Sida 29 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 01 jun 2019 22:22
av chaffis75
Jag var och tittade på bilen i Göteborg förra fredagen och för mig fick jag väldigt mycket vill ha, mer än när jag provade tesla.
Nackdelen är att den inte går att köpa idag och när den väl kommer så finns de bara I dyr modell typ modell 3 LR.

Ja de finns både för och nackdelar man kan lista men de handlar väldigt mycket om känsla och förväntningar tillslut tror jag.

Några fördelar jag ser.
Bättre baksäte.
Elbaklucka
Stor baklucka dock är nog utrymmena liknande.
Mer traditionell bil.
Stort service nät (polestar folket sa att de kommer används Volvo verkstäder)
Takräcke som kan ha takbox (modell 3s är ju böjda :shock: )
Bättre drag vikt.

Ja man kan nog sammanfatta de som mer praktisk bil även om de verkligen inte är den traditionella Svensson V70.
Dessutom lär Polestar 2 vara betydligt mer unik, modell 3 ser ut att bli en dussin bil i Sverige :D

Och ja tesla har sitt laddnätverk som kommer vara saknat, däremot dess 0—100 siffra är inget som berör mig, tänker mest att de nog drar upp försäkrings kostnaden.

Re: Polestar 2

Postat: 01 jun 2019 22:29
av Verdi
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Någon här på forumet som provsuttit Polestar 2?

ELBILEN POLESTAR 2 PÅ TURNÉ – OCH EN TITT I ”FRUNKEN”
https://alltomelbil.se/elbilen-polestar ... i-frunken/
har provsuttit ja, men det var den 22 mars.
Vad ger du för betyg då?
jag tycker PS2 verkar som en mycket kompetent bil och stolarna är Volvotypiskt mycket goda. Det jag störde mig lite på i den bil jag satt i med grå klädsel var att den inte kändes premium. Det ska tydligen vara nåt slags veganalternativ, men Tesla har fått till materialet betydligt bättre. Det i kombination med att ventilerade säten endast går att få till skinnstolar gör nog att jag väljer skinn om det blir ett köp. Skärmar och reglage kändes ombonat och modernt. Jag är verkligen spänd på PS2 när den väl kommer.
Jag har också provsuttit, skulle tippa på att stolarna är exakt samma som i XC40 men med annan klädsel. Inte samma klass som stolarna i 60/90-bilarna, speciellt när det gäller sidostöd och inställningsmöjligheter, men ändå väldigt bra stolar.

Jag gillar förarmiljön som även den påminner väldigt mycket om XC40 men med större centerdisplay och några andra designval, infotainmentsystemet kändes rappt. Halvkombibakluckan är kanon och utrymmet kändes fullt tillräckligt. Frunken är inte så mycket att hänga i granen men den räcker till en laddkabel och lite annat krafs ungefär som i I-pace, dock något större. Är mycket spänd på att få provköra, när nu det kan tänkas bli av. Fick även en liten bok hemskickad idag som handlade om Polestar, lite kul. :)
IMG_20190524_163635.jpg

Fick den där boken idag. Floskelparty. Sa ingenting. Mer intetsägande än de där gratistidningarna man brukar läsa på flyget. Typ om nån finsk dirigent eller en ungersk harpaspelare.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 05:17
av Zalman3
chaffis75 skrev:
Jag var och tittade på bilen i Göteborg förra fredagen och för mig fick jag väldigt mycket vill ha, mer än när jag provade tesla.
Nackdelen är att den inte går att köpa idag och när den väl kommer så finns de bara I dyr modell typ modell 3 LR.

Ja de finns både för och nackdelar man kan lista men de handlar väldigt mycket om känsla och förväntningar tillslut tror jag.

Några fördelar jag ser.
Bättre baksäte.
Elbaklucka
Stor baklucka dock är nog utrymmena liknande.
Mer traditionell bil.
Stort service nät (polestar folket sa att de kommer används Volvo verkstäder)
Takräcke som kan ha takbox (modell 3s är ju böjda :shock: )
Bättre drag vikt.

