22Kwh/100km tillbaka. Så visst gör vinden en hel del.
22 kWh/100 km låter väldigt högt om du körde 70-90 km/h och hade medvind.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av BrooklynS »

vigge50 skrev:
lawe skrev:
Jag körde en sträcka på ca 10 mil enkel väg (totalt 20 alltså) ikväll i rejält blåsigt väder och 7 grader celsius. Lugn körning med farthållare på 70 - 90. 27Kwh/100km ena vägen och 22Kwh/100km tillbaka. Så visst gör vinden en hel del.
22 kWh/100 km låter väldigt högt om du körde 70-90 km/h och hade medvind.
Det är dubbelt så mycket som det borde vara.
Tesla Y LR -22 EAP
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Hade inte exakt koll på vindarna och det gick en middag mellan körningarna så den har kanske kantrat en aning. Men jag reagerade på skillnaden (ovan elbilsförare som jag är)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Björn gjorde ett test tidiagare och då var förbrukningen
90km/h -> 167 Wh/km (269 Wh/mi)
120km/h -> 229 Wh/km (368 Wh/mi).
Så vindarna påverkar (har nog liten betydelse om det är med eller motvind)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Björn gjorde ett test tidiagare och då var förbrukningen
90km/h -> 167 Wh/km (269 Wh/mi)
120km/h -> 229 Wh/km (368 Wh/mi).
Så vindarna påverkar (har nog liten betydelse om det är med eller motvind)
Det var väl dock standard PS2, dvs inte Performance.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Men SÅ stor skillnad kan det inte vara med dämpare. (så mycket väger de inte) så amn undrar nästan om handbromsen låg på.
Vem vill köpa pepe versionen då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Men SÅ stor skillnad kan det inte vara med dämpare. (så mycket väger de inte) så amn undrar nästan om handbromsen låg på.
Vem vill köpa pepe versionen då?
Det är större bromsar och 20" hjul, det gör en del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.

Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
11:30 blev det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Polestar 2

Inlägg av LasseTM »

taliz skrev:
taliz skrev:
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.

Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
11:30 blev det.
Ingen supertid direkt, slagen av SR+ om jag minns rätt
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar