Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare mikebike » 15 nov 2020 15:59

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.

Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.

Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.

Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?

Frågan är om det kom som en total överraskning och de fick börja om från scratch?
Det tar ju ett antal år att utveckla en bil, men här verkar det som om man startat utvecklingen av infotainment och app alldeles nyss?
Är det samarbetsproblem med Google, typ att Google aldrig hade en tanke på att det skulle finnas en app (låter långsökt)?
I dagsläget går det inte ens att sätta en tid (i bilen) för att starta värmaren. Något som gick redan på sjuttiotalet i ICE-bilar. Den 343:a jag körde när jag gick på gymnasiet 79-81 hade t.o.m. digital timer (som jag tillverkat av en armbandsklocka). 8-)
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 16:17

Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare mikebike » 15 nov 2020 16:24

Fredrik j skrev:Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.

Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 16:28

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.

Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.

Ingen bil på marknaden. Färdig fabrik. Bara utvecklingskostnader utan intäkter?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 nov 2020 16:38

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.

Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.

Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.

Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?

Det gäller väl också OTA?
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Anonymous FTW » 15 nov 2020 17:28

mikebike skrev:

Volvo ligger så bra till att de ska sälja utsläppsrätter till Ford, precis som Tesla gör till Fiat.

Källa:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/volvo-saljer-utslappsratter-till-ford/
Senast redigerad av Anonymous FTW 15 nov 2020 20:11, redigerad totalt 2 gånger.
Anonymous FTW

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 17:32

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:

Det gäller väl också OTA?

Ja naturligtvis gäller det även OTA.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare HelectriC » 18 nov 2020 14:36

Polestar 2 blev årets bil "folkets favorit" i Norge :D

https://www.dinside.no/motor/polestar-2 ... r/73073306
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 nov 2020 21:10

Fick precis mail från Polestar att som kompensation för initiala problem så får jag 5500kr att ladda för genom Plugsurfing. Det och 1års extra garanti måste man ändå ge Polestar är en fin gest och gör definitivt att jag känner mig som en uppskattad kund!
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav lawe » 19 nov 2020 21:39

Jag fick ett mail där de kompenserar med 10 automattvättar på Cirkle-K (3.690kr) samt en genomgång av fälgar med ev reparation av skrapmärken inom 2år/3000mil och den tidigare utlovade förlängningen av garantin. Ändå snyggt att de anstränger sig!
lawe

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon