Sida 168 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 04 maj 2021 11:24
av martinot
HelectriC skrev:
Äntligen! På måndag börjar utrullningen OTA av app och mobil som nyckel. Det var på tiden! Blir kul att testa hur det funkar.
Kul! :)

Alla bilar (nästan) har ju appar för fjärrstyrning/fjärrstatus, men något som jag verkligen uppskattar när jag tar vår M3 är ju just den telefonbaserade nyckeln. Så otroligt smidigt jämfört med när jag tar vår fossil-Merca!

Är övertygad om att detta kommer att bli lika uppskattat av er med PS2. Helt suverän funktion som många av er (som inte har haft en M3) kommer upptäcka rätt snabbt.

Men kan bara gratulera er PS2-användare att Polestar/Volvo tagit fram en liknande funktion för er. Ni kommer älska den, och kul att de rullar ut flera OTA-uppdateringar för PS2 med bra fart nu!

Re: Polestar 2

Postat: 04 maj 2021 13:11
av Mickep
Den sägs också vara säkrare än vanlig nyckel (svårare att skimma) och skall kunna känna av från vilket håll användaren närmar sig så den kan låsa upp laddluckan eller motsvarande dörr.

Re: Polestar 2

Postat: 04 maj 2021 13:24
av HelectriC
Mickep skrev:
Den sägs också vara säkrare än vanlig nyckel (svårare att skimma) och skall kunna känna av från vilket håll användaren närmar sig så den kan låsa upp laddluckan eller motsvarande dörr.
det är inget lås på laddluckan dock.

Re: Polestar 2

Postat: 04 maj 2021 13:25
av lawe
Eftersom det är bluetooth så ska det inte gå att genomföra en relay attack då det krävs pairing för att komma åt innehållet i trafiken mellan mobilen och bilen. Sitter 18 sensorer i bilen om jag minns rätt.

Re: Polestar 2

Postat: 04 maj 2021 17:28
av mroek
Jag har designat lite mer prylar till PS2, om någon är interesserad.

Rendrad bild:
ps2-center-console-shelf-and-bin.jpg
Monterat i bilen:
left_shelf_and_bin.jpg
Video:


Link till filerna (inte gratis att ladda ner):
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... ccessories

Re: Polestar 2

Postat: 04 maj 2021 17:39
av martinot
lawe skrev:
Eftersom det är bluetooth så ska det inte gå att genomföra en relay attack då det krävs pairing för att komma åt innehållet i trafiken mellan mobilen och bilen. .
Stämmer. Är både mycket säkrare och mycket smidigare än nyckelsändare.

Re: Polestar 2

Postat: 05 maj 2021 18:40
av Johan B
Då har man snart två elbilar!

Har ju en e-tron sedan tidigare och nu beställt en polestar 2 som skall gå som andra bil.

Blir den nya billiga varianten men känns mer än ok som bil nr2! Har tittat på många alternativ men när man väger in pris, storlek och känsla är ju en polestar för 490 000 ett fynd!

Provkörde den igår, väldigt trevlig bil! Infotaiment systemet är ju bara magiskt!

Sedan är man ju sjukt bortskämd med ljudnivå och komfort i Audin. Har testat lite olika bilar sista tiden och ingen som är i närheten.

Leverans först i oktober så det är sjukt segt!

Re: Polestar 2

Postat: 05 maj 2021 18:47
av martinot
Johan B skrev:
Då har man snart två elbilar!

Har ju en e-tron sedan tidigare och nu beställt en polestar 2 som skall gå som andra bil.

Leverans först i oktober så det är sjukt segt!
Stort grattis till en jättefin bil! :)

Jo, det var extremt långa leveranstider. Har de produktionsproblem i Kina med PS2, eller är det den berömda chip-bristen som spökar för Volvo/Geely?

Re: Polestar 2

Postat: 05 maj 2021 20:16
av joel80
martinot skrev:
Johan B skrev:
Då har man snart två elbilar!