Ja man kan nog sammanfatta de som mer praktisk bil även om de verkligen inte är den traditionella Svensson V70.
Dessutom lär Polestar 2 vara betydligt mer unik, modell 3 ser ut att bli en dussin bil i Sverige :D

Och ja tesla har sitt laddnätverk som kommer vara saknat, däremot dess 0—100 siffra är inget som berör mig, tänker mest att de nog drar upp försäkrings kostnaden.
Bättre dragvikt säger du, vad är dragvikten för Polestar 2?.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 07:01
av chaffis75
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Jag var och tittade på bilen i Göteborg förra fredagen och för mig fick jag väldigt mycket vill ha, mer än när jag provade tesla.
Nackdelen är att den inte går att köpa idag och när den väl kommer så finns de bara I dyr modell typ modell 3 LR.

Ja de finns både för och nackdelar man kan lista men de handlar väldigt mycket om känsla och förväntningar tillslut tror jag.

Några fördelar jag ser.
Bättre baksäte.
Elbaklucka
Stor baklucka dock är nog utrymmena liknande.
Mer traditionell bil.
Stort service nät (polestar folket sa att de kommer används Volvo verkstäder)
Takräcke som kan ha takbox (modell 3s är ju böjda :shock: )
Bättre drag vikt.

Ja man kan nog sammanfatta de som mer praktisk bil även om de verkligen inte är den traditionella Svensson V70.
Dessutom lär Polestar 2 vara betydligt mer unik, modell 3 ser ut att bli en dussin bil i Sverige :D

Och ja tesla har sitt laddnätverk som kommer vara saknat, däremot dess 0—100 siffra är inget som berör mig, tänker mest att de nog drar upp försäkrings kostnaden.
Bättre dragvikt säger du, vad är dragvikten för Polestar 2?.
Ingen fantastisk skillnad men 1400 kg ska den få dra.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 07:13
av Zalman3
"Ingen fantastisk skillnad men 1400 kg ska den få dra."

Eftersom Polestar 2 kommer i en 40.000euro version
så innehar den rekordet just nu med högsta dragvikt för elbilar
i den prisklassen.

Kan dock tänka mig att Skoda Vision kommer att slå det när den kommer nästa år.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 09:34
av Mickep
Jag hoppas Volvo håller fast i sin tradition att sälja sina bilar betydligt billigare i Sverige än i Tyskland. Själv väntar jag spännt på elvarianten av xc40.
Hoppas att fler tillverkare sätter på dragkrok.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 10:46
av Zalman3
Mickep skrev:
Jag hoppas Volvo håller fast i sin tradition att sälja sina bilar betydligt billigare i Sverige än i Tyskland. Själv väntar jag spännt på elvarianten av xc40.
Hoppas att fler tillverkare sätter på dragkrok.
I en norsk tidning kunde man läsa att Volvo XC40 BEV skulle lanseras tidigt 2019.

Tyvärr verkar flera fossilbilstillverkare säga "nästa år" kommer deras elbil.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 13:58
av Geni87
Becada skrev:
Var igår och tittade på Polestar 2 som nu visas på Centralen i Stockholm. Jag tycker att bilen är snyggare i verkligheten än på bild men den väcker inget habegär hos mig Jag upplever förarplatsen som väldigt instängd pga av en stor mittkonsol och en stor skärm bakom ratten. Kontrasten mot Model 3 är mycket stor. Personligen föredrar jag Model 3:s luftiga och avskalade interiör. Det är svårt att säga när man sitter i en bil inne i en tågstation men det kändes som att sikten framåt var dålig. Tyvärr var det inte möjligt att undersöka hur man gör olika inställningar i bilen. Det enda som funkade på skärmen var navigation och ändra temperatur. Gränssnittet i Models 3:s skärm verkar dock vara överlägset Polestar. Teslas skärm ser mycket enklare och snyggare ut. Testade inte baksätet men det såg ut att vara högre än Model 3.
Baksätet är högre än i Model 3, jag har provat båda. :) Eller högre och högre, men avståndet från golvet upp till sittdynan är längre, så benvinkeln blir något trevligare. Det är väl ett resultat av batteripackets design i Polestar 2 där man har lämnat plats för baksätespassagerarnas fötter.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 14:22
av Zalman3
Geni87 skrev:
Becada skrev:
Var igår och tittade på Polestar 2 som nu visas på Centralen i Stockholm. Jag tycker att bilen är snyggare i verkligheten än på bild men den väcker inget habegär hos mig Jag upplever förarplatsen som väldigt instängd pga av en stor mittkonsol och en stor skärm bakom ratten. Kontrasten mot Model 3 är mycket stor. Personligen föredrar jag Model 3:s luftiga och avskalade interiör. Det är svårt att säga när man sitter i en bil inne i en tågstation men det kändes som att sikten framåt var dålig. Tyvärr var det inte möjligt att undersöka hur man gör olika inställningar i bilen. Det enda som funkade på skärmen var navigation och ändra temperatur. Gränssnittet i Models 3:s skärm verkar dock vara överlägset Polestar. Teslas skärm ser mycket enklare och snyggare ut. Testade inte baksätet men det såg ut att vara högre än Model 3.
Baksätet är högre än i Model 3, jag har provat båda. :) Eller högre och högre, men avståndet från golvet upp till sittdynan är längre, så benvinkeln blir något trevligare. Det är väl ett resultat av batteripackets design i Polestar 2 där man har lämnat plats för baksätespassagerarnas fötter.
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 17:38
av taliz
Zalman3 skrev:
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Blev och blev. Jeppe förbokade ju också en PS2 och vi vet ju hur det gick där... :D

