Sida 30 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:10
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:24
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/
Har läst andra artiklar där Volvo lovat att Volvo XC40 BEV kommer i början av 2019.
Volvo ljuger helt enkelt sina kunder rätt upp i ansiktet.
Tråkigt.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:41
av joel80
Hm.. Han säger ju efter Polestar börjat byggas.. Det betyder ju efter februari 2020.

"– Först kommer Polestar 2 men kort efter att den bilen börjat att byggas kommer XC40 med elmotor att visas."

Polestar 2 börjar byggas i februari...

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 00:47
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
I 40-bilarna kommer eldrift bli ett motoralternativ parallellt med laddhybrid och mildhybrid.
Naturligtvis kommer det finnas en kapacitetsgräns men ingen uttalad gräns som hos polestar.
Eftersom du verkar vara insatt, när kommer då XC40 BEV?

Och kommer T4 Twin Engine komma till alla Volvos modeller?
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... a-elbilen/
Har läst andra artiklar där Volvo lovat att Volvo XC40 BEV kommer i början av 2019.
Volvo ljuger helt enkelt sina kunder rätt upp i ansiktet.
Tråkigt.
Nej början 2019 har aldrig varit aktuellt.
Xc40 visas 2019. Säljas 2020.
Men först kommer laddhybrid i xc40. Förmodat populär modell som ger elnilens fördelar utan nackdelarna.

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 01:00
av Fredrik j
Sen finns det ingen anledning att stressa fram. XC40 säljer bra i ICE-utförande och en elvariant riskerar ju att kanibalisera på andra varianter man tjänar mer pengar på.

Bilutveckling tar tid. Man vill ju undvika "production hell".... ;)

Re: Polestar 2

Postat: 07 jun 2019 01:37
av Zalman3
Volvo XC40 BEV skulle visas i början av 2019.
Leverans 2020.
Volvos Europa chef Lex Kerssemakers lovar att XC40 ska visas i början av 2019.

"Norge viktig for Volvo
Nylig var konsernets Europa-, Midt-Østen- og Afrika-sjef Lex Kerssemakers på Norges-besøk for å se nærmere på det norske elbil-eventyret. Han er også høyre hånd til Volvos øverste sjef, administerende direktør Håkan Samuelsson."

"Elektrisk XC40 først
Kerssemakers bekrefter at den første rene Volvo-elbilen blir en batteridrevet utgave av XC40. Den skal bygges på Volvos fabrikk i Gent, i Belgia.
De første kundene kan regne med å få bilen i starten av 2020, men allerede tidlig på nyåret åpner Volvo Norge for reservasjon av bilen."
https://www.dinside.no/motor/snart-kan- ... r/70461883



https://ev-database.org/car/1188/Volvo-XC40-Electric

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 14:32
av Zalman3
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 14:40
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 16:21
av taliz
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 20:03
av Jeppe_E
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
Marknadsfluff. De insinuerar väl inte att de vare sig är först eller unika?

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 21:14
av Olof Borjesson
Smart av Volvo/Polestar att ta bort startknapp, nyckel mm liksom Tesla. Jag tycker det är irriterande att behöva trycka på knappar som finns där bara för att de behövdes i gammaldags avgasbilar.

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2019 22:29
av Stevvee
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
En sjukt slarvig googling visar att Nissan höll på med detta redan 2008 och att Hyundai pratade om att införa det 2015..... så ja.....

Re: Polestar 2

Postat: 21 jun 2019 17:30
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har Polestar 2 kopierat hejvilt från Tesla.

"Polestar 2 har ingen nyckel. I stället har den din telefon. Med telefonen som autentiseringsenhet är du spindeln i nätet för hela den digitala upplevelsen, bortsett från den självklara fördelen att du inte behöver någon fysisk nyckel. Polestar 2 anpassas till dig, inte tvärtom.
Din telefon registreras av Polestar 2 innan du ens har kommit fram till bilen. På tio meters avstånd känner bilen av din närvaro och börjar stegvis ”vakna upp”: displayen visar laddningsstatus och återstående körsträcka, vilket syns utifrån. När du rör vid handtaget låses bilen upp. När du väl har satt dig i bilen påminner telefonen automatiskt Polestar 2 om dina inställningar för säte och backspeglar (via appen Polestar Connect).
Så får du tillträde till bilen. Hur Polestar 2 startar är en annan femma. Smarta sensorer i förarsätet signalerar till bilen att du är klar att ge dig av. Tryck ned bromspedalen och lägg i växeln, och Polestar 2 är redo att rulla.
Det förenklar också bildelningen. Du ger en annan förare tillgång till bilen genom att lämna över nyckeln via Polestar-appen."

