Sida 29 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 18:27
av Zalman3
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 19:59
av chaffis75
Man kanske går försiktigt fram för att lära sig tekniken innan de går ut i för stor skala. De är ju säkert därför de begränsat antal marknader så mycket också, de är ju ändå ganska få länder de ska sälja den i.
Fördelen är att man blir mer unik och då brukar servicen vara bättre precis som de sägs vara på Tesla men som jag förstått börjar bli lite sämre.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:21
av Geni87
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:31
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
De har gått mediaträning. De säger en låg siffra, typ 10.000 bilar per år, de räknar kanske internt med 20.000 bilar per år.
Blir det då 15.000 bilar kan de skryta med att man överträffat planen med 50%, trots att det blev kasst.

Så jobbar inte Elon, han säger 25.000 bilar, tror egentligen internt med 15.000 bilar, och det blev 20.000 bilar.
Vilket i media blev dåligt, men det överträffade de interna målen.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jun 2019 22:49
av Geni87
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
De har gått mediaträning. De säger en låg siffra, typ 10.000 bilar per år, de räknar kanske internt med 20.000 bilar per år.
Blir det då 15.000 bilar kan de skryta med att man överträffat planen med 50%, trots att det blev kasst.

Så jobbar inte Elon, han säger 25.000 bilar, tror egentligen internt med 15.000 bilar, och det blev 20.000 bilar.
Vilket i media blev dåligt, men det överträffade de interna målen.
Jo, sen handlar det ju även om hur många bilar folk vill köpa. :) Men jag tror fortfarande att han tolkade frågan som vad de kommer producera under första året. När de har trimmat in produktionen och kommit med en billigare variant låter det som mycket högre siffror än 10k enligt den info som finns på nätet och vad de hintade om på eventet.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 21:26
av Fredrik j
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
Volvo-versionen kommer säljas i större volymer. Polestar ska förbli lite ovanligare.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 21:46
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
Volvo-versionen kommer säljas i större volymer. Polestar ska förbli lite ovanligare.

Hur stora volymer ska Volvo CC40 produceras per år?

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 22:03
av Fredrik j
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 23:07
av Geni87
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Olof Borjesson skrev:
Om de planerar att tillverka 10.000 bilar om dagen så är det tio gånger mer än Teslas produktion av Model 3. Hoppas att dom får fram batterier till detta så Volvo blir riktiga fossilbilsdödare.
Tyvärr så tror jag de pratar om 10.000 Polestar 2 per år.
Varför tror du det? Inget jag har hört tidigare tyder på det. När jag var på eventet på Polestars HQ så lät det som en mycket högre siffror än så när man pratade med folk, typ en nolla till. Säkert inte första året dock, det kanske är första årets produktion han pratar om? Frågan i intervjun är ju ställd lite åt det hållet.
Volvo-versionen kommer säljas i större volymer. Polestar ska förbli lite ovanligare.

Hur stora volymer ska Volvo CC40 produceras per år?
XC40 menar du? Den produceras just nu med en årstakt på ca 120 000 bilar. https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

Hur stor kapacitet de kommer ha för den eldrivna varianten kommer ha har de inte uttalat sig om vad jag har sett. Det handlar ju om bedömningar om vilka volymer de tror sig kunna sälja, och sen bygga kapacitet efter det. Det är därför många elbilar går att förhandsboka, för att tillverkaren ska få en fingervisning om det genuina intresset. Gissar de fel får de antingen bygga ut kapaciteten i efterhand vilket tar lång tid, alternativt stå med en produktionslina som inte utnyttjas fullt ut. Volvo underskattade ju laddhybridernas popularitet med långa leveranstider som resultat, får hoppas att de gissar bättre den här gången.

Re: Polestar 2

Postat: 06 jun 2019 23:47
av Zalman3
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:10
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:24
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/
Har läst andra artiklar där Volvo lovat att Volvo XC40 BEV kommer i början av 2019.
Volvo ljuger helt enkelt sina kunder rätt upp i ansiktet.
Tråkigt.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:41
av joel80
Hm.. Han säger ju efter Polestar börjat byggas.. Det betyder ju efter februari 2020.

"– Först kommer Polestar 2 men kort efter att den bilen börjat att byggas kommer XC40 med elmotor att visas."

Polestar 2 börjar byggas i februari...

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:47
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/
Har läst andra artiklar där Volvo lovat att Volvo XC40 BEV kommer i början av 2019.
Volvo ljuger helt enkelt sina kunder rätt upp i ansiktet.
Tråkigt.
Nej början 2019 har aldrig varit aktuellt.
Xc40 visas 2019. Säljas 2020.
Men först kommer laddhybrid i xc40. Förmodat populär modell som ger elnilens fördelar utan nackdelarna.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 01:00
av Fredrik j
Sen finns det ingen anledning att stressa fram. XC40 säljer bra i ICE-utförande och en elvariant riskerar ju att kanibalisera på andra varianter man tjänar mer pengar på.

Bilutveckling tar tid. Man vill ju undvika "production hell".... ;)

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 01:37
av Zalman3
Volvo XC40 BEV skulle visas i början av 2019.
Leverans 2020.
Volvos Europa chef Lex Kerssemakers lovar att XC40 ska visas i början av 2019.

"Norge viktig for Volvo
Nylig var konsernets Europa-, Midt-Østen- og Afrika-sjef Lex Kerssemakers på Norges-besøk for å se nærmere på det norske elbil-eventyret. Han er også høyre hånd til Volvos øverste sjef, administerende direktør Håkan Samuelsson."

"Elektrisk XC40 først
Kerssemakers bekrefter at den første rene Volvo-elbilen blir en batteridrevet utgave av XC40. Den skal bygges på Volvos fabrikk i Gent, i Belgia.
De første kundene kan regne med å få bilen i starten av 2020, men allerede tidlig på nyåret åpner Volvo Norge for reservasjon av bilen."
https://www.dinside.no/motor/snart-kan- ... r/70461883



https://ev-database.org/car/1188/Volvo-XC40-Electric

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 14:32
av Zalman3
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 14:40
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 16:21
av taliz
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 20:03
av Jeppe_E
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
Marknadsfluff. De insinuerar väl inte att de vare sig är först eller unika?

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 21:14
av Olof Borjesson
Smart av Volvo/Polestar att ta bort startknapp, nyckel mm liksom Tesla. Jag tycker det är irriterande att behöva trycka på knappar som finns där bara för att de behövdes i gammaldags avgasbilar.

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 22:29
av Stevvee
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
En sjukt slarvig googling visar att Nissan höll på med detta redan 2008 och att Hyundai pratade om att införa det 2015..... så ja.....

Re: Polestar 2

Postat: 21 jun 2019 17:30
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
Marknadsfluff. De insinuerar väl inte att de vare sig är först eller unika?
Det var mer en allmän kommentar om branschen. Särskilt i USA är det helt galet. En bil är "all new" när man bytt en plastkåpa. Och man är alltid "market leading", även om man ligger femma.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 09:10
av bylund
Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche- ... d-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 10:06
av Geni87
bylund skrev:
Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche- ... d-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB
Hehe. Det är ju olika varumärken men eftersom den utvecklas och byggs av Volvo kan ju identiteten diskuteras. :P