Har ju en e-tron sedan tidigare och nu beställt en polestar 2 som skall gå som andra bil.

Leverans först i oktober så det är sjukt segt!
Stort grattis till en jättefin bil! :)

Jo, det var extremt långa leveranstider. Har de produktionsproblem i Kina med PS2, eller är det den berömda chip-bristen som spökar för Volvo/Geely?
Jag beställde 16e April och ska hämta om 2 veckor. Fick bokad leveranstid idag. Men att det är lång tid nu på nya är för att de ändrar modellår. Man kan fortfarande få en bil snabbt om man tar nån av de färdigkonfade bilar som de erbjuder, men vill man plocka själv har dom nya årsmodellen först i oktober. Då kan man bl.a få den med värmepump.

Re: Polestar 2

Postat: 05 maj 2021 20:18
av martinot
joel80 skrev:
martinot skrev:
Johan B skrev:
Då har man snart två elbilar!

Har ju en e-tron sedan tidigare och nu beställt en polestar 2 som skall gå som andra bil.

Leverans först i oktober så det är sjukt segt!
Stort grattis till en jättefin bil! :)

Jo, det var extremt långa leveranstider. Har de produktionsproblem i Kina med PS2, eller är det den berömda chip-bristen som spökar för Volvo/Geely?
Jag beställde 16e April och ska hämta om 2 veckor. Fick bokad leveranstid idag. Men att det är lång tid nu på nya är för att de ändrar modellår. Man kan fortfarande få en bil snabbt om man tar nån av de färdigkonfade bilar som de erbjuder, men vill man plocka själv har dom nya årsmodellen först i oktober. Då kan man bl.a få den med värmepump.
Ok, då de kanske medvetet håller på de för att årsmodell "2022" inte skall få släppas tidigare på året än brukligt?

Förklarar ju skillnaden isf. (även fast jag personligen tycker det känns som lite gammaldags feltänk att göra så).

Är själv inne på att ersätta min nuvarande förmånsbil, med en ny med värmepump (utan är inte aktuellt idag för mig att köpa en elbil utan värmepump, oavsett Tesla eller inte). Blir dock troligen en M3 (för mig personligen) igen, även om jag sneglat lite på både Taycan, PS2 och Audi (alltid kul att byta om något bättre dykt upp).

Re: Polestar 2

Postat: 05 maj 2021 20:24
av joel80
martinot skrev:
joel80 skrev:
martinot skrev:
Johan B skrev:
Då har man snart två elbilar!

Har ju en e-tron sedan tidigare och nu beställt en polestar 2 som skall gå som andra bil.

Leverans först i oktober så det är sjukt segt!
Stort grattis till en jättefin bil! :)

Jo, det var extremt långa leveranstider. Har de produktionsproblem i Kina med PS2, eller är det den berömda chip-bristen som spökar för Volvo/Geely?
Jag beställde 16e April och ska hämta om 2 veckor. Fick bokad leveranstid idag. Men att det är lång tid nu på nya är för att de ändrar modellår. Man kan fortfarande få en bil snabbt om man tar nån av de färdigkonfade bilar som de erbjuder, men vill man plocka själv har dom nya årsmodellen först i oktober. Då kan man bl.a få den med värmepump.
Ok, då de kanske medvetet håller på de för att årsmodell "2022" inte skall få släppas tidigare på året än brukligt?

Förklarar ju skillnaden isf. (även fast jag personligen tycker det känns som lite gammaldags feltänk att göra så).

