Sida 360 av 395

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 15:59
av mikebike
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.


Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.

Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.


Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?

Frågan är om det kom som en total överraskning och de fick börja om från scratch?
Det tar ju ett antal år att utveckla en bil, men här verkar det som om man startat utvecklingen av infotainment och app alldeles nyss?
Är det samarbetsproblem med Google, typ att Google aldrig hade en tanke på att det skulle finnas en app (låter långsökt)?
I dagsläget går det inte ens att sätta en tid (i bilen) för att starta värmaren. Något som gick redan på sjuttiotalet i ICE-bilar. Den 343:a jag körde när jag gick på gymnasiet 79-81 hade t.o.m. digital timer (som jag tillverkat av en armbandsklocka). 8-)

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 16:17
av Fredrik j
Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 16:24
av mikebike
Fredrik j skrev:Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.

Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 16:28
av Fredrik j
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.

Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.


Ingen bil på marknaden. Färdig fabrik. Bara utvecklingskostnader utan intäkter?

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 16:38
av Svenssons
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.


Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.

Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.


Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?

Det gäller väl också OTA?

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 17:28
av Anonymous FTW
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:Jag tror polestar har varit tvungen att få ut sin första bil innan mjukvara/elektronik var färdig.
Möjligen tänkte man att kan tesla skeppa och utveckla färdigt löpande sen så kan väl polestar. Skillnaden är ju att tesla haft OTA.

Varför hade de så bråttom?
Det är ju inte som VW som måste kränga en massa nollutsläppsbilar för att få ned totala medelförbrukningen.
Stark kontrast mot Volvo som inte marknadsfört sin XC40 P8 speciellt hårt, och inte levererat några bilar. Det finns inte ens några "för titt" hos åf.


Volvo ligger så bra till att de ska sälja utsläppsrätter till Ford, precis som Tesla gör till Fiat.

Källa:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/volvo-saljer-utslappsratter-till-ford/

Re: Polestar 2

InläggPostat: 15 nov 2020 17:32
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:även utan SW-uppdateringen som ska göra kompletta OTA-uppdateringar möjliga så funkar infotainmentsystemet med OTA redan nu.


Volvo har ju uppdaterat infotainment OTA sedan 2015 på senaste generationen av bilar.

Volvo har även haft en fungerande app i 10 år.
Det verkar inte spela någon roll. Däremot har Polestar fått ärva ratt och signaturlysen från Volvo.


Volvo sålde ju sin app till VW för ett par år sedan. Ska vi gissa att man inte kan använda den på sina nya generationer av fordon utan tänker förlita sig på något från Google?

Det gäller väl också OTA?


Ja naturligtvis gäller det även OTA.

Re: Polestar 2

InläggPostat: 18 nov 2020 14:36
av HelectriC
Polestar 2 blev årets bil "folkets favorit" i Norge :D

https://www.dinside.no/motor/polestar-2 ... r/73073306

Re: Polestar 2

InläggPostat: 19 nov 2020 21:10
av HelectriC
Fick precis mail från Polestar att som kompensation för initiala problem så får jag 5500kr att ladda för genom Plugsurfing. Det och 1års extra garanti måste man ändå ge Polestar är en fin gest och gör definitivt att jag känner mig som en uppskattad kund!

Re: Polestar 2

InläggPostat: 19 nov 2020 21:39
av lawe
Jag fick ett mail där de kompenserar med 10 automattvättar på Cirkle-K (3.690kr) samt en genomgång av fälgar med ev reparation av skrapmärken inom 2år/3000mil och den tidigare utlovade förlängningen av garantin. Ändå snyggt att de anstränger sig!