Sida 150 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 23 jan 2021 13:56
av HelectriC
Nej, men hon bryr ju sig inte egentligen, nu råkade bilen bete sig ovanlig säkert och stabilt och då gillade hon det. Känns ju onödigt att hon ska ha alla bells and whistles när hon egentligen inte bryr sig, men det gör jag. Jag är bilintresserad, inte hon!

Re: Polestar 2

Postat: 23 jan 2021 15:09
av MWall
HelectriC skrev:
Nej, men hon bryr ju sig inte egentligen, nu råkade bilen bete sig ovanlig säkert och stabilt och då gillade hon det. Känns ju onödigt att hon ska ha alla bells and whistles när hon egentligen inte bryr sig, men det gör jag. Jag är bilintresserad, inte hon!
Retas bara. ;) Samma här. Vi har en Model S och en i3. Jag har sagt att hon får ta vilken bil hon vill nu när jag sitter hemma och jobbar men hon tar i princip alltid i3:an. Hon säger att den passar henne bra. Liten och smidig. man sitter relativt högt osv. Var nära att byta bort den mot en Model 3 hösten 2019 men då hon visade noll entusiasm så gick det inte. Hon blev nästan sur. Det var ju inget fel på BMW:n liksom... :lol: Så nu får hon slita på den på obestämd framtid.

Re: Polestar 2

Postat: 28 jan 2021 22:45
av HelectriC
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu

Re: Polestar 2

Postat: 28 jan 2021 23:09
av martinot
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Gott att OTA äntligen är ute (inte en dag för tidigt)! :)

Vad är förresten max laddeffekt för de som har senaste mjukvaran?

Re: Polestar 2

Postat: 28 jan 2021 23:22
av joel80
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?

Re: Polestar 2

Postat: 28 jan 2021 23:23
av Zalman3
Är det ingen som hört nåt mera om 2wd versionen som lanseras snart?

Re: Polestar 2

Postat: 28 jan 2021 23:34
av taliz
https://www.kvd.se/auktioner/polestar-2-408hk-97049
Första på auktion?
Udda att de säljer innan bonusen kommit.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 00:04
av Legato
taliz skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/polestar-2-408hk-97049
Första på auktion?
Udda att de säljer innan bonusen kommit.
Mmm korkat om det är någon som haft ett reellt val, men man får väl anta att det är ett dödsbo eller någon som behövt flytta utomlands eller liknande.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 07:29
av Edward123
joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?
De minskar bufferten som finns kvar när bilen säger att den är tom från 70 km till 20km.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 09:29
av Anderzzon
Edward123 skrev:
joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?
De minskar bufferten som finns kvar när bilen säger att den är tom från 70 km till 20km.
Är det bekräftat att det är så? I deras release note nämner de räckviddsförbättringar typ sist. En så stor förbättring borde de ju nämna typ först.
Men vad innebär detta i praktiken? Att man idag kan köra 70 km efter att mätaren står på 0 och efter uppdateringen kan man endast köra 20 km under 0?

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 09:42
av HelectriC
Jepp!

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 09:44
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Gott att OTA äntligen är ute (inte en dag för tidigt)! :)

Vad är förresten max laddeffekt för de som har senaste mjukvaran?
Oklart, men antar att bilen nu kommer närmre de utlovade 150kW, tidigare verkar folk max fått 135kW. Svårt att testa nu under vintern i vår del av världen, men kanske även vinterladdhastighet är förbättrad.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 09:51
av joel80
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 09:56
av Anderzzon
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 10:39
av Fredrik j
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 10:48
av HelectriC
Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
fast man behöver kanske inte ha 70km kvar när det står "0km" i displayen? Det medför ju också att man kör runt i "limp mode" och det är lite jobbigt.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 13:03
av Anderzzon
HelectriC skrev:
fast man behöver kanske inte ha 70km kvar när det står "0km" i displayen? Det medför ju också att man kör runt i "limp mode" och det är lite jobbigt.

Just det får mig att vara försiktigt skeptisk till detta. Varför skulle de ha lagt nästan 15% som säkerhetsmarginal i botten från första början. På de filmer jag har sett på Youtube så verkar Polestaren börja begränsa effekten rätt så tidigt. Undrar om de kommer ändra gränsen för detta eller kommer bilarna börjar begränsa effekten redan när det är typ 20-30% kvar?

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 21:26
av martinot
Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Nja, tror det handlar mer om att det inte kan och vet precis allt från början (som alla tillverkare). Då kan Polestar ta det säkra före det osäkra, och sedan när de har mer statistik och data, så kan de justera och optimera lösningen för kunderna.

Speciellt nu när Polestar har OTA så öppnar ju sig många möjligheter som inte kostar lika mycket pengar (dyrt att ta in kunders bilar på verkstad) eller krångligt för kunderna (bökigt att behöva åka till verkstad för att fixa något som inte är kritiskt).

Tycker det låter som Polestar/Volvo gjort sitt jobb, och är med på banan att förbättra sina kunders bilar!

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 21:56
av HelectriC
Det är väl lite som när Tesla uncorkade 75D bilarna. När man var säker på kvaliteten så kunde man släppa loss lite mer.

Re: Polestar 2

Postat: 29 jan 2021 21:59
av HelectriC
Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Nej, det verkar inte troligt. Inte många kommer komma ihåg denna uppdatering om 6månader. Att man skulle göra ett sånt ståhej enbart för de första få kunderna för att kopiera teslas OTA låter väldigt långsökt. Man gör helt enkelt vad som är möjligt för att förbättra bilarna, och det är ju i linje med Tesla och trevligt istället för tex Audi som vägrar ge de första köparna de förbättringar man hittade på efter några månader.