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 18:05
av Jeppe_E
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Blev och blev. Jeppe förbokade ju också en PS2 och vi vet ju hur det gick där... :D

För att jag inte pallade vänta ett år :)

Rent interiörmässigt så gillar jag Tesla 3 aningen bättre nu. Absolut inget fel på Polestar 2. Men den är lite öppnare i Model 3. Jag kanske byter om 3 år :)

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 18:07
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Blev och blev. Jeppe förbokade ju också en PS2 och vi vet ju hur det gick där... :D

För att jag inte pallade vänta ett år :)

Rent interiörmässigt så gillar jag Tesla 3 aningen bättre nu. Absolut inget fel på Polestar 2. Men den är lite öppnare i Model 3. Jag kanske byter om 3 år :)
Yeye, den har vi hört förut. Nu är du fast i träsket. :D

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 20:23
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Becada skrev:
Var igår och tittade på Polestar 2 som nu visas på Centralen i Stockholm. Jag tycker att bilen är snyggare i verkligheten än på bild men den väcker inget habegär hos mig Jag upplever förarplatsen som väldigt instängd pga av en stor mittkonsol och en stor skärm bakom ratten. Kontrasten mot Model 3 är mycket stor. Personligen föredrar jag Model 3:s luftiga och avskalade interiör. Det är svårt att säga när man sitter i en bil inne i en tågstation men det kändes som att sikten framåt var dålig. Tyvärr var det inte möjligt att undersöka hur man gör olika inställningar i bilen. Det enda som funkade på skärmen var navigation och ändra temperatur. Gränssnittet i Models 3:s skärm verkar dock vara överlägset Polestar. Teslas skärm ser mycket enklare och snyggare ut. Testade inte baksätet men det såg ut att vara högre än Model 3.
Baksätet är högre än i Model 3, jag har provat båda. :) Eller högre och högre, men avståndet från golvet upp till sittdynan är längre, så benvinkeln blir något trevligare. Det är väl ett resultat av batteripackets design i Polestar 2 där man har lämnat plats för baksätespassagerarnas fötter.
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Som andra har nämnt så är det ju inte klart än då leverans ligger typ ett år bort, jag kanske hinner tröttna och beställer något annat. :) Anledningen att jag tog den framför XC40 BEV är främst att jag inte är något stort fan av SUV:ar, plus att XC40 BEV inte har presenterats än. Annars räknar jag med att de två bilarna kommer vara mycket lika under skalet och interiörmässigt (man ser ju släktskapet tydligt och plattform delar de). Om det blir så att XC40:n börjar levereras nära inpå PS2:an kanske jag byter dock, jag gillar det faktum att XC40:n kommer produceras i Europa.

