Sida 29 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 18:05
av Jeppe_E
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Blev och blev. Jeppe förbokade ju också en PS2 och vi vet ju hur det gick där... :D

För att jag inte pallade vänta ett år :)

Rent interiörmässigt så gillar jag Tesla 3 aningen bättre nu. Absolut inget fel på Polestar 2. Men den är lite öppnare i Model 3. Jag kanske byter om 3 år :)

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 18:07
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Blev och blev. Jeppe förbokade ju också en PS2 och vi vet ju hur det gick där... :D

För att jag inte pallade vänta ett år :)

Rent interiörmässigt så gillar jag Tesla 3 aningen bättre nu. Absolut inget fel på Polestar 2. Men den är lite öppnare i Model 3. Jag kanske byter om 3 år :)
Yeye, den har vi hört förut. Nu är du fast i träsket. :D

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 20:23
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Becada skrev:
Var igår och tittade på Polestar 2 som nu visas på Centralen i Stockholm. Jag tycker att bilen är snyggare i verkligheten än på bild men den väcker inget habegär hos mig Jag upplever förarplatsen som väldigt instängd pga av en stor mittkonsol och en stor skärm bakom ratten. Kontrasten mot Model 3 är mycket stor. Personligen föredrar jag Model 3:s luftiga och avskalade interiör. Det är svårt att säga när man sitter i en bil inne i en tågstation men det kändes som att sikten framåt var dålig. Tyvärr var det inte möjligt att undersöka hur man gör olika inställningar i bilen. Det enda som funkade på skärmen var navigation och ändra temperatur. Gränssnittet i Models 3:s skärm verkar dock vara överlägset Polestar. Teslas skärm ser mycket enklare och snyggare ut. Testade inte baksätet men det såg ut att vara högre än Model 3.
Baksätet är högre än i Model 3, jag har provat båda. :) Eller högre och högre, men avståndet från golvet upp till sittdynan är längre, så benvinkeln blir något trevligare. Det är väl ett resultat av batteripackets design i Polestar 2 där man har lämnat plats för baksätespassagerarnas fötter.
Geni87, varför blev det en Polarstar 2 för dig och inte en Volvo XC40 BEV eller Tesla 3?
Som andra har nämnt så är det ju inte klart än då leverans ligger typ ett år bort, jag kanske hinner tröttna och beställer något annat. :) Anledningen att jag tog den framför XC40 BEV är främst att jag inte är något stort fan av SUV:ar, plus att XC40 BEV inte har presenterats än. Annars räknar jag med att de två bilarna kommer vara mycket lika under skalet och interiörmässigt (man ser ju släktskapet tydligt och plattform delar de). Om det blir så att XC40:n börjar levereras nära inpå PS2:an kanske jag byter dock, jag gillar det faktum att XC40:n kommer produceras i Europa.

Om man jämför PS2/XC40 och TM3 så är det främst några saker som gör att jag inte har valt TM3:

- Designen, jag tycker att PS2 är snyggare än TM3, speciellt exteriört. Jag är inte 100% kompis med TM3 från alla vinklar. Men det är bara min subjektiva åsikt.
- Bagageutrymmet med halvkombiluckan tilltalar mig mer än sedanbakluckan i TM3.
- Baksätet känns bättre.
- Jag gillar skärmen bakom ratten, kanske ingen dealbreaker men jag uppskattar att den finns där.

Plus lite andra småsaker som jag gillar med PS2:an, typ elektriskt infällbar dragkrok m.m. TM3:ans fördelar för mig rör främst laddnätverket som i nuläget är många gånger bättre.

Det är dock inte heelt omöjligt att även jag tröttnar på att vänta och beställer en TM3, vi får se. :) Beror också lite på hur det går när mitt nuvarande leasingavtal går ut i höst/vinter.

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2019 20:52
av chaffis75
@geni87, jag skulle kunna ha skrivit de där inlägget själv, de enda som skiljer är att jag har stort behov av att byta min 8 år gamla bil nu.. Har aldrig haft en bil så länge, skulle jag bara vänta lite extra på en modell 3, de har blivit ganska många år nu.

Har en reservation på en ps2 men precis som du, inte skrivit i sten utan plötsligt blir de kanske en M3 eller vem vet kanske en xc40.

Ser även typ samma för och nackdelar som du.. Största nackdelen är att de är 1 år minst innan man får en ps2.

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:36
av Zalman3
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:43
av Geni87
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:47
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D
https://www.di.se/ditv/motor/se-hela-in ... ingenlath/

Re: Polestar 2

Postat: 04 jun 2019 22:58
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D
https://www.di.se/ditv/motor/se-hela-in ... ingenlath/
Det blev väl iofs inte tydligare med hela intervjun? Har för övrigt lite svårt för att lyssna på Thomas, tror han är lite för mycket estetare för min smak, men han ritar fina bilar. Som tur är har de ju tillgång till Volvos ingenjörer och fabriker så det förhoppningsvis kommer ut bilar också. :P

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 16:22
av Headline
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla dödare?