Är själv inne på att ersätta min nuvarande förmånsbil, med en ny med värmepump (utan är inte aktuellt idag för mig att köpa en elbil utan värmepump, oavsett Tesla eller inte). Blir dock troligen en M3 (för mig personligen) igen, även om jag sneglat lite på både Taycan, PS2 och Audi (alltid kul att byta om något bättre dykt upp).
För mig kvittar värmepump.. i allafall var det inte värt både väntan samt att samma bilkonfuguration med värmepump och MY22 blev 30k dyrare.
Då det känns som att den har störst betydelse behöver man den som minst.. alltså vid stadstrafik eller långsam körning vintertid. Värmen har ju konsumtion på tid, och det gör att vid högre fart har värmens förbrukning mindre effekt på totalförbrukningen. :)

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 00:29
av martinot
joel80 skrev:
Värmen har ju konsumtion på tid, och det gör att vid högre fart har värmens förbrukning mindre effekt på totalförbrukningen. :)
2021 Tesla Model 3 heat pump & octovalve real world test






Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3





Blir spännande att se om skillnaden blir lika stor hos PS2 med/utan värmepump som för M3.

Blir den i närheten lika bra och effektiv (vilket jag misstänker finns goda möjligheter till), så kan det nog vara klart värt att överväga.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 08:31
av lawe
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 08:42
av Zalman3
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 08:55
av HelectriC
Zalman3 skrev:
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
De flesta åker ju på längre resor antingen under vinter (skidresor) eller sommaren, så behovet för extra räckvidd under vår och höst känns ju sådär viktigt när det ofta är kortare resor som företas.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 08:59
av MWall
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
De flesta åker ju på längre resor antingen under vinter (skidresor) eller sommaren, så behovet för extra räckvidd under vår och höst känns ju sådär viktigt när det ofta är kortare resor som företas.

Fast det är inte -30 på vintern särskilt ofta. Inte ens i Umeå. En normal vinterdag för de flesta svenskar är runt nollan. Åker du till fjällen i januari när det är som kallast kan man kanske räkna med lite kallare väder dock. Men knappast -30 mer än nån gång per vinter. Högst.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 09:01
av martinot
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Det beror nog på var man bor. Hos oss blir det aldrig kallare än -3 på vintern, och oftast är det runt 5-7 grader.

Så för oss i södra Sverige (där majoriteten bor) så tror jag att Björns tester är extremt relevanta.

VP verkar kunna göra stor skillnad under; höst, vinter och vår för oss som i Danmark, och de södra delarna av Sverige och Norge (många).

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 11:05
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
De flesta åker ju på längre resor antingen under vinter (skidresor) eller sommaren, så behovet för extra räckvidd under vår och höst känns ju sådär viktigt när det ofta är kortare resor som företas.

Fast det är inte -30 på vintern särskilt ofta. Inte ens i Umeå. En normal vinterdag för de flesta svenskar är runt nollan. Åker du till fjällen i januari när det är som kallast kan man kanske räkna med lite kallare väder dock. Men knappast -30 mer än nån gång per vinter. Högst.
när vi åkte på sportlovsresa i år till Hemsedal, så var det -22. Antar VP inte hade gjort så stor skillnad då.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 11:08
av MWall
HelectriC skrev:
när vi åkte på sportlovsresa i år till Hemsedal, så var det -22. Antar VP inte hade gjort så stor skillnad då.

I vanlig ordning är du väl mest ute efter att försvara din egen Polestar 2. ;)

Jag saknar inte heller värmepump men för vissa kanske det gör skillnad.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 11:17
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
när vi åkte på sportlovsresa i år till Hemsedal, så var det -22. Antar VP inte hade gjort så stor skillnad då.

I vanlig ordning är du väl mest ute efter att försvara din egen Polestar 2. ;)

Jag saknar inte heller värmepump men för vissa kanske det gör skillnad.
Absolut inte, jag saknade den inte på mina Tesla heller och hade samma argument på den tiden. Jag tycker det är lite konstigt att det fokuseras så på utrustning som inte medför någon direkt fördel. Jag ska antagligen sälja Polestaren till sommaren och skaffa en ionic 5 med värmepump (som jag tycker är onödig där också), så varför jag skulle försvara Polestar är ju konstigt i så fall.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 13:05
av Zalman3
Värmepumpens räckviddsförlängring blir mindre ju större batteri man har.
Dels för att om man har 100kWh batteri istället för 50kWh så blir en 10% förlust dubbelt så många kWh för det stora batteriet som kan användas till att värma bilen.
Dels för att eftersom värmebehovet är fast så blir andelen av batteriets kapacitet mindre ju större batteri man har.