Re: Polestar 2

Postat: 30 jan 2021 10:48
av Anonymous FTW
Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Låter lite kontraproduktivt. Håller inne med bra saker så riskerar ju bilen att få sämre omdömen jämfört med konkurrenterna i alla de premiärtester som sker både i papperstidningar och på nätet, tror ingen seriös tillverkare vill riskera att deras nylanserade bil får sämre betyg i Auto Motor och Sport eller hos Teknikens Värld.

Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.

Med det sagt så var det rätt trevliga saker med i kommande uppdatering:

"Den nya mjukvaruuppdateringen kommer släppas i omgångar, via OTA, från sent i februari. Denna mjukvara finns redan tillgänglig i verkstäderna och kommer installeras i nya bilar och bilar som redan finns på verkstäderna.
Versionsinformation för mjukvaruuppdatering: P2104.1
- Android 10 (Q)
- Admin-rättigheter för bilprofiler: tillåter profilens ägare att genomföra fabriksåterställning.
- Harman Kardon premium audio: förbättrat surroundljud
- Radio: FM/DAB-länkning för en sömlös lyssnarupplevelse. (OBS: radiofavoriter kommer raderas och behöver programmeras om.)
- Visualiering av luftkvalitet (endast Kina)
- Klimatanläggningstimers: stabilitetsförbättringar
- 360-kamera: kvalitets- och stabilitetsförbättringar
- Bluetooth: telefonens favoritkontakter synkas nu med bilen; generella kvalitets- och stabilitetsförbättringar.
- Ägarmanual: kvalitetsförbättringar
- Connected Safety (Europa, Nordamerika): molnbaserad säkerhetsinformation delas mellan Polestar- och Volvobilar. Detta hjälper till att förbättra körsäkerheten genom att varna förare för potentiella faror.
- Räckviddsförbättringar
- DC-laddning: stegvisa hastighetsförbättringar
- AC-laddning: stabilitetsförbättringar"


Sen uppdateras ju apparna löpande i vanlig ordning oberoende av Polestars egna OTA också:

"Google Maps i Polestar 2 är optimerad för elbilar. Applikationen uppdateras separat från bilens mjukvara och är inte en del av OTA-uppdateringarna. Den senaste versionen kommer alltid installeras, så länge du har aktiverat automatiska uppdateringar i Google Play-butiken. Den senaste versionen av Google Maps innehåller mer detaljerad information om tillgängliga betalningssätt vid publika laddningsstationer, vilket förbättrar din möjlighet att välja den mest passande laddningsstationen."

Källa https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/

Mer läsning om Google Maps uppdateringen:
https://www.engadget.com/google-maps-el ... AfVCAuEYWM

Re: Polestar 2

Postat: 30 jan 2021 10:57
av martinot
Anonymous FTW skrev:
Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Vi har fått mjukvaruuppdateringar på verkstaden tidigare även med våra Volvo (skedde oftast via OBD-BT), och nu senaste 9 åren även på vår Mercedes. Men detta är inget unikt, och något som i princip alla bilar haft de senaste 25 åren.

Det är däremot ett väldigt dyrt (för verkstaden/tillverkaren) och krångligt (för kunden) sätt att uppdatera mjukvaran. Speciellt om man har en modern agil metod och process där man kontinuerligt förbättrar produkter och kundupplevelser.

Förr i tiden så fick man även gå in till sin telefonbutik för att få sin mobil uppdaterad. Tror inte många skulle acceptera ett sådant gammaldags förfarande idag.

Samma sak kommer hända med bilmarknaden; kunder kommer väldigt snart inte längre acceptera att tvingas boka tid, ta ledigt, och åka (ibland flera mil) till verkstaden för att få en programuppdatering.

Re: Polestar 2

Postat: 30 jan 2021 11:05
av Fredrik j
Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.

Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.

Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.

Re: Polestar 2

Postat: 30 jan 2021 11:32
av Anonymous FTW
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Vi har fått mjukvaruuppdateringar på verkstaden tidigare även med våra Volvo (skedde oftast via OBD-BT), och nu senaste 9 åren även på vår Mercedes. Men detta är inget unikt, och något som i princip alla bilar haft de senaste 25 åren.

Det är däremot ett väldigt dyrt (för verkstaden/tillverkaren) och krångligt (för kunden) sätt att uppdatera mjukvaran. Speciellt om man har en modern agil metod och process där man kontinuerligt förbättrar produkter och kundupplevelser.

Förr i tiden så fick man även gå in till sin telefonbutik för att få sin mobil uppdaterad. Tror inte många skulle acceptera ett sådant gammaldags förfarande idag.

Samma sak kommer hända med bilmarknaden; kunder kommer väldigt snart inte längre acceptera att tvingas boka tid, ta ledigt, och åka (ibland flera mil) till verkstaden för att få en programuppdatering.
Ja precis samma på mobiler, först fick man anlita verkstad, sedan kunde/fick man hitta uppdateringar via tillverkarens egna program/hemsida och ladda ner via datorn och slutligen via OTA. BMW:s utveckling har varit precis så.

Re: Polestar 2

Postat: 30 jan 2021 12:38
av martinot
Fredrik j skrev:
Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.

Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.

Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.

Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.