Om man jämför PS2/XC40 och TM3 så är det främst några saker som gör att jag inte har valt TM3:

- Designen, jag tycker att PS2 är snyggare än TM3, speciellt exteriört. Jag är inte 100% kompis med TM3 från alla vinklar. Men det är bara min subjektiva åsikt.
- Bagageutrymmet med halvkombiluckan tilltalar mig mer än sedanbakluckan i TM3.
- Baksätet känns bättre.
- Jag gillar skärmen bakom ratten, kanske ingen dealbreaker men jag uppskattar att den finns där.

Plus lite andra småsaker som jag gillar med PS2:an, typ elektriskt infällbar dragkrok m.m. TM3:ans fördelar för mig rör främst laddnätverket som i nuläget är många gånger bättre.

Det är dock inte heelt omöjligt att även jag tröttnar på att vänta och beställer en TM3, vi får se. :) Beror också lite på hur det går när mitt nuvarande leasingavtal går ut i höst/vinter.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 20:52
av chaffis75
@geni87, jag skulle kunna ha skrivit de där inlägget själv, de enda som skiljer är att jag har stort behov av att byta min 8 år gamla bil nu.. Har aldrig haft en bil så länge, skulle jag bara vänta lite extra på en modell 3, de har blivit ganska många år nu.

Har en reservation på en ps2 men precis som du, inte skrivit i sten utan plötsligt blir de kanske en M3 eller vem vet kanske en xc40.

Ser även typ samma för och nackdelar som du.. Största nackdelen är att de är 1 år minst innan man får en ps2.

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:36
av Zalman3
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:43
av Geni87
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:47
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D
https://www.di.se/ditv/motor/se-hela-in ... ingenlath/

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:58
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D
https://www.di.se/ditv/motor/se-hela-in ... ingenlath/
Det blev väl iofs inte tydligare med hela intervjun? Har för övrigt lite svårt för att lyssna på Thomas, tror han är lite för mycket estetare för min smak, men han ritar fina bilar. Som tur är har de ju tillgång till Volvos ingenjörer och fabriker så det förhoppningsvis kommer ut bilar också. :P

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 16:22
av Headline
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D
https://www.di.se/ditv/motor/se-hela-in ... ingenlath/
Det blev väl iofs inte tydligare med hela intervjun? Har för övrigt lite svårt för att lyssna på Thomas, tror han är lite för mycket estetare för min smak, men han ritar fina bilar. Som tur är har de ju tillgång till Volvos ingenjörer och fabriker så det förhoppningsvis kommer ut bilar också. :P

Produktionsstart om 8 månader, februari 2020 alltså. Kommer lite förseriebilar innan dess som pressen kommer få köra, i höst antagligen.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 18:18
av Olof Borjesson
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 18:27
av Zalman3
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 19:59
av chaffis75
Man kanske går försiktigt fram för att lära sig tekniken innan de går ut i för stor skala. De är ju säkert därför de begränsat antal marknader så mycket också, de är ju ändå ganska få länder de ska sälja den i.
Fördelen är att man blir mer unik och då brukar servicen vara bättre precis som de sägs vara på Tesla men som jag förstått börjar bli lite sämre.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:21
av Geni87
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:31
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
De har gått mediaträning. De säger en låg siffra, typ 10.000 bilar per år, de räknar kanske internt med 20.000 bilar per år.
Blir det då 15.000 bilar kan de skryta med att man överträffat planen med 50%, trots att det blev kasst.

Så jobbar inte Elon, han säger 25.000 bilar, tror egentligen internt med 15.000 bilar, och det blev 20.000 bilar.
Vilket i media blev dåligt, men det överträffade de interna målen.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:49
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
De har gått mediaträning. De säger en låg siffra, typ 10.000 bilar per år, de räknar kanske internt med 20.000 bilar per år.
Blir det då 15.000 bilar kan de skryta med att man överträffat planen med 50%, trots att det blev kasst.

Så jobbar inte Elon, han säger 25.000 bilar, tror egentligen internt med 15.000 bilar, och det blev 20.000 bilar.
Vilket i media blev dåligt, men det överträffade de interna målen.
Jo, sen handlar det ju även om hur många bilar folk vill köpa. :) Men jag tror fortfarande att han tolkade frågan som vad de kommer producera under första året. När de har trimmat in produktionen och kommit med en billigare variant låter det som mycket högre siffror än 10k enligt den info som finns på nätet och vad de hintade om på eventet.