Låt säga att du kör i 100km/h. Och förbrukar 20kWh. 10% i förlust ger 2kWh per timme att värma bilen med.
Är det så kallt att du behöver ytterligare 2kWh(2kWh hade du sedan tidigare så 4kWh blir värme) att värma bilen med per timme, så har förbrukningen ökat med ca 10% per timme.
Låt säga att du har en värmepump, och den drar 0,7kWh istället för 2kWh per timme, så har du sänkt elförbrukningen från 22kWh per timme till 20,7kWh.
Då har du sänkt elförbrukningen med ca 6%.
Och det gäller höst och vår när värmepumpen har den bästa verkningsgraden.
Ju kallare det blir då sjunker värmepumpens verkningsgrad.
Så tyvärr, när det är riktigt kallt så hjälper inte värmepumpen alls.

Men visst är en värmepump bra, men det kan vara bra att veta hur den fungerar.

Traditionellt har en PTC värmare varit snabbare på att ge värme än en värmepump.
Den nackdelen med värmepumpen har Tesla i viss mån minskat med Octovalve, där värmer värmepumpen först sig själv, innan den börjar ge bra med effekt.
Vet faktiskt inte någon annan som har en värmepumpsvärmare än Tesla.

SCOP 5.10
Energieffektivitetsklass A+++
Årlig elförbrukning* kWh/a 687
Pdesign vid -10°C kW 2.50
Behov av tillskottsvärme vid -10°C kW 0.15
Garanterad kapacitet vid -10°C kW 2.35
Värmeläge: Varmt klimat
Designtemperatur = 2 °C

SCOP 6.14
Energieffektivitetsklass A+++
Årlig elförbrukning* kWh/a 305
Designbelastning Pdesignh vid 2 °C kW 1.35
Behov av tillskottsvärme vid 2 °C kW 0.00
Garanterad kapacitet vid 2 °C kW 1.35
Värmeläge: Kallt klimat
Designtemperatur = -22 °C

SCOP
Energieffektivitetsklass
Årlig elförbrukning* kWh/a
Designbelastning Pdesignh vid -22°C kW
Behov av tillskottsvärme vid -22 °C kW
Garanterad kapacitet vid -22°C kW 0

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... C_EALw_wcB

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 16:52
av taliz
Nu ligger det 5st PS2 på kvd.
Blir intressant att se vad de går för.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 16:59
av Maw
taliz skrev:
Nu ligger det 5st PS2 på kvd.
Blir intressant att se vad de går för.
Ja, verkligen. Flera elbilar har gått ganska lågt på kvd senaste tiden, tex den här MS https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 5hk-106898 och den här Konan https://www.kvd.se/auktioner/hyundai-ko ... 4hk-107286
Båda verkar vara riktigt bra köp för de priserna i mina ögon och jag har sett fler som gått lågt. Börjar andrahandsmarknaden för elbilar svalna nu när det kommer många nya och bättre elbilar?

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 18:12
av martinot
Zalman3 skrev:
Traditionellt har en PTC värmare varit snabbare på att ge värme än en värmepump.
Den nackdelen med värmepumpen har Tesla i viss mån minskat med Octovalve, där värmer värmepumpen först sig själv, innan den börjar ge bra med effekt.
Vet faktiskt inte någon annan som har en värmepumpsvärmare än Tesla.
Jo, det är en fördel med PTC-element över VP. Går otroligt fort och effektivt att värma bilen.

Re: Polestar 2

Postat: 06 maj 2021 21:13
av iAkita
De flesta (alla?) elbilar som har värmepump har väl även ett PTC-element?