Tja, med det tankesättet så kan ju nästan ingen lansera någonting utan att bli anklagade för kopiering. Jag ser inte riktigt problematiken? Tesla har ju kopierat/använt detaljer från andra märken tidigare. Så?
Han sa väl iofs inte att det var ett problem?
Det är dock lite störande när vissa hävdar eller insinuerar att de är först med något, eller ”unika”, när de inte är det.
Marknadsfluff. De insinuerar väl inte att de vare sig är först eller unika?
Det var mer en allmän kommentar om branschen. Särskilt i USA är det helt galet. En bil är "all new" när man bytt en plastkåpa. Och man är alltid "market leading", även om man ligger femma.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 09:10
av bylund
Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche- ... d-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 10:06
av Geni87
bylund skrev:
Några Polestar 2 (och Taycan) har setts ladda i Tyskland
https://electrek.co/2019/07/04/porsche- ... d-upclose/
Det hävdas ju med emfas att Polestar inte är Volvo. Fast just dessa verkar vara det om man tittar i bilregistret.
Registreringsnummer
TME87G
Fabrikat
VOLVO
Ägare
Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB
Hehe. Det är ju olika varumärken men eftersom den utvecklas och byggs av Volvo kan ju identiteten diskuteras. :P

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 16:55
av Hok
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.

Men hur bra dessa uppgifter stämmer för testfordon vet jag inte.

Den är registrerad med dispens som provbil.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 17:20
av BjornS
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 18:45
av Geni87
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 19:36
av taliz
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 19:41
av HelectriC
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Ser görtuff ut ju. Men har du inte sett den i verkligheten, så skulle jag rekommendera att vänta tills du har fått se den live. Då blev iaf jag övertygad, riktigt nice stance! Det som är lite synd är en del missar i inredningen, bara en mugghållare i mittkonsolen, växelväljare som tar upp plats som kunde använts till nåt mer förnuftigt, aningen tråkigt stolsmaterial om man inte tar den beige skinninredningen (men har sett nån teaser om att det kommer nån häftig ulltygklädsel, som skulle kunna vara kul)

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 19:56
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Skrev som sagt WLTP. :) Sen är det ju inte säker att de uppnår 500 km heller då det är skrivet som ett mål.

Jag tyckte att den såg riktigt bra ut i verkligheten när jag var på Polestars event i GBG.

Re: Polestar 2

Postat: 05 jul 2019 20:00
av nek0
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Skrev som sagt WLTP. :) Sen är det ju inte säker att de uppnår 500 km heller då det är skrivet som ett mål.

Jag tyckte att den såg riktigt bra ut i verkligheten när jag var på Polestars event i GBG.
Har sagt att jag aldrig ska köpa en Volvo igen, tur att de byt namn på bilen :) . Vem vet kanske min nästa bil :)

Re: Polestar 2

Postat: 10 jul 2019 22:04
av Java
Bytt namn eller ej, bilen som finns på bild där Polestar 2 kör på Hällereds provbana är registrerad som en.........Volvo inte en Polestar!!!

Re: Polestar 2

Postat: 11 jul 2019 06:06
av HelectriC
Java skrev:
Bytt namn eller ej, bilen som finns på bild där Polestar 2 kör på Hällereds provbana är registrerad som en.........Volvo inte en Polestar!!!
Inget konstigt det, Volvo har en väldigt stor inblandning i Polestar och testkörningar ligger säkert under någon avdelning hos Volvo.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2019 12:41
av chaffis75
taliz skrev:
Geni87 skrev:
BjornS skrev:
Hok skrev:
RKB54T har en registrerad motoreffekt på 300 kW. Längd 4607 mm och bredd 1850 mm. Totalvikt 2500 kg, tjänstevikt 2100 kg.
Och den ser ut att vara aerodynamisk som ett kylskåp. Har de lovat något om effektiviteten?
500 km WLTP är målet. Med ett batteri på 78 kWh och om vi antar att 74 av dem är användbara (95%) ger det då ca 1,5 kWh/10 km, för WLTP.
Inte en chans den kommer gå så snålt. Skulle tippa på åtminstone 2kwh/10km.
Förövrigt riktigt synd att den skall se så mkt tråkigare ut än en avgasvolvo. :(
Lustigt du kan vara så säker på din sak utan veta mer om bilen speciellt med tanke på wltp och vad vi vet om storlek på batteriet. Varför skulle de vara omöjligt för ett annat märke än tesla att göra en bra bil. Glöm inte att Volvo har haft M3 som referens.