"Förväntad produktion av Polestar 2: "Omkring 10 000 bilar"
https://www.expressen.se/tv/ditv/motor/ ... 000-bilar/
10 000 bilar på hur lång tid? En månad? Ett halvår? Ett år? 10 år? Konstigt ställd fråga och konstigt svar. :D
https://www.di.se/ditv/motor/se-hela-in ... ingenlath/
Det blev väl iofs inte tydligare med hela intervjun? Har för övrigt lite svårt för att lyssna på Thomas, tror han är lite för mycket estetare för min smak, men han ritar fina bilar. Som tur är har de ju tillgång till Volvos ingenjörer och fabriker så det förhoppningsvis kommer ut bilar också. :P

Produktionsstart om 8 månader, februari 2020 alltså. Kommer lite förseriebilar innan dess som pressen kommer få köra, i höst antagligen.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 18:18
av Olof Borjesson
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 18:27
av Zalman3
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 19:59
av chaffis75
Man kanske går försiktigt fram för att lära sig tekniken innan de går ut i för stor skala. De är ju säkert därför de begränsat antal marknader så mycket också, de är ju ändå ganska få länder de ska sälja den i.
Fördelen är att man blir mer unik och då brukar servicen vara bättre precis som de sägs vara på Tesla men som jag förstått börjar bli lite sämre.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:21
av Geni87
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:31
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
De har gått mediaträning. De säger en låg siffra, typ 10.000 bilar per år, de räknar kanske internt med 20.000 bilar per år.
Blir det då 15.000 bilar kan de skryta med att man överträffat planen med 50%, trots att det blev kasst.

Så jobbar inte Elon, han säger 25.000 bilar, tror egentligen internt med 15.000 bilar, och det blev 20.000 bilar.
Vilket i media blev dåligt, men det överträffade de interna målen.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:49
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
De har gått mediaträning. De säger en låg siffra, typ 10.000 bilar per år, de räknar kanske internt med 20.000 bilar per år.
Blir det då 15.000 bilar kan de skryta med att man överträffat planen med 50%, trots att det blev kasst.

Så jobbar inte Elon, han säger 25.000 bilar, tror egentligen internt med 15.000 bilar, och det blev 20.000 bilar.
Vilket i media blev dåligt, men det överträffade de interna målen.
Jo, sen handlar det ju även om hur många bilar folk vill köpa. :) Men jag tror fortfarande att han tolkade frågan som vad de kommer producera under första året. När de har trimmat in produktionen och kommit med en billigare variant låter det som mycket högre siffror än 10k enligt den info som finns på nätet och vad de hintade om på eventet.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 21:26
av Fredrik j
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
Volvo-versionen kommer säljas i större volymer. Polestar ska förbli lite ovanligare.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 21:46
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
Volvo-versionen kommer säljas i större volymer. Polestar ska förbli lite ovanligare.

Hur stora volymer ska Volvo CC40 produceras per år?

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 22:03
av Fredrik j
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 23:07
av Geni87
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
Volvo-versionen kommer säljas i större volymer. Polestar ska förbli lite ovanligare.

Hur stora volymer ska Volvo CC40 produceras per år?
XC40 menar du? Den produceras just nu med en årstakt på ca 120 000 bilar. https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

Hur stor kapacitet de kommer ha för den eldrivna varianten kommer ha har de inte uttalat sig om vad jag har sett. Det handlar ju om bedömningar om vilka volymer de tror sig kunna sälja, och sen bygga kapacitet efter det. Det är därför många elbilar går att förhandsboka, för att tillverkaren ska få en fingervisning om det genuina intresset. Gissar de fel får de antingen bygga ut kapaciteten i efterhand vilket tar lång tid, alternativt stå med en produktionslina som inte utnyttjas fullt ut. Volvo underskattade ju laddhybridernas popularitet med långa leveranstider som resultat, får hoppas att de gissar bättre den här gången.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 23:47
av Zalman3
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:10
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:24
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/
Har läst andra artiklar där Volvo lovat att Volvo XC40 BEV kommer i början av 2019.
Volvo ljuger helt enkelt sina kunder rätt upp i ansiktet.
Tråkigt.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:41
av joel80
Hm.. Han säger ju efter Polestar börjat byggas.. Det betyder ju efter februari 2020.

"– Först kommer Polestar 2 men kort efter att den bilen börjat att byggas kommer XC40 med elmotor att visas."

Polestar 2 börjar byggas i februari...

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:47
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/
Har läst andra artiklar där Volvo lovat att Volvo XC40 BEV kommer i början av 2019.
Volvo ljuger helt enkelt sina kunder rätt upp i ansiktet.
Tråkigt.
Nej början 2019 har aldrig varit aktuellt.
Xc40 visas 2019. Säljas 2020.
Men först kommer laddhybrid i xc40. Förmodat populär modell som ger elnilens fördelar utan nackdelarna.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 01:00
av Fredrik j
Sen finns det ingen anledning att stressa fram. XC40 säljer bra i ICE-utförande och en elvariant riskerar ju att kanibalisera på andra varianter man tjänar mer pengar på.

Bilutveckling tar tid. Man vill ju undvika "production hell".... ;)